Hydrofoiler XE-1 är en kombo mellan elcykel och bärplansbåt // Foto: Manta 5

Artiklar

Nu kommer elcyklarna även på vattnet

Hydrofoiler ska få oss att trampa fram över sjön.

Text: Martin Strömberg • 2018-05-10 Uppdaterad 2018-05-10

Elcykeln dömdes ut av många på ett tidigt stadium men har ändå slagit igenom stort i Sverige på senaste tiden.

Nu satsar Nya Zeeländska Manta 5 på en kombo mellan en elcykel och en bärplansbåt som går under namnet Hydrofoiler XE-1.

Den har en aluminiumram med kolfiberkaross och vingar och ju snabbare man trampar desto mer lyfts man upp av vingarna. 

Samtidigt har den en liten propeller samt en 400 W elmotor som kan hjälpa till och det går att ställa in hur mycket hjälp man vill ha. Batteriet ska ge cirka 80-90 minuter för en 85-kiloscyklist.

I normalfallet kan man uppnå en marschfart på 11-14 km/h och då är det enbart med hjälp av vingar samt den lilla propellern som är under vatten. Enligt Manta 5 kan dock en van, vältränad cyklist nå betydligt högre hastigheter.

Det främre vingspannet är på 1,2 meter och det bakre på två meter.

Bärplanscykeln går att montera isär för transport med enbart en insexnyckel, och fordonet ska med enkelhet gå att få in i bagaget på en kombi.

Totalvikten för XE-1 i standardutförande är 22 kilo.

Prislappen avskräcker möjligen en smula, 7 495 Nya Zeeländska dollar mostvarar cirka 45 000 svenska kronor, men ingen internationell prislapp är satt definitivt ännu.

Mer info: Manta 5


Text: Martin Strömberg • 2018-05-10
ArtiklarBåtnytt
Scroll to Top