Den utfällbara bärplanstekniken testas på en 20-fotsbåt för att senare förmodligen användas på en serieproduceras 41-fotare. Foto: Hydros Innovation

Artiklar

TV: Därför är svävande båtar framtiden

Bärplansbåtar börjar nu funka tillräckligt bra och är - i alla fall ibland – tillräckligt snygga för att tilltala båtköparna. De har också en rad fördelar jämfört med vanliga båtar. I Schweiz experimenterar man med infällbara bärplan på båten Hydros HY-X. Kolla in den coola båten här.

Text: Jens Augustinsson • 2016-05-03

Från San Francisco till Lidingö – på flera ställen världen över så snickras och byggs och experimenteras det med bärplansbåtar, såväl motor- som segelbåtar. Det är ingen ny företeelse och vi har sett det på motorbåtar redan för 40 år sedan och i militära sammanhang dyker det emellanåt upp spektakulära skapelser som svävar fram över vattnet.

Men skillnaden nu är att det verkar ha vaknat en acceptans även hos konsumenterna. Nya tävlingsklasser med bärplansutrustade segelbåtar dyker upp hela tiden. Och i en industrilokal på Lidingö växer det ambitiösa projektet Candela fram, en eldriven bärplansbåt som på allvar ska ta upp konkurrensen med vanliga båtar med förbränningsmotorer.

Nästa sida: Ihopfällbar bärplansbåt – från Schweiz så klart

 

TV: Ghost är superbåten som flyger fram på bubblor

Hos bärplansspecialisterna Hydros Innovation i Schweiz filar man också på motoriserade bärplansbåtar. Deras Hydros HY-X är en 20-fots (6,5 meter) båt där man testar en bärplansteknologi som eventuellt kommer användas på deras 41-fotare (12,5 meter) som ska serieproduceras.

På Hydros HY-X sitter ett utfällbart bärplanssytem som aktiveras genom en enkel knapptryckning. Väl utfällda lyfter de båten ungefär en meter upp ur vattnet. Eftersom bärplanen är utfällbara kommer de inte begränsa båten i hamn eller på grundare vatten utan båten går då att hantera som vilekn båt som helst.
I aktern sitter två 35-hästare och dessa ska ge Hydros HY-X fartresurser på 30 knop.

Vad är då fördelarna med de här bärplanen egentligen? För ska man åka omkring med något som ser ut som en myra på hal is så vill man väl åtminstone att båten ska vara bättre än ett klassiskt skrov på helst mer än ett vis.

Skaparna av Hydros påstår att deras båt har följande fördelar:

* Bränsleförbrukningen ska vara 30 procent lägre än för en motsvarande båt utan bärplan, tack vare att friktionen minskar när båten kommer upp ur vattnet.

* Den ska ha en bättre manöverförmåga när man kommer upp i fart än ett vanligt skrov.

* Den ska också gå stabilare, alltså inte gunga så mycket som en vanlig båt när det börjar bli lite gropig sjögång.

Gillar du artikeln? Klicka här och gilla oss på facebook för att få dagliga tips och nyheter om båtar och båtliv

TV: Därför är svävande båtar framtiden
Foto: Hydros Innovation
TV: Därför är svävande båtar framtiden
Foto: Hydros Innovation

Quadrofoil: Ta dig fram som en insekt på vattnet

Här är första super yachten på bärplan

TV: Kolla in den här hembyggda bärplansbåten


Text: Jens Augustinsson • 2016-05-03
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top