TV: Minimotor i Bavarias nya 40-fotare
Bavarias motorbåtar brukar vara ganska bastanta bitar med motorer för planingsfart. Men med nya E40 vänder man dock helt på klacken och presenterar en deplacerande båt där du får nöja dig med farter kring 10-knopsstrecket. Kolla in vad brittiska Motorboat & Yachting tycker om det nya konceptet.
Konceptet som sådant är inte nytt. Men för Bavaria är det outforskad mark att bygga en deplacerande motorbåt med blygsam motor och rakaxeldrift. Blygsam i det här sammanhanget betyder att minsta motoralternativet är Volvo Pentas D2 på 75 hästar och i andra änden av skalan hittar vi VP D4 på 300 hästar.
Förutom nedmotoriseringen så bjuder Bavaria E40 också på några andra överraskningar. Bland annat har man valt en lite udda placering av styrplatsen, längst bak i salongen.
Som den brittiska reportern nämner i filmen så är båten i nuläget en ganska bullrig historia att åka i. Och det beror inte enbart på att Bavaria varit lite för snåla med isoleringen av motorrummet. Rakaxeldriften gör sitt till för att båtar av den här typen får en lite rå och bullrig gång. Och det kommer nog tyvärr inte avhjälpas av att Bavaria utlovat en bättre motorrumsisolering. Kolla in filmen för att se vad tidningen Motorboat & Yachting säger om bavarias nya vägval.
Bavaria E40
Längd öa 12,29 m
Skrovlängd 11,99 m
Vattenlinjelängd 11,55 m
Bredd 4,2 m
Djup 1,1 m
Tomvikt (cirka) 10.500 kg
Bränsle (cirka) 270 l
Vatten (cirka) 420 l
Antal personer CE B (C ) 8 (14)
Kabiner (standardversion) 2
Kojer (standardversion) 4
Motorisering Volvo Penta diesel rak axel, 1 x D2-75 HP (55 kW); 1 x D3-150 HP (110 kW); 1 x D4-300 HP (242 kW)
Text: Jens Augustinsson • 2016-10-21
Artiklar • LivetOmbord • Motorbåt