Foto: Karl Hallqvist

Artiklar

TV: Peter renoverade sin Chris Craft för 500 000

Han har satsat fem års fritid och en dryg halv miljon kronor. Men nu är Peter van der Hoeven klar med sitt livsverk: den ultimata versionen av Chris Craft XK-19.

Text: Mikael Mahlberg • 2015-10-26 Uppdaterad 2021-06-09

Johan renoverade sin Ockelbo 21 DC för en halv miljon

Bilder: Klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet

­

Det var kärlek vid första ögonkastet. Men kändes mer som ett slag­anfall. När Peter van der Hoeven för första gången såg det röda skrovet och den låga, kantiga rutramen på Chris Crafts ikoniska sportbåt XK-19 fick han sätta sig ned på marken, så starkt var habegäret.

Ägaren som högtryckstvättade den röda båten på en grusplan i centrala Stockholm vägrade att sälja. Men mötet satte igång en process som ledde till att vi idag, 15 år senare, puttrar fram på Mälaren i Peters drömbåt: den perfekta versionen av Chris Craft XK-19.

– Jag tackar alla dåliga tv-program för att det här gick, säger Peter, som under fem år lade ner större delen av sin fritid på projektet och bara dagen innan trimmat in den ombyggda V8:an.

Den guldbruna metallic-lackade Chris Craften är en av de vackraste båtar jag sett – plast eller trä. Den ser ny ut, men de kantiga linjerna skvallrar om att XK-19 lanserades 1969 – samma år som Neil Armstrong gick på månen. Vid den här tiden ersatte rakare linjer 1950-talets bulliga former och pastell­färger, både på bilar och båtar. På land gick trenden mot mindre men hästkraftstinna sportbilar, så kallade pony cars, som Chevrolet Camaro. För den bilintresserade Peter, som till vardags kör en brittisk MGB och gillar amerikanska bilar, var XK-19 långt mer intressant än en klassisk träbåt.

– Riva ska ju vara motorbåtarnas Rolls Royce. Vem vill ha en Rolls när man kan få en Ferrari, Lamborghini eller amerikansk muskelbil?

TV: Peter renoverade sin Chris Craft för 500 000
Foto: Karl Hallqvist

Bildspel: Chris Craft Corsair 25

XK-19 ritades av legenden Jim Wynne, mannen som patenterade v-bottnen och dessutom tillsammans med Volvo Penta skapade det moderna drevet. Chris Craft tillverkade bara 276 exemplar av XK-19 och ju mer Peter lärde sig om modellen, desto tydligare var det att hans drömmars Chris Craft aldrig hade gjorts. För att få ihop den behövde han plocka detaljer från olika årgångar av XK-19 och på så sätt skapa den ultimata båten. I Maryland hittade Peter en av de sista tillverkade båtarna, från 1974. Vid den tiden hade Chris Craft redan tröttnat på den svårsålda men vackra XK-19 och förfulat modellen med billigare beslag och en högre ruta. Men vad gjorde det? Väl hemma i Stockholm ­skulle skrovet bli råmaterialet i en svårslagen ­renovering som slukade all Peters fritid i drygt fem år.

– Allt jag tänkte på var Chris Craft XK-19, säger han.

När den slitna båten anlänt till Stockholm började Peter plocka isär den i beståndsdelar. Han började med att laga och spackla skrovet och däcket. På några ställen ändrade han varsamt formen, bland annat om­formade han motorluckan i aktern för att få in ett emblem med Supersport – det namn som Chris Craft XK-19 sedermera fick.  Innan Peter till sist var nöjd med nyansen på den vackra guldmetallic­lacken krävdes två omgångar lack. Inför den andra sprutningen lät Peter lacka en provplåt som sedan fick ligga i bilen.

– Så fort jag såg en guldlackad bil stannade jag och jämförde med min provbit. När jag hittade en bil som jag tyckte hade rätt nyans, anpassade jag lacken, säger Peter och erkänner att han var en så krävande kund hos billackeraren att denne senare slutade ta emot båtkunder.

TV: Peter renoverade sin Chris Craft för 500 000
V8:an mullrar fläskigt men inte öronbedövande. Foto: Karl Hallqvist

För Peter har målet aldrig varit att skapa en tidsenlig Chris Craft, utan att få båten som han vill ha den. Medan vi sakta puttrar ut ur Stockholms centrala delar och in i Mälaren, häpnar jag över alla specialdetaljer Peter skapat. I stort sett varenda yta eller pryl i båten är omgjord eller renoverad. Rutramen, från början av den fula typ som satt på senare modeller av XK19, har Peter kapat i 18 delar som han sedan svetsat ihop för att få den form som rutan av årsmodell 1969 hade. Ratten hittade Peter på en bilmarknad i Skåne men byggde om den för att få rätt känsla – av farten byggde han faktiskt fyra exemplar. Den glänsande instrument­panelen, från början i träimitation, består av  0,7 millimeter tunn valnötsfanér som Peter böjt, styvat upp med epoxi på ­baksidan och till sist lackat.

Var jag än tittar möter ögat små, vackra och kluriga detaljer som Peter adderat för att förhöja utseendet. De kromade högtalargallren i instrumentpanelen, till exempel, har Peter gjort av metallnät på metervara. På fördäck sitter något som ser ut som en vacker ventil till bränsletanken. Icke. Tanken är flyttad akteröver och “ventilen” är i själva verket en utsågad bit ur den räfflade ytan på ett rulltrappssteg, slipad till perfektion. Klurigt!

TV: Peter renoverade sin Chris Craft för 500 000
Foto: Karl Hallqvist

Eftersom det inte är någon originalrenovering har Peter plockat inredning och detaljer från vitt skilda håll. Jag gissar att den diskreta timräknaren är ett originalinstrument, men svaret är Biltema. Den täta mattan på durken, äkta 70-tal? Förmodligen, för den kommer från Myrorna. Tillsammans bildar allt en harmonisk helhet som får en Chris Craft XK-19 i original­version att framstå som tråkig.

Under motorhuven mullrar originalmotorn, en Chris Craft 350 FLV HP V8 på ursprungligen runt 320 hästkrafter. Den körde Peter med i nästan tio år, tills den förra året började tappa kraft. I år har den fått nytt liv i form av nya avgaslimpor, rullkam, rullvippor, förgasare och insug. Hur mycket effekt den kliniskt rena besten ger är fortfarande oklart. Timmätaren står på tre och Peter kör fortfarande med den gamla propellern. Men när vi ger oss ut på Mälaren bestämmer vi oss för att göra ett högfartsprov.

Under vattnet sitter Volvo Pentas första egna drev, men förstås modifierat. Det smala underhuset är ett E-drive, en riktig raritet som platsar på teknikmuseum. Det togs fram på Chalmers tekniska högskola av ett gäng fartgalna ingenjörer och är i princip omöjligt att få tag reservdelar till, men Peter hittade till slut ett helt oanvänt i originalkartong. 

Peter gasar på och den låga båten flyger ur vattnet som lyft av en gigantisk hand. V8:an mullrar fläskigt men inte öronbedövande. När varvräknaren visar låga 2500 varv per minut flyger vi redan fram över vågtopparna i behagliga 28 knop. I den låga båten och med vinden i håret känns det betydligt snabbare. Så öppnar sig fjärden och Peter daskar det kromade reglaget framåt. GPS:sn i telefonen visar 47 knop när motorn börjar övervarva. Det korta skrovet, bara 19 fot, går förvånans­värt stabilt. Med rätt propeller bör Peter ­kunna komma upp i en bra bit över 50 knop.

När rätt propeller kommer på plats är Peters livsverk färdigt. Nu existerar hans ultimata Chris Craft XK-19. Efter fem års fritid och en ansenlig summa pengar.

– Istället för att sitta i tv-soffan gjorde jag det här. Jag har ju ingen familj eller barn att ta hand om, så det gjorde inget om tiden försvann när jag satt därnere och skruvade.

Peter gör ibland längre resor i skärgården men åker mest runt i Stockholms innerstad med kompisar. De båtägare han möter vinkar och gör tummen upp eller vill stanna och berömma båten. Det måste vara skönt att luta sig tillbaka och njuta av sitt livsverk?

– Jo, svarar Peter något dröjande. Fast drömmen är att åka 70 knop. Men då måste skrovet förlängas lite…

Faktum är att det redan ligger en till Chris Craft XK-19 i Peters lokal. En röd. Av en händelse är redan rutram, ratt och det mesta av inredningen klart. Och ett speciellt skinn anpassat för marint bruk ligger på tork, färdigt att bli klädsel till soffor och stolar. Den ultimata versionen av Chris Craft XK-19 är kanske, kanske inte färdig – ännu. 


Text: Mikael Mahlberg • 2015-10-26
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top