Thunderchild II har negativ stäv vilket ska spetsa de elaka Atlantvågorna // Foto: Safehaven Marine
TV: Rekordbåten är sjösatt
Thunderchild II ska korsa Nordatlanten snabbare än någon annan
Det irländska företaget Safehaven Marine är mest känt för sina militär, patrull- och lotsbåtar men med XSV 17 som kom 2017 gav man sig också in i äventyrsbåtsbranschen.
XSV 17 Thunder Child byggde på företagets militärbåtar och klarar WMO-sjögång klass 8, vågor 9-14 meter höga.
Häromdagen sjösattes storasyrran XSV 20 Thundrchild II och det är ingen dålig pjäs vi talar om.
Hon är 23 meter lång och har som sin stora uppgift att sätta nytt hastighetsrekord över Nordatlanten, ”Arctic Circle Transatlantic voyage” från Newfoundland via Grönland, Island till slutmålet på Irland.
På grund av isberg och stormar är fönstret då rekordförsöket kan komma till stånd typ två månader på sensommaren.
Det intressanta med Thunderchild II är att det är en hybrid mellan en trimaran och en katamaran. Mittenskrovet dyker upp först en bra bit in på den främre delen av skrovetoch har en negativt vinklad stäv för att kunna köra rakt igenom vågor.
Kraftkällorna består av fyra stycken Caterpillar-dieslar a 650 hk och framdriften sker med ytskärande drev. Thunderchild II ska kunna ta sig fram i cirkus 50 knop.
XSV 20 Thunderchild II
Totallängd: 23 meter
Skrov: 20,4 meter
Bredd: 5,4 meter
Djupgående: 0,85 meter
Vikt: 21,7 ton
Bränsle: 7-12 000 liter
Räckvidd: + 800 sjömil
Besättning: 6-10
Motorer: 4x Caterpillar C8.7 650hp
Växellådor: 4x ZF 325ATS
Trimplan: Humphree
Air-Conditioning: Dometic
Maxfart:50 knop
Marschfart: 35-40 knop
Kommunikation: Navarino
Text: Martin Strömberg • 2019-02-22
Artiklar • praktisktbatagande