Anders Richardson och Joel Sääf lade ner cirka 250 timmar på att förlänga denna Alukin 750 // Foto: Martin Strömberg

Artiklar

Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare

Anders och Joel specialbyggde en Alukin åt ett ägarpar som var trötta på att bli bestulna.

Text: Martin Strömberg • 2020-04-03 Uppdaterad 2024-04-11

 

Efter att ha blivit bestulna på både växelhus och motor bestämde sig ägarna till en Alukin 750 att de ville montera en inombordare istället.

Uppdraget att förlänga båten och se till att allt fungerade gick till Richardson och Riwall Båt och Propeller AB i Sjötorp.

Ett företag som normalt sett arbetar med propellrar men som också blivit något av specialister på ombyggen och modifieringar.

– De fick kontakt med oss i december 2019 efter att ha sett bilder på vårt förra jobb via hemsidan, berättar Anders Richardson på Richardson och Riwall. 

Hur gick tankarna och planerna inledningsvis?

– Vi fick lite bilder på båten och utifrån det började jag själv rita lite i datorn för att få till de viktigaste måtten som hur mycket den behövde förlängas, olika höjder och bottenvinklar och hur vi skulle göra med däcksluckor och stuvfack och liknande, berättar Richardson.

Själva arbetet inleddes med att skrota den gamla motorbrunnen för att kunna bygga den nya förlängningen.

– Vi svetsade dit den nya botten i samma linje som den befintliga botten och sedan byggde vi oss så att säga uppåt. I och med att det inte fanns några klara ritningar fick vi använda oss av ögat för att få till linjerna så att det ser bra ut.

 

 

Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare
Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare
Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare

 

Räckena i aktern och relingskanten krävde en hel del arbete för att få perfekt vinkel och position på och man lade vidare mycket arbete på att göra det nya motorrummet rymligt och lättillgängligt för framtida service och arbeten.

– Totalt sett så tog det ungefär 250 arbetstimmar att få klart den delen, berättar Richardson.

När grundarbetet var färdigt lämnades båten över till den lokala Volvo Penta-återförsäljaren i Mariestad för motormontage, valet föll på en Volvo Penta D3 220 med Duoprop.

I dagarna ska båten levereras till ägarna i Stockholm och Livetombord.se fick vara med om en kort testkörning i Vänern under en blåsig dag.

Och allt kändes bra i den grova sjön, enligt Richardson.

– Det var ju verkligen inte dom bästa förutsättningarna men jag märkte att det var i princip ingen planingströskel. Förut var det tydligen lite svårt att få ner fören enligt ägaren.

Vilka är de största fördelarna kontra nackdelarna med att bygga in en inombordare istället för en utombordare om man bortser från själva kostnaden?

– Fördelen med en inombordare är ju framförallt stöldrisken och nackdelen är ju att det är lite omständigare montering. En utombordare är ju i princip bara 4 rostfria bultar i akterspegeln och det är ju ingen match för tjuvarna.

 Läs mer om bygget på Richardson och Riwall Båt & Propellers hemsida.

 

Bilder och ritningar från både före och efter arbetet.

Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare
Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare
Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare

 

Och efter förlängningen.

 

Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare
Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare
Uppdraget: Förläng båten och stoppa i en inombordare

Test: Alukin C 750

Ny Alukin med "extra allt"

Nya Alukin C950 sjösatt


Text: Martin Strömberg • 2020-04-03
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top