947610.jpg

Artiklar

Vi reder ut knop och km/h

Knop i km/h. På sjön mäter man farten i knop. Den ständiga frågan är hur snabbt det är i kilometer i timmen. Det enkla svaret är: knappt det dubbla!

Text: Redaktionen • 2014-05-09

Det hade varit enklare om all hastighet mättes i kilometer i timmen. Men världen är komplicerad. För att göra det lätt för oss struntar vi i varför skillnaden finns. På sjön mäter man avstånd i nautiska mil, eller distansminuter. En nautisk mil är 1 852 meter, i runda slängar. Och hastigheten mäter man i knop där en knop motsvarar 1,852 km/h.

Kör du i 10 knop går det alltså i 18,52 kilometer i timmen. Men lika lite som du kan hålla reda på alla decimalerna i pi (3,14 får räcka, det är visst hur många som helst) kan du räkna ut din hastighet gånger 1,852 i huvudet. Knepet är att göra det lätt för sig. Går du från knop till kilometer i timmen blir svaret knappt det dubbla. Och omvänt från kilometer i timmen till lite mer än hälften.

Sjöskolan: Hur mycket är en fot omvandlat i meter?

Några vanliga exempel: Har du en snipa eller roddbåt med snurra kommer du förmodligen upp i runt 8 knop, alltså går den i 15 km/h. Många kabinbåtar och salongsbåtar toppar runt 20 knop, alltså strax under 40 km/h. Och styrpulpetbåtar och daycruisers brukar komma upp i runt 35 knop, runt 65 km/h.

Och ett par exempel från landbacken: Moppefart, 30 km/h är 16 knop. Landsvägsfart, 70 km/h, motsvarar runt 40 knop. Och motorvägsfart, 110 km/h, är i runda slängar 60 knop. Kommer du ändå inte ihåg kan du skriva ut tabellerna och ha som fusklapp!

LATHUND: Hur lång tid tar varje sträcka?

Tabell: Omvandla knop & km/h

Knop – Km/hKm/h – Knop
5 kn = 9 km/h10 km/h = 5 kn
10 kn = 18 km/h20 km/h = 11 kn
20 kn = 37 km/h30 km/h = 16 kn
30 kn = 55 km/h50 km/h = 27 kn
40 kn = 74 km/h70 km/h = 38 kn
50 kn = 92 km/h80 km/h = 43 kn
60 kn = 111 km/h90 km/h = 48 kn
70 kn = 130 km/h110 km/h = 59 kn

LATHUND: Hur lång tid tar varje sträcka?

Läs mer: Fråga Joakim om segling


Text: Redaktionen • 2014-05-09
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top