150920.jpg

Artiklar

Överlevaren

Westfjord 28 är en halvplanande snipa som vägrar att dö. Den första 28:an är av årgång 1976 och modellen tillverkas fortfarande med blygsamma förändringar. Varvets inställning är att inte ändra på ett vinnande koncept - en gedigen båt som tilltalar 50-plusare.

Text: Redaktionen • 2010-06-08 Uppdaterad 2024-04-17
Westfjord 28 är en halvplanande snipa som vägrar att dö. Den första 28:an är av årgång 1976 och modellen tillverkas fortfarande med blygsamma förändringar. Varvets inställning är att inte ändra på ett vinnande koncept - en gedigen båt som tilltalar 50-plusare.

Trots det norska Tresfjordsvarvets säljframgångar för sina halvplanande Tresfjordsnipor börjar varvet tvivla på att sniporna ska överleva framtiden. Det är år 1978. Ledningen har en vision om att skapa en ny generation snabba Tresfjordbåtar med flybridge. Man låter en av återförsäljarna, Carlanders varv i Munkedal, ta över produktionen av Tresfjord 26 fast båten då bara har tillverkats under två år. År 1982 tar Carlanders över tillverkningen av storasystern Tresfjord 28. Och 1989 tar Carlanders även över ägandet av Tresfjord 29. Året därpå Tresfjord Nova 31. Det var rätt beslut. Modellerna tillverkas fortfarande!

Tresfjord fick vid övertagandena namnet Westfjord. Genom åren har det skett blygsamma förändringar av modellerna. Varvets inställning är att inte ändra på ett vinnande koncept. När det gäller Westfjord 28 är skrovet i princip detsamma som startåret 1976. Ett undantag är att varvet förändrade skrovkonstruktionen en smula. Tresfjord 28 hade en liten utsvängd bulb mellan skrovets vattenlinje och köl. Detta för att få ner dieselmotorns tyngdpunkt. Den skrovkonstruktionen tog Carlanders bort strax efter övertagandet.

År 1982 fanns två motoralternativ för Westfjord 28: Volvo Penta MD 21 (60 hk) och Perkins 448 (50 hk).

Nya motoralternativ

År 1984 erbjöds två nya motoralternativ: Volvo TMD 30, Turbo marine diesel, 90 hk och en Volvo TMD 30 med laddluftdiesel, 110 hk. Mellan 1984 och 1986 såldes 28:an med TMD 31 (100 hk) eller TAMD 31, med 110 hk. För att kunna fara fram fint i sjön med de starkare motorerna utrustades 28:an med bärplan.

Från 1989 satsade Carlanders som standardmotor istället på Yanmar med olika hästkraftstal. Orsaken var att Volvos motorer började innehålla för mycket elektronik, något som inte är optimalt i fuktiga motorrum.

Överlevaren

En smärre förändring i 28:ans planlösning var att Carlander tidigt slängde ut dinette (bord och sittplats) ur förruffen. Istället skulle förruffen bli ett renodlat kojutrymme. Matbord och sittplatser skulle framöver finnas i sittbrunnen. Där blev det även U-soffa istället för två soffor på sidorna. Ute gjorde Carlanders även om rutornas fästpunkter. Gummilister som kunde läcka ersattes med aluminiumramar. Över förar- och passagerarplats på styrhytten kom skjutbara luckor istället för en öppen yta som täcks med kapell.

Planlösningen i en Westfjord 28 präglas i övrigt av en förruff med kojer, toa och garderob. Under styrhyttens babordssida finns pentry. Förarplatsen finns på styrbordssidan.

Däcket är i sandwichkonstruktion. Snipskrovet har förstås en rundad akter. Skrovet har inget klinkbyggt utseende men har två klinkslag. Vidare är 28:an försedd med en lång köl som sticker hela 95 centimeter.

Äldre generation

Lillasystern Westfjord 26 är i sin konstruktion och planlösning snarlik 28:an, den tydligaste skillnaden är att 26:ans sittbrunn är mindre. Westfjord 29 har akterruff och rak akterspegel.

Carlanders tillverkar drygt tio Westfjord om året. Det handlar om kvalitetsbygge och omsorgsfull inredning istället för massproduktion. Sedan Tresfjordstiden har det sålts 500 Westfjord, främst på den svenska marknaden, några till Norge och Tyskland. Drygt 200 stycken är 28:or. Grundpriset för en ny Westfjord 28 är närmare 1,4 miljoner kronor. Prislappen för en välvårdad begagnad av årsmodell 90 landar på drygt 550 000 kronor. I runda slängar skiljer det 15 000-20 000 kronor mellan varje årsmodell.

Grundtanken med 28:an var att bygga en rymlig båt som skulle tilltala en lite äldre generation, 50 plus. Att 28:an har varit hett efterfrågad genom åren och fortfarande tillverkas beror på att såväl skrov som planlösning var rätt från början, menar Håkan Carlander, delägare i Carlanders varv.

I och med att 28:an har utrustats med snåla diselmotorer samtidigt som bränslekostnaderna har skenat iväg har båten även blivit efterfrågad av ungdomar, menar han. Och en Westfjord 28 med Volvomotor 30/31 eller Yanmar ger en stabil marschfart på drygt 12 knop.

Medan seglare brukar vara flitiga att organisera klubbar för sina modeller brukar det vara lite si och så med den saken bland motorbåtsägare. Så är inte fallet med Tres- och Westfjordägare. En av Sveriges största märkesmotorbåtsklubbar är just Westfjord Tresfjord Motorbåtsklubb, som lockat cirka 300 anslutna båtar, varav de flesta finns på västkusten. Klubbens huvudsakliga verksamhet går ut på trevlig gemenskap samt att lära medlemmarna gott sjömanskap, att hantera sin båt och säkerhet på sjön. Klubben genomför även kurser, för förarbevis och kustskeppare samt om båtel, motorskötsel, gps-navigering och brandskydd. Årligen har klubben två stycken återkommande båtträffar, i maj i Skärhamn och i augusti vid Carlanders båtvarv i Munkedal.

Blev kärlek

En av medlemmarna – familjen Eschricht på Vätö norr om Norrtälje – är inne på sin 16:e säsong med sin Westfjord 28.

– Innan köpet ägde vi snipan Myra 21. Ett problem med Myran var att den saknade toa. Det skulle bli ett dilemma eftersom vi planerade en resa på Göta kanal. I samband med att vi hyrde en stuga på västkusten 1993 cyklade jag runt och kikade på potentiella båtar i hamnarna. Jag upptäckte Westfjord 28, och det blev kärlek vid första ögonkastet, säger Britt Eschricht.

Efter att ha synat flera Westfjord 28-annonser och kikat på några på plats slog paret till på en 28:a tillverkad år 1990 med en Volvo Penta TAMD 31 (110 hk). Britt och hennes man Fredrik betalade 360 000 inklusive båtvagn.

– Westfjord 28 är välbyggd och för sin storlek mycket rymlig och en riktig kanonbåt, säger Fredrik Eschricht.

Inte problemfritt

Fördelar med ett snipskrov, menar Fredrik Eschricht, är att båten är lättdriven i sjön, och den mister inte så lätt sin stabilitet när det finns mycket last. Den kan vara lite svårnavigerad i hamnar när det friskar i från sidan. Det beror på att snipan har ett tämligen högt fribord. Fast lär sig rorsman styrtekniken kan man vända på en femöring, menar Fredrik Eschricht.

Att hon går bra i sjön kan även härledas till den nästan en meter djupa kölen. Och paret lyfter även fram att 28:an går fint och jämnt i sjön, trots den höga marschfarten på 12 knop som TAMD 31:an ger.

Ett annat stort plus är att 28:an är oerhört rymlig, framför allt i sittbrunnen.

Överlevaren

– En gång när vi låg i gästhamnen i Fejan i norra Stockholms skärgård höll en ägare till en grannbåt på att tappa hakan när tio personer samlades kring matbordet i sittbrunnen, säger Britt.

De nämner också fördelen med alla stuvutrymmen ombord. Men allt har inte varit molnfritt efter köpet. Man har upptäckt allt från mögel till dåligt utfört elarbete, något som är åtgärdat. Paret har även gjort ett flertal moderniseringar ombord. Men mer om det på följande sidor.

Interiör En rejäl sittbrunn

Överlevaren

Det första som slår mig är en extremt stor sittbrunn med en rejäl U-soffa. Det sker förstås på bekostnad av att Westfjord 28 saknar akterruff. Och enligt Fredrik och Britt Eschricht kan tio personer samlas runt matbordet i sittbrunnen! Utformningen i parets sittbrunn är inte original. Istället för två långtgående originalsoffor fixades en ny U-soffa med sarger. Soffan breddades med 15 centimeter och kläddes i ljusbeige konstläder. Samtidigt ordnade Fredrik och Britt ett nytt rejält bord från Linjettvarvet i Rosätra. Bordet kan enkelt rullas åt sidan.

Överlevaren

Längs med babordssidan under styrhytten finns pentry med diskho, gasolspis och bänkar. Här finns gott om lådor och stuvutrymmen. Framför pentryt, under styrhytten, finns en passagerarstol med utrymme för navigation.

Överlevaren

Vid styrplatsen om styrbord sitter föraren bekvämt och har god sikt. Instrumentpanelen från Linjettvarvet upptar ett stort utrymme. Här finns elcentral, volt- och amperemätare, logg, gps, tankmätare och knappar för lanternor samt cd-spelare.

Den rejäla taköppningen, som täcks med kapell, i styrhytten ger en fin överblick om föraren står upp och kör. Strax bakom förarplatsen, ovanför originalkylskåpet, har Fredrik och Britt placerat en ny spis med två gasolplattor och ugn.

Överlevaren

Ruffnedgången är placerad mellan förar- och navigatörsplatserna. Den förliga ruffen rymmer fyra kojer, toalett på styrbordssidan och garderob på babordsidan. Ruffen känns ljus, fräsch och luftig. Enligt Fredrik och Britt kan sex personer övernatta: fyra i förruffen och två på var sin sida av U-soffan under sittbrunnskapellet.

Överlevaren

Men när paret köpte båten upptäcktes flera fel som nu är åtgärdade av hantverkare och andra proffs. Det läckte från rutorna i ruffen, och vattnet hade orsakat mögel bakom väggbeklädnaden. Det var också läckage vid toans genomföring. Väggbeklädnaden i förruffen revs ut. Och man passade på att isolera väggarna i ruffen. Det gjordes genom att lodrätt och med jämna mellanrum plasta fast VP-rör på skrovets insida. Mellan rören fästes liggunderlagsmaterial. Därefter skruvade man fast teak på rören. Sovplatserna breddades med 20 centimeter till 90 centimeter. Och så har Britt fixat exklusiva madrasser från Hästens sängar.

Överlevaren

Gamla plastmattor på durkarna har ersatts med teakdurk. Ett annat fel var en dieselvärmare som inte fungerade. Orsaken var ett dåligt elsystem. En svagströmselektriker rev ut systemet och monterade nya kablar och en ny elcentral vid förarplatsen. Fredrik har själv installerat en ny vattenpump, nya vattenkranar och ventiler. När paret diskar eller duschar på badbryggan används sjövatten via en ny varmvattenberedare. När de gör samma sak på västkusten använder systemet istället sötvatten från vattentanken, som rymmer 150 liter. Tidigare fanns gasoltuben i en box under pentryt. Gasolutrymmet har Fredrik flyttat till en ankarbox i fören. Mellan tuben och gasolspisarna har han monterat nya kopparrör som omsluts av VP-rör. Bakom förarrutorna och i ruffen har Fredrik även installerat två utblås för defroster som kan användas under motorgång.

Exteriör Stabil och trygg båt

Även om Westfjord 28:ans ess är den rejäla sittbrunnen är Svarte Petter svårigheten att ta sig ned i den. Det är i princip bara den vägen, från skarndäck, besättningen kan ta sig ner i båten om de kliver ombord från fören. Ilastning av packning sker istället bäst från öppningen på styrhytten.

I övrigt känns det, med hjälp av grabbräcken och mantåg, ändå relativt behagligt att röra sig på både för- och skarndäck.

Däcket är i sandwichkonstruktion. Men när paret köpte båten upptäckte de att fördäcket sviktade under fötterna. Det felet löstes genom att ett proffs plastade fast en stödbalk under förruffens framrutor.

Skrovet har inget klinkbyggt utseende utan har två så kallade klinkslag. Men precis som andra snipor med rundad akter är 28:an svår att backa. Å andra sidan ger skrovformen och den djupa och långa kölen stabilitet och trygghet under motorgång. Det finns inga tendenser till att hon kränger när Fredrik gasar på fullt och girar kraftigt.

– Vi har färdats tryggt och pålitligt från Öland till Västervik i 16 sekundmeter med jättevågor. Om möjligt får man skära vågorna snett från sidan. Så här i efterhand sett bör man inte åka i alltför grov sjö med snipan, eftersom hon saknar självläns i sittbrunnen, säger Fredrik.

Överlevaren

När Fredrik och Britt Eschricht köpte båten fanns originalmotorn Volvo Penta TAMD 31 (110 hk), som hittills fungerat smärtfritt. En optimal marschfart är 7-8 knop, drygt 2 000 varv. Då drar diselmotorn inte mer än 2 deciliter per sjömil. Men parets halvplanande snipa kan gå jämnt och fint upp till maxfarten på 12 knop. Vid service kommer Fredrik lätt åt motorn genom att lyfta på en lucka i sittbrunnen. Och i motorutrymmet finns det gott om plats för händer att nå olika delar.

Genom åren har paret och olika proffs genomfört en rad förbättringar. I fören har en hantverkare fixat en robust nosstege. De flesta av förbättringarna finner vi i aktern.

Överlevaren

Efter köpet tillverkades en kraftig badbrygga. Stegen från sittbrunnen ner till bryggan är perfekt anpassad till badstegen när stegarna är uppfällda. I aktern har Fredrik även installerat en dusch som ger varmvatten.

Under skrovbotten fanns tidigare en trebladig propeller. Fredrik bytte till en fyrbladig propeller för att få en tystare och vibrationsfriare gång. Han har även slipat ner och plastat om kölens bakkant närmast rodret. Utrymmet mellan blev av en knytnäves storlek för att inte få turbulens mellan kölkant och propeller.

I batteribanken finns ett startbatteri på 75 amperetimmar och tre 75 amperetimmars förbrukningsbatterier. En solcell på förrufftaket hjälper till att ge extra ström.

Överlevaren

En användbar detalj är att Fredrik på styrhytten har installerat en utdragbar strålkastare – perfekt när Fredrik och Britt glider in i en naturhamn inför natten. Bredvid strålkastaren finns ett stativ för en vindmätare.

Intill stativet finns en gösstake med lanternor och radio-tv-antenn.

Besiktningsmannen William Bekking om Westfjord 28: ”En gedigen och praktisk båt”

Westfjord 28 är en stabil och trygg båt i normal sjögång. Det säger besiktningsmannen William Bekking, som under 20 år har besiktigat åtskilliga Tresfjord 28 och efterföljaren Westfjord 28.

– Byggkvaliteten är generellt mycket god, och det finns mycket trädetaljer i stället för plast. Ett stort plus är den rymliga sittbrunnen. Modellen efterfrågas av lite äldre båtfolk. Som barnfamiljsbåt är den inte speciellt bra eftersom den saknar akterruff, säger han.

När Carlanders varv 1982 tog över produktionen av Tresfjord 28 som blev Westfjord 28 blev modellen bättre. Men det tog drygt ett år innan Carlanders kunde åtgärda vissa brister. Det har varit olika problem från styrningen till hjärtstocken som roderbladet är monterat på.

Det har exempelvis visat sig att det kan bli sprickor vid hjärtstocken. En annat minus på de tidigare modellerna är elsystemet:

– Till en början var elsystemet ett råttbo. Kablarna var inte rätt dimensionerade, och anslutningarna inte alls bra. Detta kan medföra risk för kortslutningar och i värsta fall bränder, säger William Bekking.

Som potentiell köpare ska du även vara observant på avbärgarlisterna i gummi, som tidigare ägare kanske har använt som fendrar. I och med att skrov och däck är ihopsatta med bultar kan hårda stötar medföra sprickor under gummilisterna. Sprickorna kan orsaka läckage som kan leda till jordslag eller mögel. Men mögel kan också ha orsakats av dålig ventilation genom åren.

– Köp helst inte en modell med en alltför kraftig motor, eftersom de här skrovtyperna är byggda för att köra max 10-12 knop. En gång provade jag en Westfjord 28 som hade en stark motor som toppade 18 knop. Det blev obehagligt och instabilt under svängarna, säger William Bekking.

Han håller inte med om att 28:orna och andra snipor är svåra att backa med:

– De flesta som backar har för lite gaspådrag. Det gäller att ha koll på rodret och gasa på så man får styrfart, säger han.

För en 1982 års modell kan prislappen vara omkring 400 000 kronor. Men andrahandsvärdet kan variera rejält, beroende på om tidigare ägare fixat elsystem, bytt dynor, motorrenoverat eller bytt motor. Begagnatpriset på en 2005 års modell är cirka 900 000 kronor.

Om man inte köper en Westfjord 28, vad köper man då?

Överlevaren

Joda 27 Foto: Benny Svensson Klinkbyggda Joda 27 har generösa utrymmen i ruffen som rymmer fyra sovplatser, toa och garderob. För att få dubbelkoj måste bordet i dinetten fällas ner. Tack vare en öppningsbar framruta i ruffen och ”trappor” vid sovplatserna kan man kliva ner den vägen. Enligt en källa som ägt både Tresfjord 28 och Joda 27 ger 27:ans planlösning och interiör en varmare känsla än 28:ans. Interiören är genomtänkt, till exempel har Joda 27 bänkar i arbetshöjd och solsäng i aktern. Till minussidan hör att sittbrunnen är mindre än på 28:orna. Joda 27 är därtill kursinstabil och har dålig backförmåga.

Längd: 8,10 meter Bredd: 2,98 meter Vikt: 3 000 kg Kojplatser: 6 st Bränsletank: 140 liter Motor: Olika, t.ex. Yanmar, MD40, TMD 40; ibland nyare motorer som är starkare Toppfart: 12 knop (beror på motor) Konstruktör: Alf Jensen Tillverkare: Joda Båtbyggeri, Norge Tillverkningsår: 1979-1995 Tillverkade båtar: 280 exemplar Pris begagnad: 330 000-390 000 kronor beroende på skick och motor

Överlevaren

Saga 27 Foto: Janne Engström Saga 27, som finns med eller utan akterruff, har genomgått små förändringar fram till tillverkningens slut 2005. På 90-talet utrustades pentryt med en rostfri diskho och tryckvatten istället för fotpump.

På plussidan finns att Saga 27 ger en rymlig känsla, går fint i motsjö och har ett högt andrahandsvärde. Nackdelarna är att båten kan rulla en del i sidsjö och att de nyare modellerna har en plastig interiör.

Det finns även en 27-modell med demonterbar hjälpsegelsrigg med storsegel, genua, genuapeke och segelkapell. Men segelegenskaperna är inte bra. I övrigt är Saga 27 känd för att hålla bra kvalitet.

Längd: 8,15 meter Bredd: 2,75 meter Vikt: 2 400 kg Kojplatser: 4 st Bränsletank: 150 liter Motor: Olika, t.ex. MD3 på 36 hk eller VPMD22 på 57 hk Toppfart: Cirka 7-10 knop Konstruktör: Asbjörn Dragseth Tillverkare: Saga Boats, Norge Tillverkningsår: 1969-2005 Tillverkade båtar: Cirka 3 500 exemplar Pris begagnad: 199 000-700 000 kronor (stora prisskillnader)

Överlevaren

Nidelv 26 Foto: Anna Berglund Nidelv 26 är utrustad med dubbelruff fast båten är drygt en fot kortare än Westfjord 28. Men med akterruffen försvinner en del av sittbrunnen. Som kompensation finns soldäck på akterruffens tak. Efter 1990 höjdes kvaliteten på inredningen. Förar- och passagerarsätet finns intill varandra, på samma sida om styrbord. Genom att fälla fram sätena når man därunder spis och diskho. På babordssidan under hardtop finns kyl och stuvutrymmen. I förruffen finns bord och dubbelkoj med plats för tre eller fyra personer. Akterruffen, med plats för två personer, når man genom en liten dörr vid styrbordssidan. Men akteruffen har dåligt med ljusinsläpp. Nidelv 26 är en praktisk familjebåt.

Längd: 8,10 meter Bredd: 2,85 meter Vikt: 2400 kg Kojplatser: 5-6 personer Bränsletank: 175 liter Motor: Olika, t.ex. Yanmar 50 hk Toppfart: 11 knop (beror på motor) Konstruktör: Nils Nilsen Tillverkare: Nidelv, Norge Tillverkningsår: 1985- Tillverkade båtar: Ingen uppgift Pris begagnad: 280 000-400 000 kronor

Av: Text Johan Cooke Foto Johan Cooke och Philip Pereira dos Reis

Faktaruta

Westfjord 28 Längd: 8,40 meter Bredd: 2,85 meter Vikt: 2 700 kg Kojplatser: 4 st Vattentank: 110 liter Bränsletank: 220 liter Motor: Varierar mellan Yanmar, Volvo Penta och Perkins Toppfart: 18 knop (beror på motor) Konstruktör: Varvet Tillverkare: Carlanders varv Tillverkningsår: 1976- Tillverkade båtar: 200 exemplar Pris begagnad: Varierar mellan 1982 års modell cirka 400 000 och 2005 års modell cirka 900 000 kronor

Överlevaren Överlevaren Överlevaren

Överlevaren Överlevaren Överlevaren Överlevaren Överlevaren Överlevaren Överlevaren Överlevaren

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2010-06-08
ArtiklarPraktiskt Båtägande
Scroll to Top