w vintersegling vi fortsatte bara segla ingang 1

Familjen Veber seglar året runt. Är det riktigt kyligt väder används sittbrunnskapellet. Foto: Thomas Veber

Artiklar

Vintersegling: ”Vi fortsatte bara segla”

2018 fortsatte rekordvärmen långt in på hösten och familjen Veber tog aldrig upp båten. Sedan dess seglar de året runt.

Text: Johan Cooke • 2024-11-21 Uppdaterad 2024-11-22

Thomas och Margareta Veber började torrsätta sin S/Y Anna Lisa, en Bavaria 36, allt senare för att kunna höstsegla från hemmahamnen i Skanör. Det var så de började vintersegla.

– Förr tog vi alltid upp båten efter höstlovet, efter att vi seglat med våra barn. Senhösten 2018 var det fint väder flera veckor i sträck, så vi fortsatte att segla. Sedan dess låter vi alltid båten ligga kvar i vattnet för åretruntsegling, säger Thomas Veber.

Thomas träffade sin fru Margareta år 2000 i Västindien. Därifrån seglade de hem tillsammans. Familjen Veber medverkade även år 2017 i SVT-programmet Familjer på äventyr. Då långseglade de med sin förra segelbåt, en Allegro 30, till Karibien och tillbaka med barnen ombord.

Svensk vinter påminner dock inte mycket om Karibien. Men för Thomas och Margareta har den sin egen charm.

– Solen står vackert lågt på himlen. Det är tyst, avstressande och det känns som om vi är ensamma på havet, säger Thomas Veber.

Drygt två till tre centimeter snö ligger som en vit hinna på bryggan, och Vebers båt är omsluten av tunn is. Det blåser från norr – tre meter per sekund – och det är lite mulet. Kvicksilvret visar minus sju grader denna decemberdag.

Vintersegling måste upplevas, slår Tomas Veber fast. Förutom ostördheten under segling är en av höjdpunkterna när han och Margareta, ibland med barnen Mathilda, 20 år, och Troels, 17, ankrar vid något skyddat ställe. Sedan startas dieselvärmaren och nedgångsluckan stängs. Kontrasten blir då stor om det är kyligt ute.

– Inne i den varma salongen doftar det nybryggt kaffe och dagsfärska bullar. Där tar vi av oss otympliga vinterkläder, mössa och vantar för att njuta av tillvaron, säger Thomas.

Syftet med vintersegling är inte att segla långt, framhåller Thomas. Dagsturer går också utmärkt. På sydkusten och i Öresund finns det inga skyddade naturhamnar. Så familjen får ofta välja ankringsplatser i lä vid kustremsan. Om det blåser från norr vintertid seglar de i regel efter sydkusten. Vid ostliga vindar pekar kompasskursen istället norrut, förbi Malmö.

Det är avstressande att kunna kombinera vardagslivet med segling året runt. Margareta är förskolelärare och Thomas har eget företag. Seglingen känns som små minisemestrar, och livskvaliteten får då ett uppsving, menar Thomas.

– En fritidsbåt kostar i princip lika mycket, oavsett om ägaren använder den enbart på sommaren eller året runt. Det blir billigare att ha Anna Lisa i vattnet än att torrsätta henne på land under vintern. Så för oss är båten en flyttbar vinterstuga, säger Thomas.

Under vintern kan de segla till någon gästhamn, förvissade om att det alltid finns en plats att lägga till vid. I början av december seglade Thomas och Margareta till Malmö. Där låg de förtöjda i gästhamnen Dockan en vecka. Barnen kom med buss till Malmö senare:

– Vi promenerade, lagade mat och tittade på bio tillsammans. Det gör vi inte på samma sätt när vi är hemma. Mathilda och jag stannade en vecka och seglade sedan hem tillsammans. Övriga i familjen åkte hem med buss, säger Thomas.

Många gästhamnar erbjuder landström vintertid. Ibland är toaletter och dusch öppna men färskvatten på bryggor kan vara avstängda.

Thomas, som är dansk, och Margareta, som är svenska, brukar även segla till Danmark vintertid för att hälsa på släkt och vänner. Familjen har ofta seglat till Nyhavn mitt i Köpenhamn. Där, intill gästhamnen, finns gamla skepp och mysiga restauranger.

– Det är lätt att få våra barn och deras kompisar att följa med på seglatser till Köpenhamn eller Malmö. De vill gärna komma till storstäder, säger Thomas.

Men det är viktigt att ha respekt för den kalla årstiden.

– Att klä sig varmt är a och o. Vi bär därför likadana kläder som när vi åker skidor, men har också överlevnadsdräkt på oss till sjöss, berättar Thomas.

Vintertid kan genomföringarna frysa sönder när båten exponeras för kyla. Thomas har därför bytt båtens genomföringar av mässing till sådana av komposit. Ett annat alternativt är rostfria genomföringar som tål minusgrader.

På sydkusten och i Öresund är det oftast isfritt, bortsett från en tunn is nära land. Det går att segla igenom den tunna isen för att ta sig vidare till isfria vatten på sydkusten. Vintern 2020 och 2021 var isen mycket tjock vid Skanör med omnejd. Då var Anna Lisa fastfrusen i en månad i hemmahamnen innan isen började smälta. Om isen rör sig kan den skada skrov och roder. Det finns därför båtägare som tar bort isen runt båten med en motorsåg. Men det har Thomas aldrig behövt göra.

I Skanörs hamn finns endast ett fåtal båtar som ligger kvar i vattnet under vintern, täckta med en presenning. Vissa hamnar brukar ha pumpar som ser till att det kalla vattnet cirkulerar i hamnbassängen, så att det inte bildas is på båtar som inte torrsatts under vintern.

När temperaturen ligger under noll en längre tid kan vatten i färskvattentanken, i varmvattenberedaren och i tryckvattenpumpar frysa och förstöra produkterna.
När Anna Lisa ligger förtöjd i hemmahamnen finns därför ett värmeelement i salongen. Det används när temperaturen kryper under cirka fem minusgrader.

– Förra vintern betalade vi drygt 500 kronor per månad för elförbrukningen. I år, när priset på el är betydligt högre, räknar vi med den dubbla kostnaden, säger Thomas.

Durkluckor och luckor till motorrummet står öppna för att värmen ska sprida sig ombord. Den uppvärmda luften innebär att de inte heller behöver motorkonservera motorns sjövattensystem.

– Vi kontrollerar båten nästan varje dag. Om landströmmen bryts eller om temperaturen ombord blir för låg får vi automatiskt ett sms om det, säger han.

Under vinterseglingen tas skoten in i salongen om det förväntas bli minusgrader. Annars kan de frysa och bli svåra att dra igenom blocken. Och rullgenuan kan bli trög att dra ut om den har blivit fuktig och har frusit. När det blir plusgrader och sol rullar de ut genuan igen så att seglet kan torka.

Motorservice, som olja och filterbyte, gör ägarparet när Anna Lisa ligger i vattnet på hösten. De byter även glykol i motorns slutna färskvattensystem emellanåt. Varje vår tar de upp henne under cirka en vecka för att bottenmåla och vaxa.

Thomas båtförsäkring har inga speciella villkor för att få ha båten i vattnet och segla under vinterhalvåret. Men varje båtägare bör kontrollera med sitt försäkringsbolag vilka regler som gäller om man tänker vintersegla, råder han.

Thomas och Margareta äger även 1970-talsbåten Terhi 520 HT, en liten ruffad motorbåt med namnet Mini Lisa.
– Under december åkte vi med Mini Lisa på Helge å, Skånes längsta å. Vi ville se hur långt det gick att åka uppför den. Men dåligt väder och snöfall gjorde att vi vände. Vi fick ändå en fantastisk vintertur, säger Thomas.


Text: Johan Cooke • 2024-11-21

Rulla till toppen