Assisted Docking ger kaptenen bättre kontroll när en båt ska läggas till genom att automatisera hans eller hennes avsikter och därmed kompensera för dynamiska variabler // Foto: Volvo Penta

Artiklar

Volvo Penta tar nästa steg

Lanserar branschens första helt integrerade Assisted Docking System

Text: Martin Strömberg • 2021-01-11 Uppdaterad 2021-06-09

 

Ny automatiseringsteknik för Assisted Docking ger kaptenen en helt ny kontroll och innebär ännu ett viktigt steg mot automatiserad tilläggning och ett enklare liv till sjöss. Volvo Penta meddelar i dag inför Consumer Electronics Show (CES) att branschens första helt integrerade system för Assisted Docking nu finns tillgängligt för kommersiell försäljning. Funktionen Assisted Docking ger kaptenen bättre kontroll när en båt ska läggas till genom att automatisera hans eller hennes avsikter och därmed kompensera för dynamiska variabler, såsom vind och strömmar och hjälpa fartyget att hålla den avsedda kursen.

Tekniken kommer att finnas utställd i Volvo Pentas virtuella monter på CES den 11–14 januari 2021.

Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten. Följderna när det går snett när en båt ska läggas till blir i bästa fall bara dyra. Tilläggning är en svår konst även under gynnsamma omständigheter.

Handlar det sedan om trånga marinor, hårda vindar och starka strömmar kan resultatet bli problematiskt och direkt farligt. Till skillnad från en bil är en båt aldrig stilla utan att det krävs en hel del manövrerande. Och att styra rakt fram in till en smal kajplats är så mycket svårare än att hantera ratten i en bil. Men Volvo Penta har nu tagit sin Joystick-Docking-teknik och sina lösningar för ett enklare båtliv till en ny nivå med sitt enträgna arbete för att göra tilläggningen till en mindre stressande uppgift. 

Volvo Penta tar nästa steg
Systemet beräknar vinklar och riktning och agerar sedan utifrån avdriften och flyttar tillbaka båten till den avsedda kursen // Foto: Volvo Penta

 

I Assisted Docking-systemet integreras ett mjukvarulager som har utvecklats internt med bolagets GPS-baserade Dynamic Positioning System och egna Inboard Performance Systems (IPS) för ett komplett paket som omfattar HMI (gränssnittet människa/maskin) vid förarplatsen, via motorn, framdrivningssystem och sensorer samt avancerad processorkraft inom navigering för en betydligt enklare upplevelse ombord, även under tuffa förhållanden.

– När vi lanserade vår joystickteknik 2006 skakade den om hela sjöfartsbranschen genom de nya manöver- och kontrollfunktioner som tekniken innebar för fritidsbåtsägare. Att ta fram innovationer som förändrar spelreglerna är en del av vårt DNA. Från vårt EVC-system (Electronic Vessel Control), som binder samman och hanterar den interna kommunikationen mellan motortransmission, styrning och skärm så att föraren kan kontrollera allt från joysticken – till vårt DPS-system (Dynamic Positioning System), som automatiskt bibehåller båtens riktning och position, även under tuffa förhållanden – till dagens lansering av Assisted Docking-system tar vi nästa steg inom ett enklare båtliv och fortsätter vår långvariga ambition att göra det lättare att lägga till för en mer njutbar upplevelse till sjöss, förklarar Anders Thorin, Product Manager Electronics på Volvo Penta.

Den nya funktionen Assisted Docking består av den joystick som kontrollerar styrningsinput och den GPS-baserade Dynamic Positioning System-antennen för att veta exakt position och riktning.

Kaptenen styr fartyget via joysticken – och informerar därmed systemet om vilken riktning det ska styra i och i vilken hastighet. Om du rör joysticken framåt tar systemet ut en riktning rakt fram från båten och båten börjar då följa en rak linje i den hastighet du har angett. Båtens tilläggningssystem tar även hänsyn till externa krafter (dvs. vind, strömmar) och EVC-systemet – uppgraderat med internt utvecklad mjukvara – kompenserar för att säkerställa att båten följer kaptenens avsikter.

Det gör systemet genom att beräkna vinklar och riktning och agerar sedan utifrån avdriften och flyttar tillbaka båten till den avsedda kursen. Assisted Docking-systemet håller kursen genom att löpande finjustera riktning och vinklar. De viktigaste funktionerna i Assisted Docking-systemet är att röra sig i en rät linje utan manuell kompensation, ligga still, möjligheten att rotera runt en fast punkt, automatisk finjustering, samt Side Push för att lägga till med sidan mot kajen. Det är en teknisk bedrift att ge föraren en mer lätthanterlig båtupplevelse med större precision i styrning och kontroll.

 

Volvo Penta tar nästa steg
Volvo Pentas Assisted Docking System kompenserar hela tiden för indata från DPS-antennen för att säkerställa att båten rör sig som han eller hon har tänkt sig // Foto: Volvo Penta

 

Kaptenen behövs fortfarande vid rodret, men Volvo Pentas Assisted Docking System kompenserar hela tiden för indata från DPS-antennen för att säkerställa att båten rör sig som han eller hon har tänkt sig. Allt är utformat för att fungera tillsammans. Detta är samverkan mellan människa och maskin när den är som bäst.

– Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Trots att det på vissa sätt skulle ha varit enklare att införa en fullständig automatisering är det fina med det här systemet att det ger kaptenen bättre kontroll. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen, så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten, säger Ida Sparrefors, Director of Autonomous Solutions and New Business Models på Volvo Penta.

Volvo Pentas filosofi “Easy Boating” går ut på att göra livet ombord enklare, mer njutbart och tillgängligt för fler människor.

Assisted Docking-systemet kommer att finnas tillgängligt under våren 2021 för installation på nya båtmodeller, som ett uppgraderingsalternativ för Volvo Pentas IPS-försedda motorbåtar från 35 fot till 120 fot, och för eftermontering – vilket kommer att kräva en mjukvaruuppdatering och en ny antenn – för befintliga Volvo Penta båtar med IPS. Assisted Dockingsystemet kommer att säljas direkt till OEM-företag (Original Equipment Manufacturers).

– Vårt mål har länge varit att göra det lättare för våra befintliga kunder och locka fler människor till att njuta av att åka båt. De som redan är kunder hos Volvo Penta kommer att kunna tillgodogöra sig Assisted Docking-systemet med en relativt enkel uppdatering som kan utföras av en lokal återförsäljare. För den som är ny i båtmiljön hoppas vi att det kommer att innebära det första steget in i den moderna båtvärlden och det första av många nya äventyr som väntar, säger Thorin. 

År 2018 visade bolaget upp sin första självtilläggande motorbåtsprototyp via ett live-demoevent under Volvo Ocean Race i Göteborg. Sedan dess har Volvo Penta arbetat oförtröttligt med att samla input från viktiga intressenter och kunder samt utvecklat och testat konceptet inom sitt forsknings- och utvecklingsteam för att leverera en produkt som bäst skulle uppfylla behoven hos såväl erfarna båtägare som hos dem som har det som en ny fritidssysselsättning. Detta har lett till utvecklingen av Assisted Docking-systemet – ett nästa steg inom modernt och enkelt båtliv.

– Vi har verkligen en unik ställning på Volvo Penta. De flesta FOU-team inom specialteknik förlitar sig enbart extern input, men vi har ett internt team av mjukvaruutvecklare. De känner till produkterna  – faktum är att de har hjälpt att designa vår DPS och mycket annat – det vet vad båtfolket vill ha och de vet hur man integrerar mjukvaran för att skapa den perfekta upplevelsen, förklarar Thorin.

Mer info: volvopenta.com/assisteddocking

Volvo Penta tar nästa steg
Assisted Docking-systemet kommer att finnas tillgängligt under våren 2021 // Foto: Volvo Penta

Nya motorer och drev från Volvo Penta

Volvo Penta på väg mot eldrift

Storvinst för Volvo Penta


Text: Martin Strömberg • 2021-01-11
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top