150892.jpg

Artiklar

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

När Winga 78 lanserades i slutet av 70-talet blev motorseglaren tillsammans med sin storasyster ett par av de vassaste för sin tid.

Text: Redaktionen • 2015-03-04
TV: Här klipper oljetankern segelbåten
Romson: Toatömning inget prioriterat brott
Köpguide: Bavaria 36
Scanmar 33 var före sin tid

3 nr av valfri båttidning för endast 99 kr

Rekord under åtta meter. Så lät det i tidningen Nordisk Båttest efter att motorseglaren Winga 78 släppts på marknaden 1979. Men Winga 78 hade inte existerat om inte storasystern Winga 87 året innan hade gjort entré på marknaden.

Sannsagan började med att konstruktören Rolf Eliasson fick en förfrågan från Göteborgsvarvet Winga Marin om att rita en större och vassare motorseglare än varvets Winga 25: en 7,5 meters snipa med stödsegel.

Rolf Eliasson ville skapa en helt ny typ av motorseglare. På ritbordet skissade han fram Winga 87, som fick ett segelbåtsskrov med motorbåtsinredning. Winga Marin ville att djupgåendet skulle vara 1,20 meter, medan Rolf Eliasson menade att 87:an skulle sticka 1,45 för att få godtagbara seglingsegenskaper. Det blev en kompromiss: 1,32 meter.

Tog fram instegsbåt

Suget efter 87:an blev stort från start, och sporrade av det beslöt Winga-ledningen att Rolf Eliasson snabbt skulle ta fram en mindre och billigare instegsbåt. Resultatet blev Winga 78: nästan 1 meter kortare med samma grundinredning, fast inte en exakt nedskalning av storasystern.

– Winga 78 fick nästan samma djupgående som 87:an. Det innebär att 78 i förhållande till sin storlek har mer segelbåtskaraktär än storasystern. Och även 78 fick förstås en genuin motorbåtsinredning, berättar Rolf Eliasson, som även ritat motorbåtar i bland annat Nimbusfamiljen.

De bägge modellerna blev snart föregångare för sin tid för motorseglare, framför allt en mycket bättre seglare än de flesta motorseglare, som då i huvudsak bestod av snipor med stödsegel. Och det nya sättet att bygga motorseglare blev en viktig inspirationskälla för danska och norska konkurrenter, menar Rolf Eliasson.

År 1981 presenterades Winga 752, en lillasyster till den populära Winga 78. Men i samma veva svepte en lågkonjunktur in över Sverige. Efterfrågan på fritidsbåtar gick i botten. Och på grund av att Winga Marin hade negligerat sina europeiska partners fick varvet svårt att sälja i Europa. Det blev dödsstöten för Winga Marin, som gick i konkurs 1982. Totalt har drygt 500 tillverkats av 78 och 87, ungefär hälften av vardera.

“Mindre sommarstuga”

I Skärgårdsstad, ett par mil nordöst om Stockholm, möter vi barnfamiljen Wejdeby. Familjen blev den tredje ägaren när de för fyra år sedan köpte sin Winga 78 för 290 000 kronor.

Magnus Wejdeby och hans fru Ellie slog till på 78:an för att det ryms mycket båt i henne.

Sittbrunnen med förarplats och pentry i doghouse ger familjen rörelsefrihet, för att inte tala om alla sovplatser ombord, sex stycken.

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

– 78:an tilltalar barnfamiljer med två barn. Hon är som en liten välplanerad flytande sommarstuga med separata utrymmen. I akterruffen sover våra barn, Emma 10 år och Peter 8 år. I förruffen, med U-soffa och stickkoj, sover jag och Ellie. Familjens allrum är emellan, alltså i sittbrunn och doghouse, säger Magnus Wejdeby.

Det fanns aldrig någon tanke på en större segelbåt. Poängen var i stället att få motorbåtskomfort med möjlighet till segling:

– Att i regn och rusk låta familjen sitta i förruffen medan jag klädd i seglarställ huttrande tvingas stå i sittbrunnen och styra en segelbåt är inte trevligt. När det blir busväder sitter jag istället bekvämt i 20 graders värme och rattar i doghouse. Detta efter att vi knäppt fast kapellet mellan för- och akterruffen, säger Magnus.

 

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

– Det bästa med båten är att kliva upp en vacker morgon för att koka kaffe i styrhytten och kunna överblicka en härlig naturhamn i stället för att stå nere i ett mörkt pentry under däck, säger Ellie.

Renoverad motor

I motorrummet finns originalmotorn Volvo Penta MD 11 C, som den tidigare ägaren lät renovera året innan han sålde båten till Wejdeby. Toppfarten är 7 knop. Vid marschfarten 6 knop drar hon 0,3 liter/sjömil, cirka 2 liter per timme.

Man undrar förstås hur hon uppför sig med hissade segel, som består av 14 kvadratmeter storsegel och genua 2 på 19 kvadratmeter. Lystalet är 0,94.

– Hennes seglingsegenskaper är faktiskt goda. På kryss är hon kursstabil och har en bra höjdtagningsförmåga. Vid vindar på 7 sekundmeter seglar hon fram i drygt 4 till 5 knop och är också en god undanvindsbåt, säger Magnus.

När Magnus seglar sitter han ofta på sittbrunnssargen och styr med rorkult eller använder rorkultförlängare.

– Varje sommar är vi ute tre till fyra veckor, oftast i Stockholms skärgård. Under helgerna blir det också kortare turer. Det brukar bli segling i en av fyra turer, säger Magnus.

Interiör
Smarta utrymmen överallt

Det är förvånande hur mycket man har lyckats bygga in i den lilla motorseglaren utan att trängseln i något utrymme blir påtagligt. På knappt åtta meters längd, och en bredd på knappt tre, finns en sittbrunn, överbyggnad (doghouse), akterruff och förruff.

Vi börjar med sittbrunnen, som skyddas till häften av doghouse. I likhet med övriga delar av interiören präglas doghouse av träinredning, men det ger ett lite för mörkt intryck. Takhöjden i doghouse är 1,90 meter. Inne ger fem stora rutor och en taklucka rejält med ljusinsläpp och fin sikt runt om. På styrbordssidan finns en förarplats med rattstyrning som används vid motorgång.

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

Instrumentpanelen är monterad intill ett rejält sjökortsbord där Magnus har placerat en bärbar dator för navigation och annan marinrelaterad teknisk utrustning.

Under förarstolen döljer sig en rejäl kylbox. På babordssidan skulle det ha varit bra med en passagerarstol. Men båtens bredd räcker inte riktigt till. Längs babordssidan i styrhytten finns istället pentry, som består av gasolspis, diskho med två blandare, skåp och lådor. Att spisen finns vid doghouses akterkant innebär att matos försvinner direkt ut i friska luften.

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

Smarta stuvutrymmen finns i hela båten:

– I stuvutrymmena får vi plats med mat som räcker i fyra veckor för hela familjen. I princip all semesterpackning kan vi också dölja i utrymmena, säger Magnus.

Under ugnen i pentryt finns till exempel ett stort skafferi, och under diskhon finns fyra draglådor. Och ovanför arbetsbänken och diskhon finns infällda skjutfack.

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

Akterut finns sittbrunnen som även fungerar som matplats. Runt höga sargar finns det plats för fyra till sex personer. Men när matbordet i sittbrunnen är monterat går det inte att ta sig ner till akterruffen.

Bakom nedgångsdörrarna till akterruffen döljer sig två fullängdskojer. Längs med kojerna finns hyllor, och under kojerna rejäla stuvutrymmen. En garderob mellan kojerna är ett stort plus. Fyra smala ventiler, var-av två på akterspegeln, släpper in ljus. För att enklare kliva ner i akterruffen kan man fälla upp en nedgångslucka, som kan lämnas öppen för att släppa in mer ljus.

Inför natten omsluts hela sittbrunnen, inklusive akterruffens lilla däck, med ett kapell. De bruna originaldynorna i sittbrunnen och originaldynorna i ruffarna drar ner det fina helhetsintrycket. Högt upp på Magnus “att-göra-lista” är att byta till nya fräscha dynor i ruffarna, det kommer att göra underverk.

På styrbordssidan, strax nedanför nedgångstrappan till förruffen, finns en kaptenshytt som består av en 105 centimeter bred stickkoj under förarplatsen.

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

– Här kan två vuxna sova, men det kan bli lite för trångt. Med hjälp av ett litet draperi avskiljs kaptenshytten från den övriga förruffen, säger Magnus.

På var sin sida av ett klaff-dinettebord för om kaptenshytten kan man på sofforna bädda för två vuxna. En taklucka och fyra ventiler i skrovet släpper in mycket ljus. Här inne finns det också gott om stuvutrymmen. Längst fram i förruffen finns en garderob, där man kan hänga kläder och förvara seglarsäckar. På babordssidan nedanför nedgångstrappan finns toalettrummet, som bara har 1,57 meter i ståhöjd.

Exteriör
Lätt att kliva runt på däck

Winga 78 är en deplacementbåt, uppbyggd i glasfiberarmerad plast. Däcket är en sandwichkonstruktion. De höga friborden och det breda skrovet bidrar till att hon rymmer mycket under däck. Och trots den stora volymen och en så pass hög överbyggnad (doghouse) för sin storlek är 78:an en hyfsad seglare med lystal på 1,0. Magnus omdöme om 78:an är att hon uppför sig mer som segelbåt än en traditionell motorseglare. Det beror bland annat på att hon har en lättdriven undervattenskropp med en djup, smal köl och roder med skädda. Båten klarar hög sjö bra, mycket tack vare friborden och att skrovformen i fören böjer sig uppåt.

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

Längst fram finns en pulpit med en löstagbar stege, fast peke med infälld kassettstege skulle göra ombordstigningen lättare. Det är tämligen lätt att ta sig runt på däck. För om masten finns en självslående fock på skena. På doghouse finns två solcellspaneler på vardera 15 watt. Med hjälp av grabbräcken på både fördäcket och doghousetaket är det lätt att gå längs med skarndäck. Om man håller i sig i doghousetakets akterkant är det inga problem att kliva ner i sittbrunnen.

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

Under segling sitter rorsman på sittbrunnssargen och styr med rorkult eller rorkultförlängare. Förarplatsen med rattstyrningen i doghouse används enbart under motorgång. Takluckan på doghouse är ett plus. Vid fint väder går det att via takluckan stå upp och ratta båten.

– Ovanpå akterruffens däck finns det plats för Ellie att kunna sola om hon använder en dyna som underlag, säger Magnus.

I aktern finns en badbrygga med badstege som en tidigare ägare har monterat. Magnus har monterat dävertar för att hänga upp en jolle i. På akterdäckets styrbordssida finns ett stuvutrymme för ankare och tampar.

 

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

 

Men exteriören har några svagheter. Om rorsman står i sittbrunnen och styr med rorkult kan det vara svårt att få överblick föröver på grund av den höga styrhytten. Det finns inget bra utrymme för att förvara fendrarna, det befintliga utrymmet i aktern är för litet. Tätningen av gummilisten mellan skrov och däck har blivit otät med åren, men det är åtgärdat nu.

Besiktningsmannen Conny Zetterberg om Winga 78
“Inga allvarliga brister”

Bra instegsbåt. Välbyggd och billig i drift. Men var observant på självlänsar, originalmotor och genomföringar. Det är Conny Zetterbergs samlade omdömen om Winga 78:

– Winga 78 är en välbyggd motorseglare. Det är också en perfekt instegsbåt för rimliga pengar, även om några 78:or med gamla marindieslar är för högt värderade, säger Conny Zetterberg.

Genom att kombinera segling och motorgång med 78:ans tämligen snåla dieselmotor på omkring 25 hästkrafter blir det låga driftkostnader, anser han.

Till fördelarna hör även att få, om ens någon motorseglare i den här storleksklassen innehåller så extremt mycket lösningar på en så pass liten yta. Generellt finns det inga allvarliga brister som är representativa för Winga 78, menar Conny Zetterberg. Men det finns några saker som potentiella 78-köpare måste uppmärksamma:

– Winga 78 har i princip felkonstruerade självlänsar som kan inge en falsk trygghet på sjön. Felet som kan inträffa är att det vid kraftigt nedlastad båt kommer vatten i båten. Man tror att båten ska klara av överbrytande sjö, vilket inte är fallet med den typen av sittbrunn, säger Conny Zetterberg.

Ett annat fel i 78:an kan vara glapp mellan ratt- och rorkultstyrning. Och Wingans ålder, precis som för många andra 70- och 80-talsbåtar, börjar ta ut sin rätt:

– Många originalmotorer som 70-talsmotorn MD 11 lever på övertid. Det börjar bli problem att hitta reservdelar, till exempel backslag. Om man själv inte är händig och har kunskap att renovera sin MD 11 är det oftast inte värt pengarna att lägga ut jobbet på ett varv. En MD 11-ägare fick betala 35 000 kronor för renoveringsjobbet, säger Conny Zetterberg.

Conny anser att man kan gå upp i pris för att få en 78 med en nyare motor, alternativt försöka pruta och vara beredd på att förr eller senare köpa en ny motor.

Nya omkring 25 hästkrafters marinmotorer som passar Winga 78 och är av bra kvalitet är till exempel av fabrikaten Nanni, Beta och Solé, menar Conny Zetterberg. Prisbilden är 60 000-90 000 kronor plus installationskostnader.

– Var också uppmärksam på genomföringar och slangar, vilka kan vara otäta och behöva bytas. Se även över elsystem och originalsegel, slutar han.

Prisbilden på begagnade 78:or varierar mellan 240 000 och 315 000 kronor, beroende på årsmodell, motor och skick.

Av: Text Johan Cooke Foto Johan Cooke och Magnus Wejdeby

Faktaruta

Winga 78
Konstruktör: Rolf Eliasson
Antal tillverkade: Cirka 250
Tillverkare: Winga Marin
Längd: 7,85 meter
Bredd: 2,95 meter
Djupgående: 1,32 meter
Totalvikt: 3,1 ton
Köl: Fenköl i järn
Kölvikt: 1 ton
Rigg: Partialrigg. 7/8-del med rullrev. Ett par bakåtsvepta spridare. Mast
stående på däck
Segelyta storsegel: 14 kvm
Genua 2: 19 kvm
Spinnaker: 40 kvm
Lystal: 0,94
Bränsletank: 60 liter
Vattentank: 130 liter
Motor: Original Volvo Penta MD 11C
Pris: Varierar beroende på årsmodell och skick. 240 000-315 000 kronor

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen

Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen Guide: Winga 78 Motorseglare för lilla familjen


Text: Redaktionen • 2015-03-04
ArtiklarLivetOmbordbegagnatKöpguiderMotorseglare
Scroll to Top