Yamarin 81 DC är först ut i märkets nya modellprogram. De blir också första serieproducerade båt med superskrovet från svenska Petestep. Illustration: Konekesko Ltd

Artiklar

Yamarin förnyar modellprogrammet och bygger på nytt superskrov

Finska Yamarin återuppfinner sig själva och börjar nu lansera en helt nu modellserie. Först ut är 81 DC, som ger en fingervisning om hur märkets designframtid ser ut – och man blir först ut med ett helt nytt skrov som ska revolutionera köregenskaper och bränsleförbrukning.

Text: Jens Augustinsson • 2016-01-22

Bård Eker designar för Yamarin

 

Pressmeddelande Yamarin 81 DC

Yamarin 81 Day Cruiser är den första modellen i den nya Yamarin DC‐serien. Denna Day Cruiser i Premium‐klass är formgiven av norska Eker Design, en av de mest kända designbyråerna i Skandinavien. Teknologin i båtens botten är planerad av svenska Petestep® och är patenterad. Eker Design, Petestep® och Yamarins planeringsteam har tillsammans skapat en innovativ båt som skiljer sig markant från de övriga på marknaden och vars nya design och teknologi är revolutionerande. Kriterierna vid planeringen var revolutionerande skrovteknik och häftig men funktionell design från för till akter. Omvänt sagt “No design without functionality”.

Båtens skrov är planerat av Eker Design, men dess botten är en revolutionerande världsnyhet: patenterat Petestep®‐ botten. Yamarin är känd för sina utmärkta köregenskaper, som man nu lyckats förbättra ytterligare med Petestep®‐ botten. Skrovets gång i sjön är betydligt mjukare (mindre vertikala g‐krafter) och tystare även i större vågor samt bränslesnålare än traditionell bottenteknologi. Vid undersökningar har det framkommit att så gott som alla konsumenterna önskar sig mera körkomfort av båtarna, vilket Yamarin 81 DC erbjuder.

Läs mer om Petestepskrovet: Smarta svenska båten har digital besättning

I 81 Day Cruiser har det satts mycket fokus på att alla passagerare skall ha möjligast bra vindskydd och därför sträcker sig sidovindrutorna ända till akterbänken. Detta innebär att samtliga i båten skyddas från vind och väder. Pentryt är planerat så att det faktiskt går att tillreda en lunch eller middag. Det omfattar bl.a. en effektiv gasspis, utdragbart kylskåp, diskho och viktigast av allt, ytor där man kan ställa saker. I soffgruppen i det öppna utrymmet ingår två bord som vid behov kan kopplas ihop till ett stort bord. Runt bordet finns plats för upp till 8 personer.

Styrpulpeten är försedd med 12″ kartplotter och har plats för surfplatta/tablett i enlighet med dagens behov. Förarens vindruta är försedd med integrerad defrosterfläkt, något som hittils varit mycket ovanligt i daycruiser‐båtar. Trimsystemet är helautomatiserat, det minskar automatiskt planingströskeln och dessutom håller det helautomatiska systemet båten stabil och rak även i hård sidovind. Trimsystemets ergonomiskt placerade smarta användarpanel är försedd med 3D‐gyro, 3D‐accelerator och 3D‐GPS. Trimsystemet saknar traditionell våtyta och har alltså inte några trimplattor som ökar bränsleförbrukningen. Planingströskeln vid exceptionellt låg hastighet är knappt märkbar.

I den rymliga kajutan finns en bädd som erbjuder både på längd och bredd. Under bädden finns ett stort förvaringsutrymme för sängkläder och bädden kan därför lätt göras i ordning för dagsbruk efter övernattning. I kajutan finns sovplats för fyra personer. Det separata WC‐utrymmet i kajutan är utrustat med eldriven vatten‐WC och tvättställ.

I båtens för finns en integrerad stege för ilandstigning samt landtagnings‐ och körljus. Om dagsutflykten övergår till kväll kan man tryggt köra i mörkret tack vare det ytterst effektiva LED‐körljuset i fören som bevarar naturliga färger. Den nya båten har även plats för solpaneler på framdäcket. Solpanelerna producerar el även när båten ligger i hamnen, båten har ett tvåbatterisystem.

Båten har en vattenskidbåge som fungerar som räcke på badplattformen. Båtens syntetiska teakdäck är modernt och är lättare att sköta än traditionell teak. Båten har ett lättskött kapell i två delar med samma design som båten. Inuti kapellet kan man använda mörkläggningsgardiner för att kunna sova på bakbänken i båten. Madrasserna i det öppna utrymmet kan användas som dubbelsäng för två vuxna.

Yamarin 81 Day Cruiser har de ljusa smakfullt stiliga färgerna vitt och sand, med detaljer i turkost som piggar upp.

 

 

Tekniska data Yamarin 81 DC

Längd 8,05 m
Bredd 2,76 m
Vikt 1950 kg
Passagerarantal 10
Rekommenderad motor 300 hk 


Text: Jens Augustinsson • 2016-01-22
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top