Förlänga proppellerhylsrör

Båtexpert Lars Lundbladh

Förlänga proppellerhylsrör

sturkö8 frågar   Hej, Håller på och renoverar en MISTRESS från tidigt 70-tal, segelbåt ritad av Olle Enderlein och byggd hos Hallbergs eller Hallbergs/Rassy. Skall byta motor och den nya proppelleraxeltätningen får inte riktigt plats på hyllsröret då det är endast 50mm långt inne i båten och behöver minst 65mm för att de båda slangklämmorna

Text: • 2014-02-16

sturkö8 frågar

 
Hej,

Håller på och renoverar en MISTRESS från tidigt 70-tal, segelbåt ritad av Olle Enderlein och byggd hos
Hallbergs eller Hallbergs/Rassy. Skall byta motor och den nya proppelleraxeltätningen får inte riktigt
plats på hyllsröret då det är endast 50mm långt inne i båten och behöver minst 65mm för att de båda
slangklämmorna skall kunna skruvas åt ordentligt. Befintligt rör har ytterdiam om 38mm och innerdim om 33mm. Proppelleraxeln har diam 25mm. Alltså måste röret förlängas. Så min fråga är: hur jag det?? Och hur fäster jag denna förlägning till det befintliga röret???

Jag har en kille som jobbar med rostfritt som kan fixa förlägningen och ett råd/kommentar tar jag mycket tacksamt emot

Hälsningar / Lars Högberg

 

 

Lars Lundbladh svarar

Hej,

Det finns säkerligen flera lösningar på detta problem här kommer några förslag:

Alt1
Enklast är att byta ut de två slangklämmorna mot en rostfrislangklämma av “Heavy Duty” typ. Brukar själv använda dessa klammer när det är trångt att montera dubbla slangklämmor.

Bild

Alt2
Förutsatt att propelleraxelhylsan är rund och jämn på ytterdiametern kan en förläning fungera. Röret som hylsan förlängs med bör få en lång styrning gärna 40-50 mm. Rörets ytter diameter måste vara större än nuvarande. Gärna med en godstjocklek på 5 mm eller mer, i ena ändan på röret svarvas innerdiametern så att den passar utanpå befintlig hylsa. Den andra ändan på röret svaras ned så att den motsvarar ytterdiametern på befintligt hylsa så att axeltätningen kan monteras. Tänk på att spara en bra bit material av mittsektionen annars finns risk för utmattningsbrott. Den del som skall träs över befintligt rör förses med tätning antingen tätningslim eller så svarvas säten inne i röret för o-ringar.
Förläningsröret låses förslagsvis fast med flera stoppskruvar runt om alternaivt slitsas rörändan och kläms fast mot den befintliga propelleraxelhylsan med tex en “Heavy duty” klammer se Alt1. I vilket fall är det rekommendabelt att limma röret med något tätningsmedel som även limmar bra tex Sikaflex 292 eller motsvarande. (292 limmar bättre än Sikaflex 291)

/Lars


Text: • 2014-02-16
Båtexpert Lars Lundbladh
Scroll to Top