Hos Praktiskt Båtägande kan du ställa frågor om det mesta som handlar om motorer eller båtar // Foto: Getty Images (Arkivbild)

Båtexpert Lars Lundbladh

Hittar inget i manualen? – Dr Diesel har svaren

Fråga Lars Lundbladh, alias Dr Diesel, om allt som rör motorer.

Text: Praktiskt Båtägande • 2021-10-06

Olika elsystem hos VP

Hej, en nyfiken fundering som du kanske kan stilla. Jag har köpt ett nytt tändningslås till min Volvo Penta AQAD41 och det medföljer en orange grej med kablar på. Är det ett motstånd som ersätter laddlampa, eller vad är det?

Thomas

Hej Thomas! Den orange komponenten benämns av Volvo som en diodledning (artikelnr 864268). Många Volvo Penta-motorer har normalt ett 1-poligt 12-voltssystem. Batterierna är då anslutna till motorn och drevet/backslaget till minuspolen. Detta system fungerar oftast bra, men om ett elektriskt fel gör att batteriets pluspol av någon anledning kommer i kontakt med vattnet så sluts kretsen mellan batteriets plus- och minuspoler och orsakar ett galvaniskt element. Det kan bland annat få till följd att drevet får allvarliga korrosionsskador.

För att förhindra korrosion kan motorns elsystem anslutas som ett 1,5- eller 2-poligt system. I det 2-poliga elsystemet är batteriets minuspol överhuvudtaget inte i kontakt med motorblock och drev. Detta är vanligt på nästan alla nyare motorer från Volvo D4 och D6, men finns även på vissa äldre motorer och är nästan ett måste i aluminium- eller stålbåtar. För att detta ska fungera behöver vissa komponenter bytas och andra isoleras, som till exempel startmotor och generator. I 1,5-poliga system, som på Volvos KAD44, är motorn under start och stopp 1-polig och vid normal drift 2-polig.


Larm om dödmansgrepp

Hej! Texten ”SLY” dök upp på EVC-panelen på min Volvo Penta D6 i helgen. Hittar ingenting i manualen och undrar vad detta betyder?

Johan

Hej Johan! Meddelandet SLY står för Safety Lanyard, eller ”dödmansgrepp” på svenska. Leta efter en kabel som ser ut som på bilden. De två kontakterna (flatstift) som sticker ut ska normalt vara kortslutna eller anslutna till ett dödmansgrepp. Om felet återkommer kan man konfigurera om EVC-systemet, antingen med autoconfig enligt manualen eller med Voodia-felsökningsinstrument hos en Volvo Penta-verkstad.


Dubbla slangklämmor

Hej! Jag har hört att man ska använda dubbla slangklämmor till båtens genomföringar och så vidare. Men varför påstår många att de ska vändas åt olika håll?

Anders

Hej Anders! Kravet på dubbla slangklämmor finns i Nordisk båtstandard och även den amerikanska båtstandarden ABYC (American Boat and Yacht Council).

Att vända dem 180 grader är en bra praxis eftersom det under skruven på slangklämman kan uppstå ett veck på slangen, speciellt om slangen är något större än slangfästet. Om man vänder slangklämmorna 180 grader minskar risken för läckage. Sedan får man använda sunt förnuft – till exempel ska slangens fäste vara tillräckligt långt för att rymma dubbla slangklämmor, och framför allt får inte slangklämman gå över kanten på infästningen (röret). Då är risken stor att slangen skärs sönder av kanten på infästningen. I sådana fall är det bättre att bara använda en slangklämma, men som regel bör det alltid sitta två slangklämmor på alla genomföringar.


Felsök med aktuatorn

Hej, vi har en Aquador 28 med VP D6-370 (2011) med EVC (nya digitala gasreglaget) som tjuvstannar då och då, när man växlar mellan fram och neutral-back flera gånger i följd. Det har börjat inträffa oftare och oftare och alltid i kritiska lägen. Efter omstart går det oftast bra ett litet tag igen. Inga problem vid vanlig körning rakt fram, så att säga. Är det växelvajern? Eller aktuatorn? Eller något annat? Hjälp!

Mattias

Hej Mattias! Koppla först loss vajern från aktuatorn och känn om det går relativt lätt att lägga i fram och back på drevet. Pröva samtidigt att växla på reglaget utan att drevet är inkopplat. Kontrollera att aktuatorn rör sig i alla tre lägen fram, neutral och back, utan problem eller något felmeddelande. Rör sig inte aktuatorn eller om du får ett felmeddelande behöver aktuatorn bytas ut.


Text: Praktiskt Båtägande • 2021-10-06
Båtexpert Lars LundbladhAktuatorAquadorDödmansgreppDoktor DieselPraktiskt BåtägandeSlangklämmorVolvo Penta
Scroll to Top