Manta 5, den nyaste modellen direkt från Nya Zeeland. Jan Torstensson, kommersiellt ansvarig på KSSS, berättar att de kommer erbjuda cykeln som prova på-aktivitet i sommar. Foto: Elinor Karlin

Allt för sjön

Foilande elcykel ska köras till sjöss

Seglarsällskapet KSSS tronade sin monter med en ny innovation som gör premiär på den svenska marknaden: En foilande elcykel som ska användas på vattnet.

Text: Elinor Karlin • 2023-03-13 Uppdaterad 2023-03-13

KSSS brukar inte presentera produktnyheter – men i år var de på plats på Allt för sjön med en ny modell på den svenska marknaden. Manta 5 är namnet på den senaste modellen av sjöduglig elcykel, som de tänker ha med som prova på-aktivitet på alla evenemang i sommar. I och med mässan så gör också modellen Sverigepremiär. Jan Torstensson, kommersiellt ansvarig på KSSS, beskriver den som en möjlighet att prova på foiling för alla nyfikna.

Så spännande! Vad är det här för något?

– Den är utvecklad av ett Nya Zeelandskt företag men det här är den första av den här modellen i Skandinavien. Den första versionen var lite mer för proffs, den välte lätt, men den här kan vem som helst sätta sig på.

Varför har ni som KSSS köpt in den?

– Vi kommer att ha med den här vid alla våra större evenemang i sommar, så att alla får möjlighet att testa den. Vi har ju prova på-aktiviteter normalt, men i år gör vi en bredare satsning tillsammans med Seglarförbundet, och vi kommer ha med den till Stadshusregattan och Gotland runt. Det är kul för oss i klubben, för det är både foiling vilket är något som växer inom segling, och så eldrift. Om du hjälper till att trampa så kan du komma upp i en batteritid på fyra timmar. Så fort isen släpper så ska vi testa att köra den mellan Saltis och Sandhamn.

Oj, vilket äventyr!

– Ja, det är långt, men det är värt det! Det har ett bra symbolvärde för oss, i och med allt vi gör för hållbarhet. Och framförallt tror jag att det kan vara en grej för den bredare massan som vill testa på foiling.

Hur fort går den?

– Den går max 12 knop, och den marschar på 6-7 knop. Den kräver hastigheter på 5 knop för att kunna foila. Dessutom sitter man någon meter ovanför vattenytan, så de hastigheterna kommer nog att kännas.

Men jag gissar att den inte har några lanternor?

– Nej, på det sättet tror jag att man ska se den som en surfbräda. Det är något du kör dagtid. Det är klart att det kommer finnas vissa galningar som vill köra den från jobbet, men jag tror inte man ska ge sig ut på nätterna med den här.

Då har ni följebåt med när ni kör till Sandhamn?

– Ja, det kommer vi ha!


Text: Elinor Karlin • 2023-03-13
BåtnyttAllt för SjönBåtmässa
Scroll to Top