w nytt gps system ska kringga storningar

Problemen med GPS-störningar ska delvis kringgås med hjälp av landbaserade signaler. Foto: Krzysztof Kowalik, Unsplash

Båtnytt

Nytt GPS-system ska kringgå störningar

GPS-störningar i Östersjön har ökat kraftigt. Nu utvecklas ett markbaserat backupsystem – men fritidsbåtägare får vänta på att kunna använda det.

Text: Fredrik Olsson • 2025-11-04 Uppdaterad 2025-12-09

De senaste åren har GPS-störningarna runt Östersjön ökat kraftigt, som vi bland annat skrivit om här. Nu utvecklas ett markbaserat system som backup i ett samarbete mellan ett antal östersjöländer, för att minska beroendet av det satellitbaserade GNSS-systemet. I Sverige sköts arbetet av Sjöfartsverket.

– Systemet fungerar som en backup när satellitnavigeringen inte fungerar som den ska. Systemet bygger på radiosändare på land som skickar synkroniserade signaler till fartygen. Ombord finns en mottagare som mäter signalerna och räknar ut fartygets position, säger Johnny Menard, systemingenjör på Sjöfartsverket.

Befintlig infrastruktur kan användas, troligen på kustradiostationer. Sjöfartsverket tillhandahåller tre landstationer, vilket gör systemet billigare och enklare att införa.

– När systemet är i full drift räknar vi med att få en positionsnoggrannhet mellan 10 och 100 meter. Det är tillräckligt bra för navigering på öppet hav fram till farled där det finns fysiska sjömärken när satellitnavigering inte är tillgänglig, säger Johnny Menard.

Kommer fritidsbåtägare till godo på sikt

GPS-störningarna påverkar även fritidsbåtstrafiken, men det dröjer tyvärr innan fritidsbåtägare kan dra nytta av det alternativa systemet.

– Målgruppen är handelssjöfarten som kommer få ett varningssystem ombord som man även kan navigera med. I förlängningen kan även fritidsbåtar ha nytta av systemet, men det ligger längre fram i tiden och det kommer i så fall krävas särskild utrustning ombord, säger Fredrik Strömbäck, som är kund- och marknadskoordinator på Sjöfartsverkets kommunikationsavdelning.

Projektet, som kallas ORMOBASS, leds av den tyska luft- och rymdstyrelsen och har pågått sedan 2014. Ombordtester genomförs 2026 och systemet ska vara operativt i juni 2027.

En passare som ligger på ett sjökort.
Om GPS-systemen inte är tillförlitliga är det extra viktigt att ha papperssjökort ombord. Foto: Pxhere

Sjöfartsverkets tips för säker navigering:

  • 1. Ha alltid alternativa metoder för att bestämma din position och förlita dig inte enbart på positionen i ditt elektroniska sjökort. Använd till exempel passageavstånd med radar om det finns ombord eller visuell bestämning med hjälp av bäringar till sjömärken.
  • 2. Se till att ha ett uppdaterat papperssjökort ombord.
  • 3. Följ aktuella navigationsvarningar via VHF-radio eller Sjöfartsverkets webb

Läs mer: https://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/utokad-varning-for-gps-storningar—sa-kan-du-agera/


Text: Fredrik Olsson • 2025-11-04

Rulla till toppen