Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy och snart bokförfattare. Foto: Silke Springer/Pressbild

Båtnytt

Rassy ger ut bok om varvet

Magnus Rassy ska skriva en bok om sitt båtvarv. Här kommer vi få läsa både om båtmodeller och om kunder som kör vilse på väg till Orust.

Text: Elinor Karlin • 2021-12-27 Uppdaterad 2021-12-22

Hallberg-Rassy bildades i början av 70-talet men har anor ända från 1943. Nu kan vi snart allihop få ta del av varvets historia. Magnus Rassy, vd, skriver nämligen på en ny bok på just det ämnet.

– Den kommer handla om hela Hallberg-Rassys historia, och allt som hör till. Varför båtarna ser ut som de gör, hur vi bygger båtarna, och roliga historier som vi har upplevt under åren, säger Magnus Rassy.

Boken kommer förmodligen att ges ut på engelska, även om han i nuläget skriver på svenska. Runt tio procent av varvets båtköpare kommer från Sverige, och resten av marknaden är utspridd över hela världen. När boken kommer att ges ut är inte bestämt ännu, men förhoppningsvis inom ett år.

– Nej, jag skriver ju lite när jag har tid, men jag hoppas att jag har skrivit klart mellan jul och nyår. Kanske kommer den ut på svenska som en e-version senare, vi får se, säger Magnus Rassy.

VIDEO: Häng med på provsegling av Hallberg–Rassy 50

En av de märkliga historier som kommer att skildras i boken är det dråpliga misstaget som utländska kunder kan råka ut för om de inte lyckas förstå stavningen av det svenska ortsnamnet Ellös. När kunderna kliver in i taxin i Göteborg har det nämligen hänt att de ber om att få åka till Ellos – det klassiska postorderföretaget i Borås, 13 mils bilväg söder om Orust.

– Vi har det bekräftat att det har hänt minst två gånger, men förmodligen finns det ett mörkertal, säger Magnus Rassy och skrattar.

De gick nyligen ut med den historien tillsammans med en varning på varvets Instagramkonto. Förhoppningen är att uppmärksamma framtida kunder så att det inte händer igen.

– Det är inte ett jättestort problem men de två gånger det har hänt så har det ju varit väldigt frustrerande för de som gjort det. De är glada och lyckliga när de kommer fram, men det känns ju snopet för dem.

Har det fått några konsekvenser för er, att era kunder inte hittar till Orust?

– Nä, det kan man inte säga. En gång var det en som skulle hämna sin nya båt klockan 10, men han kom några timmar senare i stället. Men nu är det många som har läst det här inlägget, så vi hoppas att det verkar lite förebyggande, säger Magnus Rassy.

 
 
 
 
 
Visa detta inlägg på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ett inlägg delat av Hallberg-Rassy (@hallbergrassy)


Text: Elinor Karlin • 2021-12-27
BåtnyttNyheterBokHallberg-RassyMagnus RassySegelbåt
Scroll to Top