En riktig semesterbåt på 36 fot med dubbla utombordare kan bli en vanligare syn, tack vare ett förhållandevis rimligt pris // Foto: TERJE BJØRNSEN

Testarkiv

En annorlunda semesterbåt

Praktiskt Båtägande testar Beneteau Antares 11

Text: TERJE BJØRNSEN • 2021-11-19 Uppdaterad 2022-06-08

I Norge är det ingen tradition att bobara kabinbåtar på runt elva meter utrustas med bensinmotorer, eller i alla fall inte utombordare. Här har vi föredragit dieselmotorer och helst bara en enda sådan. Det är annorlunda jämfört med hur det ser ut på många andra marknader.

USA är en extrem åt andra hållet, där större motorbåtar, ibland långt över elva meter, ofta bestyckas med både tre och fyra utombordare på 400 eller 600 hästar vardera. Men vi behöver inte färdas så långt bort för att tanken på en dieselinombordare ska vara ganska långsökt. Många av Beneteaus, Jeanneaus och Bavarias modeller har haft två bensininombordare och på senare tid dubbla utombordare.

Och när det gäller större båtar är det inte bara sport- eller daycruisermodeller, utan även båtar som vi förknippar med båtsemester: bobara familjebåtar.

Beneteaus Antaresserie känner vi väl till i Norden, och inte minst de mindre Antares 6 och 7 har gjort succé bland mindre kabinbåtar. Med Antares 11 blir dimensionerna rätt annorlunda. Med bogspröt och badplattform snackar vi om en båt på drygt 36 fot. Med plats för elva personer ombord och med fem fasta kojplatser är det här en båt med helt andra egenskaper.

Vi uppskattar kabinkonceptet – att kunna stänga om oss med glasdörren i den aktre väggen gör att vi är bättre skyddade mot elementen under vår och höst. Lösningen har också sina anhängare av den rakt motsatta anledningen: i varmare klimat vill vissa stänga om sig för att stänga den skoningslösa solen ute (och sätta på luftkonditioneringen).

Antares 11 har en bekant och populär planlösning: uteplats med sittgrupp i aktern, i hytten sittgrupp med bord, förarplats och kabyss. Under däck finns den stora kojen förut, ett badrum med toalett och dusch och mittkabin under hytten.

Vår Beneteau Antares 11 har det största motoralternativet med två Suzuki DF300B. Det innebär bland annat V6-block med 4,4-liters cylindervolym och kanske det allra viktigaste när det gäller större båtar: två motroterande propellrar. För med en tung båt är det viktigast att få allra bäst grepp i vattnet vid acceleration och manövrering, men också bästa möjliga kraftöverföring i marschfart.

Viktmässigt drar det iväg med en båt som väger 5 700 kilo, plus två motorer, utrustning, bränsletankar på 800 liter, färskvattentank på 200 liter, semesterpackning och flera personer ombord. Så Suzukimotorerna har mer att jobba med än i de båtar vi tidigare har testat dem i. Men de visar sig växa väl med uppgiften. (I Sverige utrustas Antares 11 med två 300 hk Mercurymotorer.)

Jämfört med en dieselmotor behöver man smådutta mer med gasreglaget vid bryggan. Motorerna sitter tätt, men lösningen med propellrarna är tydlig och tillsammans med bogpropellern känns båten tillräckligt lättmanövrerad.

När vi kör ut på fjorden märker vi snabbt en av utombordsmotorernas fördelar – behaglig gång i låga hastigheter. I 5–6 knop är det knappt att vi märker att maskineriet är igång, både för att motorljudet är lågt och för att skrovvibrationerna är nästan helt frånvarande. Med sammanlagt 600 hästar är 36-fotaren väl motoriserad, och full gas i accelerationsfasen känns kanske onödigt våldsamt, men kul på ett småbåtsliknande sätt. Vid vårt test är båten lätt lastad, förutom fulla bränsletankar. Med en fullastad båt lär nog draget från kraftfulla duopropmaskiner vara välkomna.

Antares 11 ser inte speciellt sportig ut med sitt breda skrov och eftergifterna som gjorts för att skapa mycket utrymme ombord. Därför överraskar köregenskaperna, som är mer dynamiska än förväntat. När fören lyfter skär ett relativt vasst skrov lätt genom de vågor som denna ganska lugna dag har att erbjuda i form av aktersvall. Fartresurserna är också goda. Vi loggar knappt 40 knop som högst, men båten och vi trivs bäst i intervallet 25–30 knop. Runt 4 000 varv finns en långturspassande sweetspot, där farten är god, motorljudet hyfsat lågt och bränsleförbrukningen rimlig.

Just förbrukningen är ju något som de flesta tänker sig som ett problem med en stor och tung båt. Och trycker du gasen i botten och pressar upp ekipaget i 35– 40 knop märks det tydligt på förbrukningen. Men håller du dig mellan 22 och 25 knop hamnar vi på runt 3,2 liter per sjömil, vilket inte är så illa. Som jämförelse kan nämnas att en Skilsø 35 Panorama med rak axel och 440 hästars Yanmardiesel drar 2,6 liter per sjömil i samma fart. Den differensen är gott och väl inom ramen för det man kan förvänta sig av de olika teknikerna.

Vi ska inte uppehålla oss vid vad som lönar sig bäst i det sammanhanget – där får du ta fram miniräknaren och skärskåda den typ av användning som stämmer bäst in på just dig. Men med ett utgångspris på 2,7 miljoner framstår Beneteau Antares 11 i alla fall som ett relativt prisvärt alternativ. Den har många av lösningarna och layouten som du hittar i dyrare båtar i klassen, men erbjuder naturligt nog inte alltid samma premiumkänsla i alla detaljer. Under vårt test fungerar allt som det ska och känslan är att man får det man betalar för.

Om vi ska sammanfatta båtens interiöra kvaliteter i ett ord måste det bli ”rymd”. Takhöjden och svängrummet i allmänhet är väl tilltagna både i hytten och under däck. Aktersoffan erbjuder plats för många att sitta bekvämt, och när dörren in till hytten är öppen blir den invändiga sittgruppen en naturlig förlängning av den utvändiga. Aktersoffan är skjutbar i längsled, vilket ger flexibilitet på akterdäck. Kabinen är offsetplacerad, vilket ger ett bredare gångbord på styrbords sida, och det visar sig även i kabindörrens placering. Det ställer dock till det om man som vi lägger till med babords sida mot bryggan – det är tydligt att det inte är konstruktörens avsikt. I fören finns det gott om plats för stora soldynor, men blir solens strålar för heta kan en biminitopp ge viss svalka. Antares 11 kan göra jobbet i både sol och regn.

TEXT & FOTO: TERJE BJØRNSEN


Text: TERJE BJØRNSEN • 2021-11-19
TestarkivTesterBåttestBeneteauMotorbåtPraktiskt BåtägandeTERJE BJØRNSEN
Scroll to Top