Axel von Essens Nimbus 29 Nova Göta från 2001 har förfinats genom åren // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Nimbus 29 Nova
Nimbus populära 29 Nova ritades av Pelle Petterson och delar skrov med hans Maxi 880 DC, men i övrigt har de inte många likheter. Axel von Essens fina Nova 29 Göta är 20 år och har förfinats på många punkter.
Legendariske kappseglaren och designern Pelle Petterson har inte bara ett stort antal mycket lyckade segelbåtar på sitt samvete, utan också ett gäng motorbåtar, främst ritade för de svenska varven Crescent och Nimbus.
En av de storsäljande succéerna är Nimbus 29 Nova, som faktiskt delar skrov med Maxi 880 DC. Maxis daycruiser hann dock bara produceras i ett par år, 1989–90, innan det väl fungerande skrovet alltså fick nytt liv i Nimbus 29 Nova, som byggdes 1998–2005.
Någon DC-inredning är det dock inte tal om i Nimbusversionen, där Novaepitetet istället står för walkaround, med förhållandevis breda och skyddade gångdäck på ömse sidor om den lilla hytten.
För Axel von Essen från Särö i norra Halland var det egentligen inte alls meningen att det skulle bli någon Nimbus 29 Nova. Tidigare hade han och hustrun Marie haft såväl Coronet 21 och Ockelbo DC 21 som Windy 37 och 9800, men 2017 hade de just gjort sig av med sin dåvarande Nimbus 30 S och var på jakt efter en ny båt.
– Vi tyckte att 30 S var för bred i fören för att ge tillräckligt bra sjöegenskaper och hade för korta kojer för oss. Däremot uppskattade vi utepentryt, jämför Axel och berättar att de först spanade efter den nyare Nimbusmodellen 300 R.
Någon sådan fanns dock inte att finna, och med tumstocken i högsta hugg hamnade paret von Essen till slut på Tjörnekalv, där de efter kontrollmätning av kojernas 2,0 respektive 2,2 meter istället slog till på sin Nimbus 29 Nova Göta.
– Vi köpte en av 2001 års modell av andra ägaren som hade haft båten i 15 år och nog tyckt mycket om sin båt, för den var ompysslad och med välservad Volvo Penta KAD 44 som hade gått 1 100 timmar, säger Axel.
Sedan dess har von Essens adderat ytterligare ett hundratal gångtimmar, mestadels från semesterturer längs Bohuskusten där vännerna att besöka är många.
– Det blir inte heller någon riktig sommar förrän vi gjort ett besök på Väderöarna, fastslår Axel och tillägger att det i fjol blev 22 övernattningar ombord.
Med aningen förhöjd motorlucka har skrovet både som Maxi 880 DC och som Nimbus 29 Nova kunnat rymma dubbelmontage med stora V6:or eller V8:or, men Axel von Essen menar att hans ensamma KAD 44 på 260 hästkrafter räcker väl till. Dessutom är den mer ekonomisk både att köra och att serva, och det luftiga utrymmet runtomkring underlättar alla arbeten i motorrummet.
– Ja, det är skönt att slippa hänga i krokig arm för att byta filter, lufta bränslesystemet eller fixa med startmotorn, tycker Axel.
Ett uppvärmt båthus i anslutning till villan gör vinterns underhållsarbeten betydligt trivsammare att utföra, så tiden utanför säsong har bekvämt kunnat ägnas åt att ytterligare förfina båten. Holdingtank och däckstömning av toan, helt ny högglansvit pentrymodul och en egendesignad akterdäckssoffa i rostfritt och teak är bara några av de redan genomförda projekten.
INTERIÖR
Perfekt för två
Inte överdrivet stor under däck, men med två sköna kojer för fullvuxna och ett toakrypin som fyller sin funktion. Och Axel von Essens nya pentrymodul ser allt annat än hemsnickrad ut.
Nimbus 29 Nova är visserligen en båt på drygt nio meter, men konstruktören Pelle Pettersons uppdrag var inte att till varje pris få in så många kojplatser som möjligt. Istället blev båten en bekväm och allsidig dagtursbåt kanske främst för kortare semesterfärder, med övernattningsmöjlighet för två vuxna i bekväma kojer som mäter 2,0 respektive 2,2 meter.
Nere i ruffen är det alltså inte överdrivet stort, men förvånansvärt ljust och luftigt och med bra takhöjd. Toan som ryms mellan förarplatsen och styrbordskojen är inte heller den speciellt spatiös, men fyller definitivt sin funktion, i synnerhet sedan Axel von Essen installerat ny porslins-wc som numera är ansluten via lagstadgad septiktank till däckstömning.
Uppe vid förarplatsen signalerar en blå diod att holdingtanken är tom, medan en röd anger att den är fylld till minst tre fjärdedelar.
– Det är så lätt att glömma när det behövs tömning, men med en påminnelse här uppe missar man det inte lika lätt, tycker han.
Även vid nedgången har Axel von Essen monterat två lysdioder, men här markerar blått att landströmmen är inkopplad och rött att gasolsystemet är igång. Ja, du läste rätt, den här båten har nämligen gasolsystem istället för originalspritköket. Hustrun Marie fick nämligen redan första dagen i parets nyinköpta båt ont i ryggen när hon stod i pentryt, beroende på att det var lite för lågt för henne.
Följande vinter rev Axel därför ut hela originalmodulen och tog sedan fram sticksågen och satte den i nyligen utflyttade sonen Ludvigs överblivna Ikeaskåp. De anpassades och byggdes om till en helt ny pentrymodul i tåligt och snyggt högglansvitt, som dessutom försågs med en praktisk mörkgrå bänkskiva och Dometics tvålågiga rostfria gasspis med integrerad diskho. Nu slipper Marie ryggont när hon kockar, samtidigt som de har fått mer stuvutrymmen i pentryt.
– Det var lite pilligt att få till alltihop perfekt, men nu har vi förmodligen världens enda Nimbus med Ikeakök, gissar Axel och visar att skåp och lådor kan stängas och låsas med sedvanliga båtskåpsbeslag som eftermonterats.
Annars är Nimbus 29 Nova redan i originalutförande välutnyttjad, med stuv i de flesta skrymslen och vrår. Under nedgångstrappan förvarar Axel och Marie exempelvis kryddor och såser för matlagningen, som då både står svalt och är lätta att nå från pentryt.
En del av den överblivna bänkskivan från originalpentryt fick förresten ny tjänst som liten men välbehövlig extra sänghylla för småsaker vid styrbordskojen. Och alldeles ovanför nedgången ryms under durken de fyra centralt och lättåtkomligt placerade förbrukningsbatterierna som summerar till 320 amperetimmar. Här hittar vi också laddare, säkringar och brytare.
EXTERIÖR
För allsidig användning
Kännetecknande för Nimbus Nova-båtar är walkaroundlösningen, med breda gångdäck och ett väl tilltaget akterdäck. 29-fotaren följer den mallen.
Redan när jag greppar den kraftiga rostfria pulpiten och kliver ombord på Nimbus 29 Nova Göta via det utbyggda peket i fören – som närmast är en nödvändighet för naturhamnar i skandinaviska skärgårdar – får jag en känsla av att båten är både gedigen och pålitlig.
Räckverket sviktar inte det minsta och är också helt perfekt utformat för att bekvämt kunna häva sig upp från klipporna nedanför. Väl ombord är fördäcket klätt med len originalteak, som under två decennier åldrats med värdighet, och även upphöjt en aning för att ge erforderlig plats i ruffen där under.
Ändå upplevs det, tack vare höga fribord och kraftiga rostfria räcken, tryggt och säkert att vistas här, och detsamma gäller de breda gångdäcken som leder längs överbyggnadens sidor.
– Det är en stor fördel att utan oro kunna röra sig runt hela båten, tycker Axel von Essen.
Förarplatsen är skyddad bakom en vindruta av reptåligt härdat glas och har med den nuvarande båtägarens försorg utökats med en speciellt anpassad på byggnad för den extra tolvtumsplottern från Humminbird.
Originalditon från Raymarine finns också kvar längre ner, på den för Nimbus tidstypiska instrumentpanelen av karaktäristiskt alrotsträ. Tack vare att både tidigare och nuvarande ägare flitigt använt ett specialsytt överdrag, är såväl instrumentering som textilier nästintill oskadade av UV-strålning och fortfarande i mycket gott skick.
Under passagerarsoffans uppfällbara sits ryms en rejäl rostfri kylbox, med kompressordelen strax intill, och den gångna pandemisommaren kompletterade ägarparet med en extra separat frysbox i stuvfacket under durken. Där rymdes inte mindre än ett tjog kompletta grillmiddagar, för att man skulle slippa besöka kustens lokala butiker mer än nödvändigt.
Akterdäcket är stort och plant, med förträfflig möjlighet att förvara minst det halvdussin tinor som är tilllåtna inför hummerfisket, flera uppsättningar vattenskidor, ägarparets båda SUP:ar eller till och med en hel optimistjolle.
I originalutförande erbjuder Nimbus 29 Nova här extra sittplatser på lo̡�sa teakstolar som följer med båten, men på just det här exemplaret hittar vi istället Axel von Essens egendesignade extrasoffa av teak och rostfritt stål.
– Argona Rostfria i Torslanda svetsade förtjänstfullt ihop ramverket utifrån mina skisser, och sedan kompletterade jag med teakdelarna, berättar han.
Under durkluckan öppnar sig ett motorrum som är dimensionerat för dubbelmontage, men med ”bara” en ensam Volvo Penta KAD 44 finns mycket plats över till såväl batterier och varmvattenberedare som dammsugare och verktygslåda.
Akterut fungerar passagen mot den väl tilltagna badplattformen enkelt när de rostfria bågarna lyfts åt sidan, och strax intill finns två smart integrerade fenderhållare på var sida, med kraftiga rostfria räcken att hålla sig i. Precis som allt annat känns det både genomtänkt och väldimensionerat.
1963–2024
Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.
Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.
Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.
Text: Joakim Hermansson • 2021-08-09
LivetOmbord • Testarkiv • Tester • Båttest • Joakim Hermansson • Klassikern • Motorbåt • nimbus • Praktiskt Båtägande