Sjöegenskaperna imponerar. Det 22-grader vassa skrovet i kombination med välutvecklade steglister skär vågorna exemplariskt och helt utan att hugga fast i svängarna. Samtliga bilder: Mikael Mahlberg

E-tester

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären

Redan 1969 sjösattes den första Marino Mustang. Med ett utseende som piggar upp, ett skrov som imponerar och en bränsle-effektivitet som slår det mesta, erövrar den nyproducerade kultbåten nya hjärtan.

Text: Anna Sandgren • 2017-09-14

När finska familjeföretaget Marino återupptar produktionen av sin klassiska ­Marino Mustang, som första gången ­sjösattes 1969, är resultatet en välkommen och lustfylld vitamininjektion till branschen. Redan vid bryggan väcker den knallröda Mustangen gamla nostalgi­känslor till liv och får glada tillrop från förbipasserande.

Även bland skaran av normalt rätt så svårflörtade båtjournalister sprids minnesljuva leenden. Själv kastas jag tillbaka till min barndom och drömmen om den där busbåten som jag länge närde, men som aldrig blev verklighet. 

Nu har den plötsligt återuppstått och jag är ivrig att, trots ett lika idogt som ilsket regnande, direkt få kasta loss med denna solskensglidare.

 

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären

Detaljrikedomen i tidstypisk anda går igen även i knaparna, som dessutom är stora nog att fylla sin funktion väl.

Bildlänk

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären

Som gjord för dagsutflykter. Inredningen är enkel men fungerar fint för en familj på glidartur. Luckan i aktern fälls enkelt upp till ett matbord.

Bildlänk

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären

Ratt och instrument matchar väl. Utförandet är enkelt men funktionellt. Det enda som sticker ut är gasreglaget, men det ska förmodligen ersättas.

Bildlänk

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären

Sjöegenskaperna imponerar. Det 22-grader vassa skrovet i kombination med välutvecklade steglister skär vågorna exemplariskt och helt utan att hugga fast i svängarna.

Bildlänk

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären

Familjeföretaget Marino startades 1958 av Tor-Björn Fagerström. Han var kemi–ingenjör på Bensow och intresserad av det då nya tillverkningsmaterialet glas-fiber. Han började tillverka sin första jolleplugg i sin källare. Resten är historia.

Bildlänk

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären

Färgmatchning in i minsta detalj. Köparen har runt 200 olika färger att välja mellan och motorn går att få i samma färg som skrovet.

Bildlänk

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären
Sjöegenskaperna imponerar. Det 22-grader vassa skrovet i kombination med välutvecklade steglister skär vågorna exemplariskt och helt utan att hugga fast i svängarna.

Jag har spanat in båten under olika båtmässor och tidigare även fascinerats över de två finska ungdomarna, Seppo Muraja och Arto Kulmala, som 1970 korsade Atlanten med sin Marino Mustang. Med en 36-hästare från Archimedes Penta på akterspegeln kastade de loss från Dakar på Afrikas västkust och nådde efter 47 dygn Sydamerika. Bränsle till sin båt, Psycopaatti, hade de bara för en mindre del av färden, resten av sträckan seglade de. Det säger en del om den 4,3 meter långa (korta) båtens sjövärdighet. Att skrovet även nådde stora framgångar under tidigare Roslagslopp är allmänt känt. När nu Mustangen gör comeback växer samtidigt en ny racingklass fram i Marinos regi. Det handlar om tuffa race med Marino Swing-modellen, den öppna versionen av vår testbåt.

Läs mer: 8 klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet 

Dagens Mustang tillverkas från samma form som användes i slutet av 1960-talet. Alla båtar är handupplagda och fabriken har kapacitet att tillverka cirka 40 båtar per år. Färg på både skrov och motor får kunden välja själv och varje båt tillverkas bara på beställning. Själva båten, utan motor, kostar drygt 100 000 kronor. Den rekommenderade motorstyrkan ligger på mellan 20 hästkrafter upp till 50, även om båten med en person ombord sägs plana även med en 15-hästare. 

 

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären
Som gjord för dagsutflykter. Inredningen är enkel men fungerar fint för en familj på glidartur. Luckan i aktern fälls enkelt upp till ett matbord.

Utöver två fåtöljer består inredningen av två längs­gående soffor med förvaring under. Ytterligare förvaring finns i stäven, precis framför förarens och passagerarens ­fötter. Den portabla soppatanken har en given placering i aktern. Den är placerad dold under akterdäcket vars öppning täcks av matbordet, som enkelt fälls upp mellan sofforna.

Som tillval finns också ett kapell. Även vattenskid-/wakeboardhållare kan beställas till och enligt de som har hunnit prova, ska båten fungera utmärkt även som vattensportsbåt – men då krävs en motor i det högre spannet, mellan 40 och 50 hästkrafter. Den nätta vikten på 250 kilo (utan motor) gör också Mustang till en bra och enkel båt att traila.

Nu kan man ju fråga sig om båten verkligen är så rolig att köra som det påstås och om den gamla 60-talsdesignen fortfarande håller måttet nog att attrahera dagens köpare. Svaret på den sista frågan är ja. För försäljningssiffrorna skvallrar om mer än 60 sålda båtar sedan starten för drygt två år sedan. En av förklaringarna är att det idag inte finns någon liknande nostalgiflirtande båt på marknaden. Svaret på den första frågan ska du få nu: 

 

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären
Färgmatchning in i minsta detalj. Köparen har runt 200 olika färger att välja mellan och motorn går att få i samma färg som skrovet.

Jag klättrar ombord via fördäcket och kastar försiktigt benen över vindrutan. Att ligga mellan två y-bommar i yvig sjö, är inte den optimala tilläggningen för den som inte är hyfsat normalrörlig. Det här är snarare en båt man förtöjer sidlänges. Väl ombord bänkar jag mig i den vita fåtöljen och fattar den lika vita ratten.

Färgmatchningen båten igenom är konsekvent och instrument anpassade för att matcha tidsandan, det enda utstickande undantaget är gasreglaget som i det här sammanhanget faktiskt inte är särskilt snyggt. Det är dock något som de två ägarbröderna Fagerström letar ersättningar till. Jag slås direkt av hur lågt jag sitter och hur nära vattenytan jag befinner mig. Med tanke på dagens våghöjd ställer jag in mig på att bli blöt av överskvättande vatten och baxar ut från hamnen. Så är det dags.

 

Reportage: Kultbåt byggs igen – nästan 50 år efter premiären
Ratt och instrument matchar väl. Utförandet är enkelt men funktionellt. Det enda som sticker ut är gasreglaget, men det ska förmodligen ersättas.

Vår testbåt är utrustad med en 30-hästare från Tohatsu och jag är inte direkt inställd på fartupplevelser.Jag gör några kraftiga girar och båten lyder blint mina rattutslag. Visst, det här är en liten båt och som passagerare får man hålla i sig i svängarna, men färden är helt odramatisk och trygg. Något överskvättande vatten existerar inte. Vindrutan skyddar fint och skrovet är välkonstruerat. Bakom ratten är jag lycklig, just som det där barnet som äntligen fått sin dröm att gå i uppfyllelse. Förklaringen till de goda gångegenskaperna är att båten balanserar lätt på sitt 22-gradiga skrov och att steglisterna är väl utvecklade och gör sitt jobb effektivt. Det känns som att ratta en lyckad hybrid av en gocart och en klassisk tysk sportbil, men utan den stora törsten på soppa. 

Det här är helt enkelt ett klockrent framtidskoncept. Eller borde i varje fall så vara. För i tider där vi talar alltmer om miljön borde en liten lätt båt, som är solig att köra utan bränsleslukande jättemotor, föra oss in i framtiden. Det är bra jobbat av en modell från 1969. 

Marino Mustang

TEKNISK INFO
Längd 4,30 meter
Bredd 1,70 meter
Vikt ca 230 kilo
Skrovvinkel 22 grader
Last 4 personer 
Motorstyrka 15-50 hk
Bränsle lös tank

TESTBÅTEN
Last 2 personer
Motor 30 hk Tohatsu
Maxfart 28 knop
Pris 18 840 euro.

VÄRT ATT NOTERA
+ Designen
+ Sjöegenskaperna
+ Konceptet i stort

– Opraktisk vid tilläggning mellan y-bommar

OUTSPÄTT
En sann nostalgitripp, där ett redan uppseendeväckande och glädjeskapande utseende förskönas än mer av en imponerande sjövärdighet och vassa köregenskaper. En äkta godbit för den som gillar att köra/åka båt och gärna drar till sig andras uppskattande blickar. 

KONTAKT
marino.fi

Test: Glastron GT 160 CB

Svensken Bo Zolland ligger bakom designen på superelbåten Candela

Bilder: Klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet


Text: Anna Sandgren • 2017-09-14
E-testerLivetOmbordMotorbåtNyheter
Scroll to Top