
Båttypen är på god väg att ersätta styrpulpeten som en självklar skärgårdsbåt // Foto: Leif Rosas
TEST: AMT 165 BR
Kan en bowrider på 4,9 meter verkligen funka?
Daycruiser och framför allt bowrider är något som vi skandinaver gillar.
Arvsmassan i en BR ligger ju i att i grunden vara ett syskon till DC:n utan möjlighet till övernattning, men med alla andra funktioner som behövs för en dagsutflykt, samt att fungera som stug-och förbindelsebåt.
Båttypen är på god väg att ersätta styrpulpeten som en självklar skärgårdsbåt. Den är mer mångsidig och det är lättare att lasta långa föremål i den.
Med bowrider tänker vi ändå då närmast på någonting som är 6–7 meter långt eller längre. AMT som satsat på detta segment lanserade 2020 en fullfjädrad BR på bara 4,9 meter för att fullända sin modellrange mellan 4,9 och 6,9 meter.
Men kan en BR på 4,9 meter verkligen funka?


Den ser ut som en 7-meters bowrider som krympt i tvätten. Alla yttre attribut finns med. Välvd hög vindruta i plexi, höga fribord, höjt grabbräcke för insteget i fören, delade integrerade styrpulpeter med stuvfack, rejäl badbrygga, kapellgarage. Riktig cockpit och fast bränsletank, allting finns med.
Till och med dörren som är i ett stycke. Endast avsaknaden av stuv i sittboxarna samt repbox i fören skvallrar om att detta är en lilleputt i BR-världen.
Riktig repbox finns i aktern, men fören har bara en hylla täckt av instegsplattan. Det funkar också riktigt bra. Badbryggan är exemplarisk och sällsynt i denna storleksklass.
Den ser ut som en 7-meters bowrider som krympt i tvätten.
Styrbords hittar vi där också båtens smartaste detalj. Tanklocket, vattenavskiljningsfiltret och slangpumpen är alla samlade på ett och samma ställe i integrerad box bakom låst dörr.
Så ska det se ut!
Standardutrustningen innehåller kartplotter, sittdynor i aktersoffan, durkfärg, reglage och mätare, säkerhets- märkning samt startspärr. Kanske lite knapert, men acceptabelt i denna prisklass.
Bland extrautrustningen kan nämnas dynorna i fören (2 649 kr), hamnkapell (4 296 kr) samt stereo (8 572 kr).


Man sitter djupt i en AMT, lite som i ett badkar, och 165 BR är inget undantag. Därför känns den både säkrare och större än sina mått.
De skålade stolarna är mindre, men precis lagom stora. Vinkeln på fotstödet och stolarnas placering är helt rätt utan att inkräkta på benutrymmet vid baksoffan.
På alla insteg ryms en 43:a men kanske inte en 46:as sko.
Kapellgarage kan kännas onödigt i denna klass, men det är precis tvärtom. När det är knappt om plats måste det vara genomtänkt och städat. Som i en liten funkisetta.
Tar man inte kapellet som tillval (9 935 kr) kan garaget utnyttjas för annat stuv. Det följer med ändå.
165:an är godkänd för sex personer, men max fyra borde vara det bästa för trivseln ombord. Att röra sig ombord då går fint, fast utrymmena på däck är små.


En grå och våt dag med 11 m/s i sidovind är kanske inte favoritvädret för denna båt.
Tacksamheten är desto större för den exceptionellt väl skyddande vindrutan som förhindrar stänk och drag på förare och navigator även en dag som denna.
Sikten runtom är mycket bra då Apelare saknas. Planingströskeln nås vid 11–12 knop. 165:an lägger sig fint mellan vågorna inomskärs.
Med sitt V på 18 grader i aktern klarar den sig förvånansvärt bra ut till holmen för en kort fotosession. Fär den i drygt 20 knop känns trygg och förutsägbar. Skrovet har bra balans och utmärkt grepp i gir.
Skrovet beter sig i själva verket snällare än vad bredden och de höga friborden kunde antyda. AMT kan bygga bra skrov, och minstingen är inget undantag.
Däckkonstruktionen görs i ett stycke, vilket möjliggör fullständig separation mellan skrov och däck. Uppstår hål i skrovet stannar läckaget under däck, och båten kan köras i hamn i alla fall i “Limp Home Mode”, som tillverkaren kallar det.


I hamn är båten stabil med sina dubbla slag och gör det stadigt att röra sig ombord. Den rejäla gummilisten lugnar nybörjaren som övar att lägga till.
Toppfarten under en blåsig tur med 50 hästars Yamaha på 28 knop kan anses fullt tillräckligt. Med 60 hästkrafter skriver vi toppfart på +30 knop.
Från och med september 2020 har Honda bytts ut mot Yamaha som motorleverantör. Samtidigt ersätts Raymarin med Garmin Echomap 92, som nu blir standardplotter på 165:an.
Motor och andra installationer görs färdigt i fabriken, vilket möjliggör mer exakta leveranstider och bättre kvalitet.
I denna prisklass är balansen mellan pris, prestanda och förbrukning också ett viktigt försäljningsargument.


Med Yamaha F50 där bak kommer vi upp på ca 10 liter per timme vid 20 knop, och 19 liter per timme vid toppfarten 27 knop i ruggig sidovind med 2 personer ombord.
Man gör en hel del turer ut till holmen på en 60 liters tank, och 50 hästar räcker väl till för ett par eller liten familj. Kör man ut mycket last eller människor till holmen är säkert 60 hästar att föredra.
Med prisbilden på 243 000 kronor med 50 hk (255 000 kr med Yamaha F60) och standardutrustning har AMT 165 BR knappt några konkurrenter alls. De flesta motsvarigheterna är antingen dyrare eller har centralpulpet.
AMT är förutom för sin kvalitet också känd för att kunna utnyttja kvadratcentimeter.
165 BR är i detta avseende inget undantag, tvärtom.
På minimalt utrymme har man lyckats få in allting nödvändigt utan störande element i funktionaliteten eller att det känns som om det klämts in med ett skohorn. Den är lätt att flytta på bromslös trailer. Det klassiska formspråket tilltalar de flesta. Paketet som erbjuder mycket båt för pengarna torde tilltala nybörjarparet eller familjen som vill pröva på båtlivet.
När allting funkar till rätt pris är vägen till bästsäljare utstakad.
Text och foto: Leif Rosas

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE
Test: Finnmaster T7, Flipper 760 DC, AMT 230 DC, Yamarin 68 DC och Askeladden 75
Vett och etikett på sjön – kan du väjningsreglerna?
Läcker motorbåt från X-Yachts
Åtta sjösättningstips i sista stund
Text: Praktiskt Båtägande • 2021-05-25
LivetOmbord • Testarkiv • Tester • AMT • Båttest • Leif Rosas • Livetombord.se • Motorbåt • Praktiskt Båtägande