Bred akter, dubbla roder och dubbla rattar är en del av Hallberg Rassys nya stil. Hallberg Rassy 340 tar varvet in i framtiden. Foto: Rick Tomlinson och Joakim Hermansson
Test: Båtnytt seglar nya kaxiga Hallberg Rassy 340
Nästan lika stor bredd i aktern som större 412 ger nya snygga Hallberg-Rassy 340 en generös akterhytt och möjlighet till dubbla roder och rattar. Dessutom seglar hon finfint.
På BOOT i Düsseldorf 2017 premiärvisade Hallberg-Rassy sin helt nya och revolutionerande 44-fotare. Ingen hade väl någonsin kunnat tro att det traditionella Orustvarvet skulle kasta många av sina forna attribut överbord, och anamma dubbla roder och rattar på ett brett och fylligt akterparti, och integrerat peke för modernt spännande segelföring. När nya Hallberg-Rassy 340 nyligen lanserades, hade även den fått Germán Frers nyskapande linjer och de nya funktionerna:
– Det finns inte längre någon återvändo, bekräftar varvsägaren Magnus Rassy med ett belåtet leende.
Som brukligt inleder han stolt Båtnytts visit med en rundtur inne på varvet, där det råder febril aktivitet med flera exemplar av just Hallberg-Rassy 340 i produktion. Det vill förstås till att hålla tempot uppe, om föregångaren 342:s totalt 329 byggda båtar under 13 år ska kunna slås. Utvecklingskostnaden inklusive plugg och form landade för 340 på sju miljoner kronor, och ju fler exemplar den kan slås ut på, desto bättre ser också kalkylen ut.
Att följa byggprocessen inne på varvet, och jämföra med hur det går till vid volymvarven nere på kontinenten, är särskilt intressant. 800 mantimmar behövs för att bygga den nya 34-fotaren, men då är även bolagets övergripande stödfunktioner fördelade. Precis som i alla andra båtar från varvet här i Ellös, är det högklassigt hantverk in i minsta detalj.
Nere vid bryggan ligger Hallberg-Rassy 340 med skrovnummer 1 och väntar. Uppe på den nästintill lodräta stäven tronar det integrerade peket med sitt rostfria ankare, som därmed kommer ut en bit från skrovet när det ska fällas eller tas upp. Vid långsträckta skärgårdsklippor eller låga pontonbryggor underlättar det om peket även extrautrustas med en stävstege. I aktern skymtar de dubbla rodren under den fällbara badplattformen, som kostar 69 000 kronor extra och är försedd med gasfjädrar som gör den i stort sett viktlös. Babords skrovsida har fönster i både salong och akterhytt, medan styrbordssidans fribord bara har en ruta in till salongen.
Överbyggnaden ger ett rundat men ändå slankt intryck, med mer kurvatur exteriört än vad som avspeglas nere i salongstaket. Det ger utrymme att snyggt och prydligt integrera såväl nedgångens skjutlucka som trimlinornas kanaler.
Masten står på däck, med en kraftig galvad och mahognyklädd stålbalk som stöttar under mastfoten, intill huvudskottet. Skrovets breda blå rand över den stålskodda avbärarlisten, snobbranden i samma kulör nere vid vattnet, och så förstås den öppningsbara vindrutan och den teakklädda fotlisten, är typiska detaljer på vilken Hallberg-Rassy som helst.
Glädjande nog säljs Hallberg-Rassy 340 med rorkult som standard, men just den här båten är försedd med dubbel rattstyrning för 106 000 kronor extra. På föregångaren 342 hade det varit otänkbart, men den moderna 34-fotaren är nästan lika bred i aktern som en 412, och det ger gott om plats i sittbrunnen. Och även om jag personligen har en förkärlek för rorkult, så fungerar lösningen med de båda rattarna också förträffligt. Pushpit lutar en aning utåt och akterut, vilket ger rorsman gott om plats antingen bakom någon av rattarna eller sittande på sittbrunnssargen. Oavsett vilket man väljer är häckstaget tack vare sin mittplacering ur vägen, och skotvinscharna nås om man lutar sig över ratten.
På kryss med rullstorsegel och något överlappande fock ut mot Islandsberg ger vinden endast en lätt krängning, som inte förmår utmana de båda utåtvinklade rodrens stadiga grepp i vattnet. Båten styrs hur enkelt som helst med fingertopparna, följer lydigt minsta roderutslag och ökar distinkt och direkt farten när puffarna kommer. Det är en ren njutning att sitta till rors, med god överblick och sikt föröver.
Visserligen har vi varken fyllda tankar eller semesterpackning med oss på provseglingen, men även med ytterligare något ton ombord bör Hallberg-Rassy 340 röra sig förhållandevis lätt och smidigt. Som sina syskon är ju den här båten designad och byggd för att klara långa havsöverfarter lika väl som intensiv skärgårdssegling.
Den fylliga skrovformen, med höga fribord och knappt avsmalnande akterparti, ger på babordssidan plats för en riktigt generös akterhytt. Där dominerar den mattlackade mahognyinredningen, medan skrovfönster och luckor säkerställer ljusinsläpp och ventilation.
Dubbelbädden är två meter lång och 1,42 – 1,73 på bredden, vilket räcker väl till för att två personer ska kunna sova bekvämt. På styrbordssidan finns istället ett stort stuvutrymme, som nås uppifrån sittbrunnen, och framför är det välutrustade pentryt placerat. Därmed stör det inte passagen mellan akterhytt och salong.
Att låta pentryt försvinna in vid sidan av och akter om nedgångstrappan, skapar plats för en två meter lång och rak soffa på styrbordssidan. Bakom ryggstödet kan den som önskar välja till en tv som skjuts upp ur hyllan på en gasfjädrad hiss.
På andra sidan av det stadiga salongsbordet med sina två klaffar hittar vi en L-soffa med samma längd, men navigationsbordet har däremot rationaliserats bort helt. Sjökorten har möjligen spelat ut sin roll, men det skulle ju kunna vara käckt med den arbetsplats och förvaringsmöjlighet som ett navbord erbjuder, även om det sker på bekostnad av sofflängden.
Förpiken är en riktig ägarhytt, med dubbla garderober att hänga kläder i, och ännu fler skåp och lådor för förvaring. Bädden mäter 2,04 meter på längden, med knappt två meters bredd i huvudändan. Under den finns ingen tank, utan här är det fritt fram att förvara skrymmande prylar. Tack vare mastens, maststöttans och huvudskottets placering längre akterut än brukligt, ryms även toaletten inne i förpiken.
Hallberg-Rassy 340 kan köpas seglingsklar för knappt 2,4 miljoner kronor, medan en välutrustad båt går på omkring tre. Det är en rejäl slant, men den nya snygga designen, förbättrade seglingsprestanda och stensäkert andrahandsvärde lär ändå locka många nya ägare.
Tre konkurrenter till Halbberg Rassy 340
Text: Joakim Hermansson • 2018-12-04
LivetOmbord • Testarkiv • Tester • Båttest • Segelbåt