Chris Craft 29 Catalina. Foto: Max Carlgren

LivetOmbord

Test: Chris-Craft 26/29 Catalina

Catalina är både namnet på en ö och på ett sjöflygplan. Dessutom är det en rejäl dagtursbåt från Chris-Craft som går grymt bra med dubbelmontage. Här testar vi både 26 och 29 Catalina.

Text: Max Carlgren • 2015-12-17
Test: Chris-Craft 26/29 Catalina
Chris Craft 29 Catalina

Test: Chris Craft Corsair 25

Test: Chris Craft Corsair 22, allt utom diskret

Test: Chris Craft Corsair 28 Heritage Edition

 Jag befinner på vattnen utanför den sömniga staden Sarasota mitt på Floridas västkust. Om jag fäller spakarna och kör 250 sjömil rakt söderut hamnar jag i Havanna. Tanken roar mig, och jag börjar räkna lite i huvudet. Med dubbla Verado 300 toppar Chris-Craft Catalina 29 runt 50 knop. Det betyder att Havanna ligger fem timmar bort. Problemet är att båten enligt tillverkarens mätningar drar runt 225 liter i timmen på maxfart. Tanken rymmer 833 liter. Efter tre timmar och 42 minuter kommer soppan att vara slut. Om jag inte gör en liten avstickare till Florida Keys och fyller upp tanken.

Men det finns även andra saker att tänka på utanför Sarasota. Till exempel vad som döljer sig under ytan. Amerikaner brukar ha svårt att begripa varför vi är så förtjusta i att montera navigatorer i våra båtar. Till dess att de tagit en tur i någon av våra skärgårdar och insett att en miljon stenar under ytan kan ställa till problem.

De ler lite åt min förtjusning när jag ser att det sitter en rejäl Raymarine-navigator vid förarplatsen. Jag ägnar en stund åt att studera sjökortet, det verkar inte vara några större problem så länge man håller sig i farleden. Mycket längre kommer jag inte i mitt funderande innan det visar sig att en av de andra testbåtarna kört fast på ett sandrev.

Jag befinner mig som ensam journalist på ett handlarmöte. En del dricker drinkar på bryggan, andra kör båtar på Mexikanska golfen, och ytterligare någon har fastnat på en sandrevel. En vanlig dag i Florida.

Catalina 29 passar perfekt här i Florida. Det är en stor styrpulpet, eller dagtursbåt om du vill. Inga sovmöjligheter men ett toalettutrymme, rejäl solbädd och gott om plats för en stor familj med vänner. Catalina-serien har tidigare riktat sig till fiskare, men nu har man styrt om den till att snarare vara en båt att umgås på. Dubbla motorer eftersom närheten till det öppna havet gör att du måste vara säker på att kunna komma hem igen. Utanför det skyddande pärlbandet av småöar utanför Sarasota ligger golfen öppen. Här kan vädret vara brutalt och har du tagit några timmar ut från land vill du vara säker på att kunna komma hem igen.

Test: Chris-Craft 26/29 Catalina
Chris Craft 29 Catalina. Joystickstyrningen som skymtar bredvid gasreglaget gör tilläggningen till en dröm.
Test: Chris-Craft 26/29 Catalina
Chris Craft 29 Catalina.

Chris Craft 29 Catalina

fakta Längd 8,9 meter Bredd 3,1 meter Vikt 3 719 kilo med dubbelmontage Motor max 600 hk Bränsle 833 liter testkörningen Motor 2 x merCury Verado 300 Last 2 personer fart 49 knop Pris 2 131 147 kronor i grundutförande Värt att notera + robust + rymlig – törstig outspätt Chris-Craft 29 Catalina är en rejäl dagtursbåt som transporterar hela familjen samt Vänner, med en stil som garan- terat går hem i staterna. kanske äVen i den sVenska skärgården? kontakt http://vatt.se

Jag kör både Catalina 29 och den mindre 26 under dagen. De är lika varandra, det skiljer en knapp meter i längd, den större är nästan nio meter. Catalina 26 har en liknande inredning men allt är aningen mindre. Där den större modellen har dubbla stolar för förare och passagerare har 26:an en soffa där man får tränga ihop sig. Akterdäcket är möblerat med uppfällbart bord och soffa på Catalina 29 medan du får nöja dig med en soffa på 26-fotaren. I fören är solbädden lite större på 29:an och längst akterut är badplattformen aningen större på Catalina 29. Det ska dock sägas att mycket till plattform är det inte, det finns en utfällbar stege, men detta är inget utrymme att hänga på, utan mer ett steg mellan hav och sittbrunn. Även smidigt vid ombordstigning om du ligger förtöjd med aktern inåt då en liten dörr gör det lätt att komma in i brunnen.

En smart lösning som är gemensam för båda modellerna är att du med ett enkelt handgrepp kan dra ut soltaket över akterdäcket. Då får du ett tygtak som skyddar mot solen. Och eventuellt lite regndropp om du inte råkar bo i Florida.

De påminner även mycket om varandra under gång. Topphastigheten är lägre med dubbla Yamaha 200 på Catalina 26 jämfört med dubbla Mercury Verado 300 på Catalina 29. Med de går båda lite uppnosigt i vattnet, ett gångläge som gör att de tar sjön mycket bra. Jag pressar dem i svängar men dubbelmontagen gör gångläget rakt. Bottenvinkeln är på 21 grader, de lägger sig ned behagligt i svängarna och kommer snabbt upp i plan. Två motorer gör också accelerationen bra, om du inte tänker dig att du ska ut och fiska fungerar Catalina perfekt för vattensport. Med dubbla motorer kan du också vara säker på att du har tillräckligt med kraft även om du lastar båten full med bagage och vänner. 

Jag slår av motorerna en stund och knallar runt i Catalina 29 medan ett par delfiner hoppar en bit bort. Här i Florida är den som sagt självklar, solen skiner alltid och du behöver aldrig ta upp båten ur vattnet. Men i Sverige då? Tja, är du som de flesta föredrar du att åka båt när det är fint väder. Då skyddar taket mot sol medan du fortfarande sitter väldigt öppet och nära havet. Catalina 29 väger över fyra ton med några hundra liter bränsle i tanken, du får en stadig båt som förstås drar en del soppa när du kranar på.

En annan fördel med dubbelmontage är manöverbarheten. I Catalina 29 sitter Mercurys joysticksystem kallat Axius. Det gör manövreringen i hamn fantastiskt lätt. Efter tillbudet med båten som fastnade på sandgrynnan är personalen från Chris-Craft helt klart på sin vakt när jag ska lägga till. På bryggan står generalen för hela tillställningen, en rejält stor karl som med pondus talar om var båtarna ska ligga och vem som ska lägga till dem. Säkerhetstänkandet är så att säga högt. Personal från Chris-Craft ska lägga till båtarna, men jag lyckas övertala den äldre mannen som är med i min båt att jag visst kan lägga till.

Bryggeneralen rör sig i allt snabbare lovar på land när han ser att vi inte byter förare. Samtidigt håller han sig i skinnet, han är inte mannen som ställer till en scen. Runt om mig vid bryggorna ligger båtar för miljoner, bland annat ett gäng sprillans nya Chris-Craft. Insatsen är alltså hyfsat hög, men jag vet att jag kan lägga till utan problem. Min vän den äldre mannen ombord vinkar ­lugnande till generalen, som taggar ned i takt med att vi långsamt, långsamt glider in mot bryggan. Jag glider in, vrider upp fören 90 grader med hjälp av joysticken och hovrar sedan mycket kontrollerat in snett bakåt så att vi ligger med babordssidan mot bryggan. En perfekt tilläggning som vem som helst som spelat lite dataspel klarat av efter att ha fått träna en kvart. 

Max Carlgren

Test: Chris-Craft 26/29 Catalina
Chris Craft 26 Catalina.
Test: Chris-Craft 26/29 Catalina
Chris Craft 26 Catalina. Förarplatsen är bäst för en person, ska man stå två får den ena ställa sig lite vid sidan av.
Test: Chris-Craft 26/29 Catalina
Chris Craft 26 Catalina.Båda modellerna har rejäla förbrunnar.

Chris Craft 26 Catalina

fakta Längd 8,08 meter Bredd 2,64 meter Vikt 3 211 kilo med dubbelmontage Motor max 400 hk Bränsle 583 liter testkörningen Motor 2 x Yamaha 200 hk Last 2 personer fart 44 knop Pris 1 554 927 kronor i grundutförande Värt att notera + lättmanöVrerad + snygg – liten badplattform outspätt Catalina 26 med dubbla Yamaha 200 hk är rolig att köra och går fint i vattnet. Men jag satsar hellre på den större Catalina 29, den är snäppet vassare på allt. kontakt http://vatt.se


Text: Max Carlgren • 2015-12-17
LivetOmbordTestarkivchris-craft
Scroll to Top