Jämfört med Busters tidigare flagskepp Magnum M5, så har motorstyrkan fördubblats. I aktern på Buster Phantom hänger 2x350 hästar. Samtliga bilder: Martin Ridne

E-tester

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg

Buster ger sig in i kampen om vem som är mest macho i skärgården. Nya Phantom har 700 ­hästar och klarar 60 knop, men rymmer även fikasugna och pendlare som vill resa bekvämt. Tidningen Båtnytt har tagit ut Buster Phantom på en testtur.

Text: Anna Sandgren • 2016-12-13

Yamaha bjuder in till premiärvisning av 2017 års nya båtar. På guldplats direkt utanför restaurangen och i allas blickfång tronar Buster Phantom otåligt. Snabbt hoppar jag ombord och bänkar mig i förarstolen. Det är huggsexa bland oss journalister om­ att kasta loss med ­Busters senaste och hittills både största och ­snabbaste ­modell. Jag vrider på nacken och spanar in de dubbla V8:orna från Yamaha. Tankarna om vart branschens hetsjakt på störst, bäst och vackrast akterspeglar egentligen är på väg och hur väl den rimmar med miljöhänsyn och god ekonomi, fladdrar förbi.

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Den kraftigt vinklade vindrutan och de förlängda badplattformarna bidrar till att ge Phantom ett modernare och coolare uttryck.

Jag vänder tillbaka huvudet, ­släpper framtidsfarhågorna och fokuserar blicken framåt. För just nu gör jag säkert som så många andra av oss båt- och fartälskande fantaster, längtar efter att få känna accelerationen under det 22 grader vassa skrovet och se om den finska fantomen lever upp till sitt rykte. V8:orna mullrar nu dovt. Jag trycker den lilla joysticken åt babord och ­båten förflyttar sig elegant i sidled ut från bryggan. Vi ­glider mäktigt ut ur hamnen. Den dubbla motorinstallationen och Yamahas elektroniska drive-by-wire-system Helm Master och joystickstyrningen, som vår testbåt utrustats med, gör manövreringen i den trånga hamnen barnsligt enkel. ­Systemet styr effektivt motorernas riktning, effekt och växelsystem. 

Under själva körningen kan systemet användas för att automatiskt synkronisera och trimma motorerna, samt som farthållare. Visst är det en skön lyx som underlättar, men samtidigt är det ett tillval för runt 20 000 kronor som en hyfsat skicklig och inte alltför bekväm förare kan ­klara sig utan. Navigationsutrustning däremot är något som ­behövs i en båt av den här kalibern. 

Nästa sida: Kolla in Busters infotainmentssytem

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Den främre stuven är så pass stor att den sväljer en hel reporter. Ett plus för gasdämpningen.
Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Dubbla plottrar ger en tydlig koll på terräng och båt. Sikten är god och ratt och gasreglage bekväma.

I Phantom sitter som standard Busters nyutvecklade så kallade infotainmentsystem med Q-smartskärm. En 16 tum stor display är snyggt inbäddat i styrkonsolen. Vår testbåt är dessutom rustad med dubbla skärmar vid förarplatsen och dessutom en extra tiotumsskärm för ­navigatören. Q-system ger förutom vanlig kartinfo också snabb och tydlig information om väder, hastighet, olika motorvärden med mera. Här finns dessutom radio och förinspelade ­filmer som ska hjälpa den mindre sjövana med tips om bland annat tilläggning och knopar. Som tilläggsutrustning går det bland annat att få ais.

Läs mer: Alla våra tester av Busterbåtar

Vår båt har försetts med det största motoralternativet, 5,3 liters V8:or på vardera 350 hästkrafter. Jämfört med ­Busters tidigare flaggskepp, Magnum M5, har den ­högsta tillåtna motoreffekten alltså fördubblats. Ute från hamnen fäller jag fram reglaget och med 700 hästar i häcken känns accelerationen i både skrov och kropp. Jag trycks skönt bakåt i stolen och blixtsnabbt når vi upp i plan och sekunderna senare toppfart, någon egentlig planingströskel är onödigt att prata om. Den märks knappt. Nu susar vi fram i testbåtens maxfart på 59 knop. Med annan propeller, mindre bränsle i tanken och en annan vinkel på motorerna, ska det gå att komma upp i ytterligare några knop. Just nu räcker 59 knop alldeles utmärkt för att känna att Phantom är en välsvarvad skapelse som gjord för fart.

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Dubbla V8:or från Yamaha på vardera 350 hästkrafter ger bra knuff i båten.

Jag girar skarpt, gång på gång. Första gångerna sänker jag på rutin farten ett par knop och trimmar in motorerna. Phantom behåller sitt grepp till 100 procent. Resterande gånger låter jag reglaget ligga kvar i maximalt framfällt läge. Inte heller nu tappar båten greppet i sjön. Stor vikt har också lagts på ljudisolering och även om vi bitvis får höja våra röster över normal samtalston, är det knappast förvånande med tanke på att vi rasar fram i nära 60 knop. En annan god egenskap är kursstabiliteten; en följd av kombinationen båttyngd och välavvägda proportioner. De måttliga vågor som för dagen naturen bjuder på märks knappt.

När jag tar sats i ­Phantoms egna svall i ett försök att skapa någon form av dramatik, händer inte mycket. Därmed inte sagt att det bara är att tuta och köra, för det här är – precis som alla andra båtar med bitvis onödigt starka motorer – ur fritidsbåtsperspektiv mätt ett fartmonster och det är aktiv och uppmärksam körning som gäller.

Nästa sida: Passagerarna åker i första klass

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Med Yamahas elektroniska drive-by-wire-system Helm Master och ­joystickstyrningen är manövrering i trånga utrymmen enkel.
Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Phantom har plats för tre personer i den främre raden. Här sitter man väl skyddad för både vind och vattenstänk.

Phantom är samtidigt Busters sätt att försöka fånga in de konsumenter som söker sjödugliga pendlar/transportbåtar. Till skillnad från flera andra aktörer på marknaden satsar Buster också på social samvaro och komfort för passagerarna. En rymlig u-soffa i aktern i kombination med att de två aktersta stolarna kan svängas runt gör att många får plats runt det stora bordet i sittbrunnen. På sant fartbåtsmanér har Phantom dessutom utrustats med hela sju fjädrande stolar från X-Craft. Ett plus för att det inte bara är föraren och den främre passageraren/navigatören som får sitta säkert och bekvämt. Är man fler ombord finns det plats för ytterligare fem personer i den u-formade ­aktersoffan. 

Här sitter man också helt ok, även om både vinddrag och ett hårdare underlag gör njutningen äventyrligare och mer utsatt. Akteröver fyller två långsmala badbryggor en dubbelfunktion. Dels är de praktiska vid bad och även ­ombord- och urklivning, dels bidrar de till att snygga till Phantoms visuella linjer då de effektivt ramar in ­motorerna och även skyddar dem. Ett annat sätt att vässa linjerna och ge båten ett fräckare utseende är den sluttande vindrutan, som dessutom gör sitt skyddande jobb effektivt. 

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Fem fjädrande stolar erbjuder god passagerarsäkerhet…

Busters utvecklingsdirektör Anders Kurtén avslöjar för Båtnytt att Phantom kommer att få syskon inom kort. En T-topp och en hyttbåt ligger redan klara på ritbordet, även de skapade av Kai Ilmanens skickliga penna. Jag fick ­tjuvkika hastigt i Ilmanens mobil – och kan garantera att det ser lovande ut.

Läs mer: Alla våra tester av Busterbåtar

Jag slår av motorerna, lutar mig tillbaka i den bekväma förarstolen för att lugna det bubblande adrenalinet som fartkickarna gett mig och ägnar det nyfunna lugnet åt en snabb summering. De ord som direkt dyker upp är: snygg, snabb, social och smart. Det är bra tänkt och agerat, ­Buster Phantom är beviset för att den finska alu-dominanten inte självgott lutar sig tillbaka, nöjt pösandes över att traditionellt ha varit den största aluminiumbåtstillverkaren med det vassaste ryktet. Då är det smart att lansera en ny värstingmodell som följer upp M5, återigen ställer ­Buster i fokus och som tilltalar den köpstarka ­konsumenten.

Phantom väcker habegär och fångar blickar oavsett om det handlar om att glänsa vid bryggan utanför trendkrogen, snabbt och säkert ta sig till och från skärgårdsstället, eller bara njuta av äkta körglädje. Buster Boats får nu även lite extratid för att utveckla ännu fler spännande koncept, utan att riskera att bli akterseglade och hamna i skalpvattnet bakom den nya truppen av hårdsatsande alu-aktörer.

Nästa sida: Tre vassa konkurrenter till Buster Phantom

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
…och bekvämlighet. Grabbräckena sitter strategiskt placerade.

BUSTER PHANTOM

TEKNISK INFO
Längd 9,48 meter
Längd i vattenlinjen 7,52 meter
Bredd 2,87 meter
Vikt (utan motor) 1 950 kilo
Bränsletank 800 liter
Antal personer 10
Motor dubbelmontage 400-700 hästkrafter
Toppfart 59 knop
Pris 179 000 euro, med 2 x 300 hk Yamaha

TESTBÅTEN
Last 2 personer
Motor (dubbelmontage) 2 x 350 hästkrafter
Toppfart 59 knop (pga hastighetsspärr)
Pris testbåt 2 miljoner kr med extrautrustning

OUTSPÄTT
Med vasst skrov, smart inredning och genomtänkta detaljer tar ­Phantom upp kampen med de andra värstingdyrgriparna i aluminiumsegmentet.

VÄRT ATT NOTERA
+ Fartigt skrov
+ Välbalanserad
+ Stor bränsletank
– Priset

KONTAKT
http://buster.fi/sv

Tre vassa konkurrenter till Buster Phantom

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Anytec 860 SPD I nästan tio år har Anytecs maffiga bowrider varit den absolut ballaste och motorstarkaste alubåten. Nu har den uppgraderats och kan bära två 350-hästare. Foto: Båtnytt

TV: Här kör Peter "Foppa" Forsberg sin monsterbåt för första gången

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Viggo X8 Viggo är smalare och därmed trängre än Anytec och Buster men klarar sig med bara en 400-hästare – och gör fortfarande 60 knop. Sjöegenskaperna är suveräna. Foto: Båtnytt

TV: Vi testar Viggo X8 i 58 knop

Test: Busters nya monster med 700 hästar bekänner färg
Pursuit Os 310 Jänkarna bygger inte alubåtar, men så här ser en öppen machobåt med dubbla snurror ut i USA. Klart bekvämare inredning i det bulliga skrovet. Samt toalett. Foto: Båtnytt

Gratis tester av Chris Craft och Pursuit


Text: Anna Sandgren • 2016-12-13
E-testerLivetOmbordBåttestMotorbåt
Scroll to Top