Foto: Lars Guditz

LivetOmbord

Test: Ockelbo B16 AL

Trygg körglädje, långlivad charm och oöm aluminium. Den återuppståndna klassikern och kultbåten, Ockelbo B16, står för säker transport till ett bra pris. I senaste Båtnytt kan du läsa Hur Ockelbo står sig mot aluminiumkonkurenterna och vem som vann testet av Ockelbo B16 AL, Alucraft 16, Buster M, Faster 495 och Silver Fox 485 Avant. Du kan också köpa testet här på webben.

Text: • 2015-02-16
Här kan du köpa hela testet 5 gånger Aluminiumbåt
Bilder: Så blir en Alukin CW 750 till
Bilder: Anytecs nya ser ut som rymdbåtar
Peter "Foppa" Forsberg köper Anytec

Vem har som ung inte trånat efter en Ockelbo B16? En dröm för många av oss uppvuxna under 1970- och 1980-talen. För min egen del så seglivad att min dotters första båt fick bli just en B16, med säkert 35 år på nacken, fortfarande fullt sjöduglig och redo för åretruntslitage i skärgården. För snart två år sedan återuppstod den gamla favoriten, men i ny tappning. Det tidigare plastskrovet är utbytt mot aluminium och designen mer hårdskruvad. 2010-talets Ockelbo B16 AL utlovas vara båten med stort B för skärgårdsbor som önskar en båt tålig som en pansarvagn. Det nya aluminiumskrovet är överlag lite kantigare och har en trubbigare för än originalet. Den stora skillnaden ska vara tåligheten.

En av anledningarna till att den gamla B16 blev så populär var användbarheten. Snabbt fick den rykte om sig att vara den ultimata familjebåten. Detta är något som dagens tillverkare, 50 år senare, tagit fasta på. Funktion och trygghet står i fokus. Och visst, det här är en båt som passar för avkoppling, fiske och äventyr bland vågorna för den som bryr sig mer om säkerhet än om mjuk kosmetik, eller för den som har lust att släppa ut juniorerna på böljan. Att i 25 knop korsa vågorna innebär ingen större dramatik. B16 går snabbt upp i plan och är enkel och hanterbar att köra. Den beter sig överraskande piggt i sjön, lyder snällt minsta rattkommando och bjuder faktiskt på sann körglädje, men så har den också en 60 hk Evinrude på akterspegeln. Med optimalt trim och medsjö får jag upp båten i 31 knop. Vid sjögång och i vågor föredrar jag att köra ståendes. Det blir bekvämast så, för det slår en hel del i motsjö. Men vid lägre hastigheter eller stilla vatten är förarpositionen sittandes helt ok.

Här kan du köpa hela aluminiumtestet

Vår båt är försedd med mittpulpet, styrbordspulpet är annars standard. Bakom mittpulpeten sägs två vuxna sitta skyddat, men jag håller inte med. Passageraren får stå ut med en hel del vind och stänk, men å andra sidan är detta en liten båt och inte en bowrider. Reglage och ratt sitter lättåtkomliga och föraren har gott om plats för benen. Väljer du  ingelpulpeten kan du räkna med acceptabelt skydd till dig som förare, men inte så mycket mer. Vindrutan kunde gott ha varit både något bredare och högre.

Test: Ockelbo B16 AL
Spartanskt. Förarplatsen bjuder inte på lyx i överflöd, men är funktionell. Vindrutan hade gärna fått vara både högre och bredare. Foto: Lars Guditz

Förarsoffan och tillika aktersoffan är hård, vilket känns vid en guppig färd. En kudde under rumpan hade inte skadat. Dyna finns som tillval, men ingår inte som standard. I tillvalslistan finns även vindskydd för passagerare, samt olika förvaringslådor. Som standard ingår ett större stuvfack i fören och tv. i aktern. Utrustningen från början är med andra ord ganska modest, men det är också priset som ligger mellan 30 000 och 70 000 kronor lägre än konkurrenternas. Ett annat sätt att hålla priset nere har varit att kapa mellanleden. Den orange randen som löper längs relingslisten i gummi bidrar till att skapa en modern attityd. I övrigt är det här en b.t befriande fri från kosmetik och förskönande påklistrat material. B16 är snygg ändå, i all sin avskalade plåtenkelhet.

Stilla vid bryggan ligger båten förvånansvärt stabilt i sjön. Tre personer kan stå på ena kanten utan att känslan är att båten snart ska tippa över. Men så är också v-bottenvinkeln mindre än på bland annat vår motsvarande testbåt, Alucraft 16.

Av: Anna Sandgren

Fakta: Ockelbo B16 AL

Längd 4,8 m Bredd 1,92 m Vikt 310 kg (utan motor) Max antal pers 5 st Rek motor 50–60 hk Pris 169 900 kronor med Evinrude 50 hk, 179 000 kronor med Evinrude 60 hk


Text: • 2015-02-16
LivetOmbordTestarkiv
Scroll to Top