Pioner bygger mångsidiga, robusta båtar som ofta toppar försäljningslistorna i vårt västra grannland. Den nya 15-fotaren ersätter en av de mest framgångsrika modellerna // Foto: TERJE BJØRNSEN
TEST: Pioner 15 Allround – fixar det mesta
"Det enkla båtlivet duger gott"
En Pioner väcker inte så mycket uppmärksamhet. När en ny modell ser dagens ljus på båtmässorna är det inte den som får rubrikerna. Men det är inte riktigt rättvist. Pioners modeller är rimligt prissatta båtar med ett brett användningsområde.
I Norge är de riktiga bästsäljare, kanske framför allt som en förstabåt, som introducerar nya båtägare för allt det positiva som båtar och båtliv står för. Det är självklart lättare att skapa uppmärksamhet kring ett fartmonster eller en lyxig yacht, men man ska inte för den sakens skull underskatta att Pioner skapar användbara båtar som både erfarna och nybörjare känner sig hemma i.
Pioner tillverkar sina båtar i polyetylen, populärt kallat mjukplast. Plastgranulat i önskad färg rotationsgjuts, så att materialet blir jämnt fördelat. Fördelen är genomfärgade, UV-beständiga skrov som tål mycket slitage.
Tillverkningsmetoden har utvecklats mycket de senaste åren, och Pioner 15 Allround klarar numera större motorer och har bättre självläns.
Strax före det här testet körde jag ett antal stora och snabba båtar, och när jag denna soliga julidag sätter mig i en 15 Allround och tar den på en tur i Oslofjorden är det som att återvända till båtlivets rötter. Det är en öppen båt gjord för enkel landstigning, som båtlivet började för många av oss på 60- och 70-talen, innan förbättrad teknik och samhällsekonomi gjorde det möjligt att så att säga börja längre upp på skalan.
Det har helt klart sin enkla charm. Här krävs ingen lång förberedelse innan du kan sätta kurs ut ur hamnen – Pioner är en bruksig båt, utan en massa specialfunktioner.
Testbåten är en Darkline i mörkgrått, med säten i samma färg. Alternativen ljusgrå eller orange kanske är lite muntrare, men den här är å andra sidan mer lättskött. Dessutom är det skönt att den drar åt sig lite värme en dag när temperaturen knappt orkar över 20 grader.
Under mittoften finns ett förvaringsutrymme i sektioner, som enkelt sväljer fendrar och tampar. Under aktertoften finns snyggt uppdelade fack för bränsletank respektive batterier för motorer med elstart.
Vår 30-hästars Mercury har det, plus automatisk trim/tilt. Det senare ska visa sig väldigt praktiskt.
Under testkörningen sätts skrovet på prov av svall från alla möjliga slags båtar i den tätt trafikerade fjorden.
Det är inte paradgrenen för en relativt bred och grundbottnad liten båt, men den uppför sig väl, vilket underlättas av att den trots min försvarliga vikt i aktern kan köras ner mot 12 knop innan den går ur plan.
Då blir uppförandet mindre stampigt genom svallen. Med flera personer ombord, som sitter på mittoften eller i fören, blir viktfördelningen bättre. Jag skulle tro att den lilla planingströskel jag upplever som ensam i båten då också försvinner.
Toppfart med 30 hästars motor är strax över 25 knop. Den behagligare och bränslesnålare marschfarten ligger mellan 15 och 20 knop. Att båten går fort med full last är trots allt viktigare än hög toppfart i den här typen av båt.
Jag kör omkring i samma farvatten som där jag på 70-talet tillbringade mina första båtsomrar. La̡�ngs min färdväg ser jag många stora glasfiberkolosser som har ankrat på alla de fina ställen där det är lätt att gå i land. Jag letar mig istället fram till en stenstrand, där ingen skulle komma på tanken att stranda ett dyrbart plastskrov.
Dessutom är de alldeles för tunga för att dra upp på stranden.
Eftersom jag inte är lika smidig som för 45 år sedan använder jag tilt. Tekniken för landstigning är densamma som då: bra fart mot land, upp med motorn, och när båten tar i botten hoppar jag över relingen för att dra nytta av den kvarvarande farten, för att på så sätt komma längre upp på land.
Men där det förr krävdes väl inövat handlag och viss tid för att tilta upp motorn, behöver jag nu bara trycka på en knapp. Det är i sådana situationer som Pioner briljerar. Skrovet tål tuffa tag och båten är lätt. Så har jag fått 100 meter stenstrand för mig själv och kan äta min matsäck i godan ro, medan jag konstaterar att det enkla båtlivet fortfarande duger gott.
TEXT & FOTO: TERJE BJØRNSEN
BEARBETNING: FREDRIK OLSSON
PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE
Text: Praktiskt Båtägande • 2021-07-26
LivetOmbord • Testarkiv • Tester • Båttest • Livetombord.se • Motorbåt • Pioner • Praktiskt Båtägande