Yamahas V8 på 350 hästar ger Husky R8S en toppfart på närmare 50 knop.

E-tester

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium

Snygg, sportig och bekväm. Husky R8S är en kaxig och mer påkostad vidareutveckling av ­förra årets nyhet Husky R8. Finnmaster är redo att på allvar utmana både Buster och Yamarin. Båtnytt har provkört.

Text: Anna Sandgren • 2017-01-27

Kom igen! Spring! Jag skriker till ­fotografen att rappa på. Det gäller att vara snabb om vi ska slippa den där eviga och otåliga väntan. Båtjournalister från hela Norden är samlade och alla vill vara först med att gasa loss i västkustvågorna. Vi har längtat hela förmiddagen, men nu är det dags; den finska charmören är äntligen min. Med mattsvart folierat skrov, svart T-topp och lika svarta räcken och pollare, samt dynor i svart och vitt sticker Finnmasters nya flaggskepp ut. Det är svart som natten som gäller – och kanske även som synden. För det visar sig vara svårt att motstå att trycka gasen i botten när man väl lyckats roffa åt sig ratten på Husky R8S. 

 

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
I stäven finns det gott om utrymme för social samvaro. Hit kan man köpa till extra dynor för att skapa ett stort soldäck.

Vi kliver smidigt och tryggt ombord via den breda ­stäven. Greppet med ett något bulligare förskepp är smart, för det ger plats för en L-formad soffa och gott om utrymme på durken för både last- och gångyta. Friborden är höga och borgar för trygga passager, också för dig som har barn och hundar ombord. Precis som på de tidigare modellerna är skrovet i plåt och innerlinern i plast. T-toppen får båten att delvis påminna om en wakeboardbåt och är ett intressant grepp för en båt från våra breddgrader. Å andra sidan är det med några solsomrar bakom oss lätt att tänka sig att den faktiskt gör nytta även här i norr. Om solen vägrar att visa sig, så ger T-toppen ett okej skydd även vid småregn. Dessutom fungerar den bra för att fästa kapellet. Kapellet var inte färdigt under vår testtur, men kommer att finnas som tillval framöver. 

 

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
Vid förarplatsen finns plats för en upp till 12” kartplotter, ett 12-v­olts­eluttag, en välplacerad mugghållare och en smart låsbar förvaringsbox.

Vi undviker att synda och glider stillsamt ut ur ­hamnen. Båten är lättmanövrerad även i lägre hastigheter och ­mycket följsam, märker jag efter att ha gjort några extra svängar, även med backdrift, runt bojarna inne i hamnen. V8:an från Yamaha på 350 hästkrafter mullrar behagligt och liksom viskar förväntansfulla löften om snabbfartsfärder. Och nu kan jag inte hålla mig längre. Jag skjuter fram reglaget och känner accelerationen i hela kroppen. Lyckan inom mig skjuter fart i samma takt som knoptalen rasar fram över hastighetsmätaren. Vi når maxfarten på 48,6 knop på några sekunder. Någon störande planingströskel går det knappast att tala om. Förbrukningen ligger nu på cirka 100 liter i timmen. Jag minskar farten med cirka tio knop och soppaflödet sjunker med 40 procent. V-bottnen på 19 grader räcker för att ge R8S vassa köregenskaper, samtidigt som båten fortfarande är snällt förlåtande och stabil. 

Ett vassare skrov hade förmodligen ökat på den sportiga körkänslan än mer, men man hade förlorat i trygghet – och Husky är ju ett namn att leva upp till. Jag kikar snabbt över axeln mot min medpassagerare. Hon har ett lyckligt leende fastklistrat över hela ansiktet och visar inte minsta tecken på oro, rejält tajta svängar i hastigheter nära 50 knop till trots. Jag provocerar igen och igen. Men skrovet bara fortsätter sin färd genom vattnet utan tendenser till hugg eller slag. Det är självklart inte så här som den normala båtkonsumenten kör sina båtar, men för oss som testförare är det ren lycka att få ta ut svängarna med ett skrov som visar sig stå pall rakt igenom. R8S är utan tvekan en mycket välbalanserad båt och gången är tyst. Det märks att varvet jobbat med att minska störande skrovljud. 

Nästa sida: Flera nyanser av svart 

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
Det är lätt att ta sig akterut. Badplattformarna är rejäla och gångvänliga och här finns gott om räcken att hålla sig i.

Test: Finnmaster T8

Test: Finnmaster Husky R7

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
Standardutrustningen är riklig och innehåller bland annat hydraulstyrning från Seastar, bogpropeller, trimplan och trimautomatik.

Greppet med att lansera ännu ett syskon i Husky-familjen, redo för 350 hästkrafter är smart. Finnmarin har skapat en fartmaskin som både är snabbare än Yamarins Cross 75 BR och designmässigt sticker ut. Även Buster, som tryggt kunnat stoltsera i toppen med sin Magnum M5 får se upp. Och visst, Buster kan fortfarande behålla och fånga den fartglada – och köpstarka – med sin nya Phantom, men det är en både längre och betydligt dyrare båt. 

 

 

 

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
Stora låsbara förvaringsutrymmen finns under de båda pulpeterna.

Både jag och Olga sitter i bekväma, fjädrande offshore-­stolar och har våra fötter placerade på de välvinklade fotstöden. Vindrutan skyddar väl mot drag och vattenstänk. Jag gillar att panelerna och pulpeterna är svarta, härmed undviks solreflexer. Sikten är god åt alla håll, oavsett om jag sitter eller står upp och kör. Jag ber Olga att sätta sig i aktersoffan och hon konstaterar snabbt att vindrutan gör sitt jobb. Jag gillar den tvådelade mellandörren som gör det enkelt att förflytta sig ombord. Akteröver väntar en stor U-soffa med plats för både vänner och familj. Räcken löper praktiskt runt soffan. Vid vackert väder går det att bädda ut ett soldäck med plats för tre vuxna. De två badplattformarna följer linjerna i skrovsidorna och bidrar tillsammans med den breda och praktiska relingslisten till det nästan aggressiva utseendet. 

 

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
U-soffan i aktern bjuder på plats för många och man sitter bekvämt även under färd. Ett bord går att sätta upp för den som vill äta ombord.

Finmaster, som ägs av jätten Finn-Marin, fortsätter att spruta ur sig nya modeller. 2014 kom lyckade daycruisern T8 och året efter lillasystern T7. Inför säsongen 2016 sjö­sattes den helt nya serien Husky, med modellerna R6, R7 och R8. Nu skruvar man alltså konceptet ett varv till. Efter att ha fått tjuvnosa på R8S är det bara att konstatera att Finnmaster på allvar är något riktigt stort på spåren.

 Nästa sida: 3 heta konkurrenter till Husky R8S

FINNMASTER HUSKY R8S

TEKNISK INFO
Längd 7,55 m
Bredd 2,46 m
Vikt 1 365 kg
Bränsle 214 liter
Motor 225-350 hk
Last 9 personer
Kategori C
Aluminiumtjocklekar 5 mm i botten/akterspegel, 4 mm i sidoplåt mm
Skrovvinkel 19 grader

TESTBÅTEN
Last 2 personer
Motor Yamaha V8 350 hk
Fart 49 knop
Pris Från 1 061 831kr

I KORTHET
+ Snygg, kaxig design
+ Sjöegenskaperna
+ Körglädjen

OUTSPÄTT
Husky R8S är en fart­maskin som både bjuder på lyckad körglädje och som designmässigt sticker ut. Med 350 hästkrafter nås farter runt 50 knop utan att säkerheten äventyras. Finnmaster har lyckats skapa en båt redo att utmana både Buster och Yamarin.
KONTAKT
http://finnmaster.fi/sv/

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
Yamarin Cross 75 BR. Den finska hybridbåten har fått beröm för sitt fina skrov och goda sjöegenskaper. Dessutom finns det gott om stuvutrymme tack vare innerliner i plast.

Test: Yamarin Cross 75 BR

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
Buster Magnum M5. Busters premiummodell är rejält byggd i största delen aluminium. Tål 350 hästar på akterspegeln och går som ett strykjärn genom sjön med dämpade stolar från X-Craft.

Test: Buster Magnum M5

Test: Så bra är Finnmasters nya kronjuvel i aluminium
Anytec 750. En svensk klassiker helt i aluminium. Extremt populär i Stockholms skärgård. Klyver vågor fint och ger ett kaxigt intryck med smalt förskepp och goda fartresurser.

Båttest: Yamarin Cross 75 BR, Buster Super Magnum, Anytec 750 SPD och XO 240 RS Open

Test: Finnmaster Husky R7


Text: Anna Sandgren • 2017-01-27
E-testerLivetOmbordMotorbåt
Scroll to Top