
Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin är en lättkörd och sjövärdig fiskebåt, som tar sjön bra och dessutom går hyfsat tyst i sjön. Samtliga bilder: Martin Ridne
Test: Så bra är Jeanneaus nya allroundmaskin
På dryga sju meter förenas soldyrkarens, fiskarens, familjens, och den sömnigas behov. Sjöegenskaperna är både stabila och roliga. Nya Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin vill mycket. Och lyckas. Tidningen Båtnytt har provkört.
Franska storproducenten Jeanneau fullkomligen sprutar ur sig nya båtmodeller och uppdaterade versioner av tidigare storsäljare. De gör det i en sådan rasande takt att det ibland är svårt att hänga med bland alla benämningar och sifferbeteckningar. I våras nådde Jeanneau Merry Fisher 795 marknaden. Den fick då ersätta varvets tidigare så framgångsrika 755, som sålts i mer än 1 000 exemplar. Till 2017 lanseras nu den mer uttalade fiskeversionen, Merry Fisher 795 Marlin. Precis som för den tidigare systermodellen har fransmännen här tänkt om vad gäller formspråk. Numera bär Merry Fisher en design som faller många av oss nordbor i smaken också rent visuellt. Själva den praktiska funktionen har nog alltid attraherat oss.
Läs mer: Tre alternativ till Merry Fisher 795 Marlin
Vi befinner oss i Tanumstrand och ett solglittrande västerhav breder ut sig framför oss och kittlar båtkörarnerverna. Jag kliver in genom det breda skjutdörrspartiet i aktern och slår mig ner i den bekväma fåtöljen. Fotografen lossar båten och jag känner mig direkt hemma vid ratten. Allt sitter som det brukar göra i en traditionellt uppbyggd båt och jag kan snabbt konstatera att Marlin 795 är lättmanövrerad, åtminstone i dagens milda vindar. I ögonvrån ser jag att en fender hänger kvar och dinglar. Istället för att irritera mig över den, skjuter jag sidodörren snabbt åt sidan, sträcker ut handen och håvar in den. Plättlätt. Det finns klara fördelar med att ha en båt utrustad med många dörrar. Även på passagerarsidan finns en skjutdörr. Den är tilläggsutrustning och kostar drygt 13 000 kronor. I vår testversion, som alltså är utrustad med tre skjutdörrar, är sittplatserna inne i hytten begränsade.
Till babord om föraren finns en fåtölj för passagerare och direkt bakom förarplatsen ytterligare en fåtölj. Versionen utan aktre skjutdörr är utrustad med en tvärgående soffa. Jag trivs inne i hytten, som ger ett rymligt intryck. De många rutorna, takluckan och de tre skjutdörrspartierna i glas bidrar till ett ovanligt bra ljusinsläpp. Sikten åt alla håll är mycket god. Ett smart runt bord kan fällas ner från taket och genom att vrida runt fåtöljerna får man en liten matgrupp för tre även inne i hytten.
Nästa sida: Så bra funkar båten för fiske


Förruffen erbjuder hyffsat med utrymme för två personer och här finns även plats för toaletten. Visst är det plastigt och något trångt, men så är nog inte heller tanken att man ska sova här under längre perioder. Ett litet öppningsbart fönster står för det nödvändiga ljusinsläppet och minskar klaustrofobikänslan. Stuvutrymmen finns det däremot gott om, såväl här i ruffen som under akterdäck. Kvaliteten på plastarbeten och beslag imponerar. Inredningen enkel, men fullt funktionell och den lär stå sig över tid. Däremot behöver du köpa till en stor del av det som kan kallas för komforttillval. Dynor inne i båten ingår, men bord, dynor till yttre sittplatser, spoltoalett, webastovärmare, bogpropeller, dusch på akterdäck, teak till badplattformar, extra ljus med mera är tillbehör. Fiskaren kan köpa till “fiskekitet” för knappa 10 000 kronor. Här ingår fisksump, däckdusch och två spöhållare på relingen. Det går också att köpa till spöhållare till kabintaket, samt ett 46 liters kylskåp och ankarspel i fören. Ett klokt tillval, för den nordbo som vill fiska torr även under sämre förhållanden, är ett kapelltak över akterdäck.
Jag gillar den genomtänkta sittbrunnen. Akteröver väntar en rejäl arbetsyta/bord med mugghållare, sump och förvaring. Inredningen kan göras om efter önskemål. Antingen fäller du upp alla bänkar och tar bort bordet för att skapa en ren fiskeyta, eller så bänkar du dig på någon av de fyra fällbara bänkarna och njuter av en god middag. Eller varför inte både och? Lösningen gör att båten fungerar fint både för det äkta fiskeproffset, för sol- och baddyrkaren eller för vänner och familj, samt för enklare övernattningar. Vår testbåt har extrautrustats med en hel del teakdetaljer, vilket förhöjer det visuella intrycket och tar bort känslan av plastighet.

Ok, det praktiska och alla fiffiga fiske- och familjelösningar ombord i all ära: Hur går 795 Marlin då i sjön? Dagens testförhållanden bjuder på måttliga vindar, men vi hittar ändå en del vågor. Från och med 2015 samarbetar Jeanneau med Yamaha Scandinavia. Det innebär att alla utombordarmodeller från den flitiga franska storproducenten har Yamaha-motorer på akterspeglarna. På vår testbåt sitter det en 150-hästare. Det största motoralternativet är 200 hästkrafter. Min upplevelse är att 150-hästaren räcker för att få fart på båten och ta sig fram till målet, oavsett om det är fiske- eller badviken, eller över ett mer öppet hav. Däremot tror jag att en starkare motor hade varit bättre för dig som snabbare vill komma upp i plan. Söker du ännu mer fart och vill ha en mer sportig fiskebåt så bör du välja 200 hk. Vi finner en bra marschfart runt 22 knop och båten behåller sedan planingen hela vägen ner till runt 14 knop. Precis som systerbåten Merry Fisher 795 har Marlin ett skrov som är konstruerat för att klara havssjö. Det är helt klart sjödugligt och tar vågorna väl.
Jag stannar motorn och tillsammans med medpassagerarna testar vi stabiliteten ombord ute till havs. Bredden gör den stabil och båten ligger tryggt i sjön. Den höga relingen, grabbräckena och de breda passagegångarna bidrar till den säkra känslan. 795-modellerna har båda försetts med större badplattformar. De ökar ytan akteröver. Jag drar igång motorn igen och lägger in backen för att se hur mycket vatten som sprutar upp över akterdäck. Det visar sig att även plattformarna är genomtänkt placerade, det vill säga högt nog för att inte gräva ner sig. Visst, Merry Fisher 795 Marlin är ingen sportbåt, men en väldigt bra och utrymmesmässigt funktionellt maxutnyttjad båt, i en human prisnivå, redo att ta dig ut på fiskeäventyr i stort sett året runt – så länge inte isen spärrar vägen. Och då är det ju ändå dags att söka fiskelyckan på annat sätt.
Nästa sida: Tre konkurrenter till Merry Fisher 795 Marlin

JEANNEAU MERRY FISHER 795 MARLIN
TEKNISK info
Längd 7,17 meter
Bredd 2,8 meter
Vikt 1 750 kg
Last 8 personer
Kabiner 1
Skrovvinkel 19 grader
Bränsle 280 liter
Vatten 100 liter
Motor 150-200 hk
TESTKÖRNINGEN
Motor Yamaha 150 hk
Last 3 personer
Fart 32 knop
Pris testbåten 543 300 kronor (inkl Yamaha F150DETX och tre dörrar)
VÄRT ATT NOTERA
+ Genomtänkt och välplanerad
+ Bra finish
+ Klart godkända sjöegenskaper
+ Priset
OUTSPÄTT
En ovanligt välgenomtänkt och praktiskt planerad åretruntbåt, som både har potential att attrahera fiskeentusiasten och familjecruisaren.
KONTAKT
yamaha-motor.eu
jeanneau.com



Test: Nya Buster Phantom med 700 hästar bekänner färg
Test: Yamarin 81 DC
Rekordstor båt kommer till Göteborgsmässan
Text: Anna Sandgren • 2016-12-20
LivetOmbord • Testarkiv • Båttest • Motorbåt