Andra generationen Buster X har fått en rad uppdateringar.

LivetOmbord

Test: Vi hårdkör Buster X

Buster X är inne på andra generationen. Den är av kombattanterna i det heta och hårt konkurrensutsatta segmentet med styrpulpetbåtar i femmetersklassen. Här hårdkörs den av Båtnytt.

Text: Redaktionen • 2016-04-18 Uppdaterad 2024-03-27
Buster X är inne på andra generationen. Den är av kombattanterna i det heta och hårt konkurrensutsatta segmentet med styrpulpetbåtar i femmetersklassen. Här hårdkörs den av Båtnytt.

Gratis båttester av Buster

(Buster X är testad samtidigt med Ockelbo B18 AL, Master 521 och Yamarin Cross 54 BR (i Båtnytt nr 2-2016). För att läsa testerna av de övriga båtarna, teckna en prenumeration på Båtnytt för att få tillgång till tidigare utgåvor digitalt)

Text: Anna Sandgren

Aluminiumbåtar i femmetersklassen är på väg att bli det självklara valet för sommarstugeägare, åretrunt­pendlare och fiskare. Även som dagtursbåt ter sig plåten allt hetare.

Den första Buster X kom redan 2006. För snart två år sedan lanserades en uppgradering av modellen. Båtlängden ökades med 10 centimeter, samtidigt som vikten tack vare en delvis ny skrovform kunde bibehållas. Buster X rekommenderas med motorer mellan 50 och 70 hästkrafter. Även den minsta motorn gör att båten snabbt passerar planings­tröskeln och med 70-hästaren glider vi blixtsnabbt upp i 34 knop.

Båten är en fröjd att köra; den är välbalanserad och har en bottenvinkel på 19 grader. Grov sjö i höga hastigheter är inget problem. Buster X har en tendens att ­lägga sig ned ordentligt vid snabba, tajta svängar. Näst högst kör- och busglädje bjuder Buster X på, bara snäppet under Yamarin Cross 54 BR, följd av Master och Ockelbo.

Nästa sida: Detta är förbättrat på andra generationen Buster X

Test: Vi hårdkör Buster X
Enkel och professionell förarplats med funktion i centrum. Bra med fotstödet och infälld navigator. Foto: Båtnytt
Test: Vi hårdkör Buster X
Passageraren sitter bra i offshorestolen och har ett eget fotstöd. Vindrutan i kombinatin med den tvådelade dörren skyddar väl. Foto: Båtnytt

Gratis båttester av Buster

Test: Vi hårdkör Buster X
Sedvanligt förvaringsfack i stäven. Här saknar vi luckdämpningen. I- och urstigning är enket tack vara välavvägt utrumme i pulpiten. Foto: Båtnytt

Buster X fick vid uppgraderingen nya pulpeter, samt en större välvd vindruta för bättre skydd för hela besättningen. Den delbara plexiglasdörren bidrar till skyddet. Förar­miljön är proffsigt snygg, har plats för flushmonterad navigator och infällda instrument. Det förlängda skrovet har också gett mer plats för benen. En vikt aluminiumplåt ger fötterna stöd och extra fäste.

Buster X är den av våra testbåtar som är klassad för flest personer, hela sju stycken. Genom att alla sitt- och förvaringsboxar, akterbänkarna inbegripna, lätt monteras loss, kan båten anpassas efter behov och last. En fördel för den som vill lasta mycket eller ägna sig åt aktivt fiske är att fördäcket kan göras riktigt stort. Huruvida det är enkelt att röra sig ombord beror på hur man väljer att placera sitt-/förvaringsboxarna. Till skillnad från de övriga testbåtarna erbjuder Bustern ingen stuv i på akterdäck. 

Buster X har en bred badplattform med halkfri durk och nedfällbar bad-/räddningsstege. Rejäla räcken löper runt hela båten, även aktersoffan. De är infästa med plastbeslag som tar ner betyget något. Stegytorna är halkskyddade.

Trots att Buster X saknar innerliner i plast så har den ändå en hel del av detta material i sin inredning. Alla boxar/sittbänkar är i plast, så även knapar och infästningar för bland annat relingen. Och att plast slits snabbare än aluminium av sol och vind vet vi.

Buster X (tillsammans med Yamarin Cross 54 BR) är de mest körglada båtarna, framförallt sett till antalet hästkrafter i aktern. Men plast i knapar, fästen och pulpit gör dem till klenare kämpar i striden om klassens hållbaraste hårding. Buster X är där­emot oslagbar vad gäller flexibel inredning.

 

Test: Vi hårdkör Buster X
Modulerna i aktersoffan är flyttbara. Under dem döljer sig sedvanlig förvaring. Nackdelen är att förvaringen i aktersoffan är uppdelad i tre mindre fack vilket gör det svårare att förvara långa prylar. Foto: Båtnytt

Fakta Buster X

Teknisk info
Längd 5,25 meter
Bredd 2,01 meter
Vikt 480 kilo (utan motor)
Last 7 personer
Skrovtjocklek 4 millimeter
Bränsle 100 liter
Rek. motor 50-70 hk
Pris 296 200 kronor med Yamaha F70 AETL (inklusive dynor och akterkapell)

Testkörningen
Last 2 personer
Motor Yamaha F70 AETL
Maxfart 33 knop
Värt att notera
+ Körglädje
+ Flexibel
– Klen plast i vissa detaljer

Outspätt
En Busterklassiker med potent skrov, härlig körglädje och stor flexibilitet i användningen. Kräver en del fixande för att stuva om i inredningen. Att plast sedan håller kortare tid än aluminium behöver knappast påtalas.

Kontakt
buster.fi

Buster X – andra generationen

* Den första Buster X kom ut på marknaden redan 2006 (följ länken nedan för att läsa ett test av båten) och fick modellbeteckningen X för att signalera sitt signum, den stora flexibiliteten. Buster X är ett smart koncept för de som inte kan bestämma sig för hur de vill disponera sin båt och som har tid och tålamod att bygga om modulerna. Däremot gör plastmoduler och plastdetaljer att båten blir som ett mellanting av slitvarg och glidarbåt.

* Buster X har en svaghet i att vissa detaljer känns för klent utformade, bland annat låset till dörren och knaparna. I övrigt är detta en sann Busterklassiker med potent skrov, en bottenvinkel på 19 grader, härlig körglädje och stor flexibilitet i användningen. Dessutom får hela sju personer plats samtidigt.

* Båten är lättdriven, välbalanserad och har en låg planingströskel även när den är tungt lastad. Grov sjö i höga hastigheter är heller inga problem. Bränsletanken är förhållandevis stor, hela 100 liter.

* Vi testar Buster X med en 70-hästare från Yamaha. Som mest kommer vi upp i 32 knop. Priset ligger på 296 200 kronor med Yamaha F70 AETL, då ingår dynor och akterkapell.

Gratis båttester av Buster

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2016-04-18
LivetOmbordTestarkivBåttestMotorbåt
Scroll to Top