Det tar en del tid – men kostar nästan inget att fixa en läckande ruta. Samtliga bilder: Stefan Pettersson

Gör det själv

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

När seglaren Stefan Petterssons ruffruta i Scampin läckte fixade han jobbet själv. En rejäl rengöring och ny tätningsmassa gav bra resultat.  

Text: Johan Cooke • 2017-05-02 Uppdaterad 2022-04-14

Glasrutan på styrbordssidan på Stefan Petterssons Scampis har läckt sedan han köpte båten. Värst var det då det ösregnade. Som när en gast vaknade av regndroppar på ansiktet när han låg på ruffsoffan. Sedan försökte Stefan täta där han trodde att vattnet läckte in, men det fungerade inte. Vintern 2014 bestämde han sig för att göra något åt saken. 

– Jag monterade bort rutan, gummilister och ramarna. Under projektet behövde jag bara tvätta rent noggrant. Det enda jag bytte var butylgummit mot rutan och fogen mellan aluminiumramen och ruffsidan. Projektet kostade knappt hundra kronor. Nu läcker inte rutan längre, säger Stefan Pettersson, vars Scampi är byggd 1974. 

Butylgummit är en remsa och används på den yttre sidan av det spår som den tjockare gummilisten sitter i på rutramarna ute.  

– Men närmaste glasmästare använde inte butylgummi längre och hänvisade till en bilglasverkstad. De hade också slutat använda butylgummi och limmar i stället rutorna. Säljaren på verkstaden fann en sista rulle och gav bort den till mig, säger Stefan Pettersson.

För att täta ramarna använde han en vit tätningsmassa från Biltema. Den produkten var kladdig. Därför fick han vara väl förberedd med frottéhanddukar, torra och indränkta med aceton. 

En lärdom är att ta bort ramarna försiktigt. 

– Jag skadade gelcoaten och repade ramarna. Det var inte mycket, men onödigt, säger Stefan.  

Ett annat tips är att se hur metallklipsen sitter fast. Metallklipsens funktion är att hålla fast gummilisten och rutan med den yttre aluminiumramen.  

– Trots att jag hade fotograferat klipsen kändes det som en rebus att få dem på plats igen, säger han. 

När Stefan skulle montera tillbaka rutan provade han först att placera gummilisten i ramen för att sedan skjuta in ramen med rutan i fönsterhålet. Men det var krångligt. Bättre gick det att först trä på gummilisten på glasrutan innan den monterades i ramen. En annan sak att tänka på är att vända gummilisten åt samma håll som tidigare, eftersom listen kan ha format sig efter rutan. Därför skulle listen kunnat glappa om den hade vänts åt fel håll.

Nedan: Följ jobbet steg för steg i bildspelet

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Stefan trycker försiktigt in rutan med gummilisten i ramen. Klipsen böjs över gummilisten och vit fogmassa appliceras på de ytor där de inre och yttre ramarna möts.

Han tejpar fast gummilisten med tejp på rutans insida för att listen ska stanna kvar.

Sedan börjar han varsamt skruva fast den inre ramen mot den yttre. Med skruvmejseln får han bättre känsla för hur hårt han vågar dra i aluminiumramen. Gummilisten, som finns mellan ramarna, petas ut så att den inte ligger klämd bakom den inre ramen.

Han drar åt skruvarna hårdare och tvättar bort överflödig vit tätningsmassa.

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Gummilisten träs på glasrutan. Han skruvar bort innerramen och skär bort lite av den nya stelnade fogmassan som läckt. Med en glasspinne får han fast nytt butylgummi på yttre sidan av det spår gummilisten kommer att sitta i på den yttre ramen.

Sedan återmonteras metallklipsen i ytterramen. Se till att klipsen inte skadat strängen av butylgummi. Lägg på lite mer gummi i så fall.

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

I ruffen skruvar Stefan fast den inre ramen i den yttre utan att montera gummilisten eller rutan. Alla skruvar dras fast lite löst för att sedan efterdras.
På utsidan, mellan ruffsidan och ytterramen, formas en trekantig fog (en så kallad hålkälsfog. Se pilmarkering). Fogmassan i ramarna får härda två dygn.  

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Vit tätningsmassa appliceras på de yttre aluminiumramarna. Stefan använder Biltemas motsvarighet till Sikaflex. Det är viktigt att det blir tätt, annars kan det läcka igen.

Ramen trycks fast så att tätningsmassan fastnar ordentligt.   

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

På den tjocka gummilisten finns rester av fasttorkat butylgummi, avlagringar av havssalt, alger och oxid från ramarna.

Gummilisten tvättas i varmt vatten med diskmedel och blir som ny. Glasrutan får samma behandling.

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Bakom innerramen, i det spår där den svarta gummilisten sitter, finns ett tunt lager av gammalt svart butylgummi, som inte har stelnat helt. Gummit tvättas bort med bensin, som fungerar bättre än aceton.

Aluminiumramen som täcker rutan ute tas bort. Gammal tätningsmassa tas bort.

Likaså gör han rent fönsterhålet noggrant. Rengöringen av ramarna tar drygt en dag.

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Rutan trycks bort från utsidan. För att fördela kraften på rutan använder han en dyna, samtidigt som någon inne i ruffen fångar upp rutan.

Inne på utsidans aluminiumram finns metallklips som håller fast gummilisten och rutan när den är monterad. Han fotograferar var metallklipsen ska sitta när rutan ska återmonteras.

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Rutans tjocka gummilist närmast rutan tas bort.

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Steg ett är att ta bort skruvarna på de inre aluminiumramarna inne i ruffen.

Stefan bänder sedan ut den inre ramen med ett stämjärn och skär bort tätningsmassan under med en brytbladskniv.

Bildlänk

 

Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring

 

Den ena rutan på överbyggnaden i Stefan Petterssons Scampi läcker.    

Bildlänk

 

Projektet i korthet

Svårighetsgrad Medelsvårt.
Tidsåtgång Cirka 12 timmar.
Kostnad Drygt 100 kronor. En halv patron fogmassa 79 kr, aceton och bensin för rengöring. Behövde inte betala för butylgummit.
Verktyg och annat Skruvmejsel, aceton, bensin, trasor, tätningsmassa, stämjärn, butylgummi (eller motsvarande), diskmedel, vatten och brytbladskniv.

Gör det själv: Så snyggar du till snobbranden

Gör det själv: Så servar du travaren

Ny svensk styrpulpet från Greatline god för 70 knop


Text: Johan Cooke • 2017-05-02
Gör det självLivetOmbordGör det självPraktiskt Båtägande
Scroll to Top