Det tar en del tid – men kostar nästan inget att fixa en läckande ruta. Samtliga bilder: Stefan Pettersson
Gör det själv: Fixa läckande ruta för en hundring
När seglaren Stefan Petterssons ruffruta i Scampin läckte fixade han jobbet själv. En rejäl rengöring och ny tätningsmassa gav bra resultat.
Glasrutan på styrbordssidan på Stefan Petterssons Scampis har läckt sedan han köpte båten. Värst var det då det ösregnade. Som när en gast vaknade av regndroppar på ansiktet när han låg på ruffsoffan. Sedan försökte Stefan täta där han trodde att vattnet läckte in, men det fungerade inte. Vintern 2014 bestämde han sig för att göra något åt saken.
– Jag monterade bort rutan, gummilister och ramarna. Under projektet behövde jag bara tvätta rent noggrant. Det enda jag bytte var butylgummit mot rutan och fogen mellan aluminiumramen och ruffsidan. Projektet kostade knappt hundra kronor. Nu läcker inte rutan längre, säger Stefan Pettersson, vars Scampi är byggd 1974.
Butylgummit är en remsa och används på den yttre sidan av det spår som den tjockare gummilisten sitter i på rutramarna ute.
– Men närmaste glasmästare använde inte butylgummi längre och hänvisade till en bilglasverkstad. De hade också slutat använda butylgummi och limmar i stället rutorna. Säljaren på verkstaden fann en sista rulle och gav bort den till mig, säger Stefan Pettersson.
För att täta ramarna använde han en vit tätningsmassa från Biltema. Den produkten var kladdig. Därför fick han vara väl förberedd med frottéhanddukar, torra och indränkta med aceton.
En lärdom är att ta bort ramarna försiktigt.
– Jag skadade gelcoaten och repade ramarna. Det var inte mycket, men onödigt, säger Stefan.
Ett annat tips är att se hur metallklipsen sitter fast. Metallklipsens funktion är att hålla fast gummilisten och rutan med den yttre aluminiumramen.
– Trots att jag hade fotograferat klipsen kändes det som en rebus att få dem på plats igen, säger han.
När Stefan skulle montera tillbaka rutan provade han först att placera gummilisten i ramen för att sedan skjuta in ramen med rutan i fönsterhålet. Men det var krångligt. Bättre gick det att först trä på gummilisten på glasrutan innan den monterades i ramen. En annan sak att tänka på är att vända gummilisten åt samma håll som tidigare, eftersom listen kan ha format sig efter rutan. Därför skulle listen kunnat glappa om den hade vänts åt fel håll.
Nedan: Följ jobbet steg för steg i bildspelet
Projektet i korthet
Svårighetsgrad Medelsvårt.
Tidsåtgång Cirka 12 timmar.
Kostnad Drygt 100 kronor. En halv patron fogmassa 79 kr, aceton och bensin för rengöring. Behövde inte betala för butylgummit.
Verktyg och annat Skruvmejsel, aceton, bensin, trasor, tätningsmassa, stämjärn, butylgummi (eller motsvarande), diskmedel, vatten och brytbladskniv.
Gör det själv: Så snyggar du till snobbranden
Gör det själv: Så servar du travaren
Ny svensk styrpulpet från Greatline god för 70 knop
Text: Johan Cooke • 2017-05-02
Gör det själv • LivetOmbord • Gör det själv • Praktiskt Båtägande