Efter en vatteninträngning behövde isoleringen bytas. Jobbets till synes få och enkla moment visade sig vara lite knepiga // Foto: Nils Ahlén

Gör det själv

Gör det själv: Skrovisolering

Fint och fräscht med ny isolering.

Text: Nils Ahlén • 2021-11-02 Uppdaterad 2022-04-27

Det sitter i de flesta båtar, det här ofta lite luddiga isolermaterialet längs skrovsidorna. Förutom att det ska ge en viss isolering gör det även plasten lite snyggare. Problemet är bara att det inte håller sig fräscht för evigt.

I vår båt hade det dels varit en gammal vatteninträngning, dels hade hela hösten varit extremt fuktig. I brist på torrbollar och fullgod ventilation var hela skrovisoleringen angripen av mögelfläckar. Inte så att det såg ut som en god fransk ost, men materialet hade antagit en trist gråsvart färgton. I många övriga delar har vi ersatt materialet med träribbor, men det här är ett ställe där det bara syns när ryggstöden till kojen är uppfällda för att få en extra sovplats. Inte så mycket annat att välja på än att riva bort det gamla och få på något nytt. Helt enkelt bara två moment, och givetvis visar sig bägge vara ganska besvärliga. Men först blir det en tur till båttillbehörsaffären för inköp av ny isolering. Det finns i allmänhet ett antal färger och strukturer att välja på. Redan här är det bra att ha kollat måtten för att matcha längd med bredd.

Vi börjar med att brutalt skära den gamla isoleringen i remsor med en brytbladskniv, sedan går det att rycka loss isoleringen från skrovsidan. Problemet är bara att det skummade skiktet på insidan blir kvar på båten. Som så ofta annars blir multiverktyget räddningen. Med en skrapa monterad går det att komma in under den skummade ytan, och genom att samtidigt som skrapan används dra försiktigt i isoleringen försvinner allting snyggt och prydligt.

I en perfekt värld hade det nu bara varit att limma fast den nya isoleringen, men … Det gamla limmet sitter fortfarande kvar. Risken är att det bildar en kemisk process med det nya limmet vi ska lägga på, och dessutom kan det skapa ojämnheter i ytan. Vi bestämmer oss för en snabb tur till Clas Ohlson, för att införskaffa en etikettborttagare från CRC, ett medel som egentligen är tänkt för att ta bort etiketter och dekaler. Efter att ha sprayat och låtit medlet verka i tio minuter går det att ganska lätt att ta bort limmet. Men vi har glömt helmasken med filter hemma, det går helt enkelt inte att vistas i båten på grund av den starka lukten . Bruksanvisningen talar om dåsighet och omtöckning, inte kul något av det.

I verktygslådan har vi dock en stålborste monterad i en vinkelslip. Den är faktiskt permanent monterad eftersom åren av användning har dragit åt spindeln så hårt att den inte går att få bort. Användning kräver i och för sig hörselskydd och skyddsglasögon, men det går att vara kvar i båten medan vi håller på. På något sätt lyckas stålborsten få bort det allra mesta av limresterna.


Efter jobbet är möglet borta och isoleringen ser fräsch ut.

Komna så långt är det väl bara att malla den nya isoleringen och limma dit den? Nja, så enkelt är det ju inte, det finns förstås olika slags lim att välja på också. Kontaktlim är ju känt av de flesta, finns både kemikaliebaserat och vattenburet. Det kemikaliebaserade kräver också en bra ansiktsmask och det vattenburna fick vi inte riktigt att fungera vid ett tidigare experiment. Det kan möjligtvis bero på båtägarens ständiga dilemma vid båtrustningen: att de flesta produkter av den här typen, liksom skepparen, helst vill ha minst 15 plusgrader för att fungera någorlunda. Och det kan vara svårt att uppbringa under perioden från mitten av september till april. Kontaktlim har också den lilla egenheten att de ska limmas på bägge ytorna. Låt det torka och sammanfoga, sedan sitter det! Det finns små eller inga möjligheter till finjusteringar, och det är inte alldeles lätt att få bort limmet när det väl har hamnat på fel ställen.

Så den här gången använder vi istället ett golv- och vägglim från Cascoflex. Det stryks på bägge ytorna och får ligga tills det börjar klibba. Först då är det dags att sammanfoga materialen. Vi har minst 20 minuter på oss för finjusteringar. Spiller vi på fel ställe går det lätt att avlägsna med vatten. Det visar sig vara en fantastisk produkt som är lättarbetad och utan biverkningar för vare sig båt eller skeppare.

Beroende på ytan som ska kläs kan det vara bra att göra en mall att skära isoleringen efter. Alternativet är att bara grovkapa, trycka in isoleringen ordentligt med en spackelspade och sedan skära med en vass kniv i hörnen.

Vi ger oss på både en skrovsida och ett fack i ruffen. Inget av det erbjuder någon ergonomisk arbetsställning men det är väldigt mycket lättare utan obehaglig doft och med möjlighet till viss efterjustering.

Jobbet är så gott som klart och vi har fått en mycket fräschare yta som säkert är mycket tåligare för mögel än det ursprungliga ”luddet”. Fast så klart, det kanske blir några extra torrbollar i båten till vintern, för säkerhets skull. Och vi kanske ska täta den där vantinfästningen en gång till.

SÅ HÄR GJORDE VI, STEG FÖR STEG:

Texter och foton: Nils Ahlén

Här finns definitivt ett behov av uppfräschning. Det är resultatet av en läckande vantinfästning.
I stuvfacket ser det inte mycket bättre ut.
Med en brytbladskniv skär vi brutalt några snitt i den gamla skrovisoleringen.
Det går att enkelt dra bort den gamla isoleringen, med då lämnas det skummade materialet kvar på skrovsidan.
Genom att sakta dra i isolering och samtidigt följa efter med en skrapa monterad i universalverktyget försvinner nästan allt på samma gång.
När vi kommer fram till skottet är det bara att skära isoleringen så nära skottet som möjligt.
Så gott som klart – kan man tro! Nu måste bara limresterna bort också.
Med limlösare och spackelspade går det långsamt framåt. Det har vi inte tid med, dessutom luktar limlösaren hemskt!
En roterande stålborste i vinkelslipen visar sig vara lösningen, med hörselskydd och skyddsglasögon.
Till vänster resultatet efter limlösaren och spackelspaden, till höger den roterande stålborsten. Inte alls svårt att utse en ”bäst i test” här!
Värme är viktigt för att allt ska fungera, en värmefläkt blir lösningen en kylig lördag.
Stålborsten lämnar lite damm efter sig så det är dags att dammsuga bort sådant som annars hamnar under den nya isoleringen.
På den stora skrovsidan väljer vi att bara grovkapa och sedan skära efter monteringen.
Instruktionen på förpackningen om hur mycket lim som ska läggas på är lite vag, så vi tar helt enkelt ”efter behag”.
Till skillnad mot andra slags lim som ska användas när de inte längre klibbar ska det här limmet börja klibba innan ytorna sammanfogas.
Den fuktade svampen fyller här två funktioner: dels trycker den till materialet, dels tar den bort eventuella limfläckar.
På stora ytor kan det vara bra att använda sig av en gummiroller för att pressa ut luftblåsorna.
Men titta! Projekt skrovsida avklarat, det blir nog lite målning på plastytorna så kommer det att se som nytt ut.
I stuvfacket måste först innertaket demonteras innan vi kommer åt hela isoleringen. Dessutom sitter innertaket fastkilat under skottet, så det får helt enkelt sågas av.
Ingen vacker syn och inget som man som någorlunda seriös båtjournalist vill visa upp! Men vi vet att vi inte är ensamma …
I hörnen dit inga maskiner når är det bara att skrapa för hand med en kniv.
Raka bitar som i facket i ruffen mäts med fördel ut i förväg.
Visst går det att skära med en vass kniv, men det enklaste är med en vanlig sax.
Klart! Med läckan åtgärdad kommer det hålla sig snyggt i många år.

Text: Nils Ahlén • 2021-11-02
Gör det självGör det självIsoleringNils AhlénSkrovisoleringVatteninträngning
Scroll to Top