Att nå en boj, plocka upp något ur vattnet eller kliva ner i jollen blir också enklare med en bra badplattform // Foto: Johannes Nordemar
Båtnytt
Guide: Montera badplattform på båt med positiv akter
En badplattform ger bättre närhet till vattnet. Dessutom är den utmärkt att sätta fast ankarrulle, dävert eller kassettstege på. Det här behöver du tänka på när du monterar badplattform på en äldre båt med positiv akter.
Text: Johannes Nordemar • 2021-08-16
På moderna motor- och segelbåtar finns det i regel alltid en integrerad eller fällbar badplattform i aktern. Den gör det lätt att komma i och upp ur vattnet. Men en badplattform ger mer än så. Att nå en boj, plocka upp något ur vattnet eller kliva ner i jollen blir också enklare.
Och att hantera en jollemotor stående på en badplattform är bra mycket säkrare än att göra det balanserande på en stege. Närheten till vattnet gör att en badplattform är en mycket användbar förlängning av aktern. Det bästa är att det går att eftermontera en plattform på de flesta äldre båtar.
Nu för tiden finns det flera olika fabrikat av badplattformar på marknaden, men Båtsystem är fortfarande det märke som har flest modeller i sortimentet.
För äldre segelbåtar är det små plattformar i storleken 840 till 1 000 millimeter i bredd som är vanligast. Rördimensionen är då 25 millimeter. Men det finns både större plattformar och specialmodeller som är anpassade för exempelvis snipor, båtar med utanpåliggande roder eller båtar med utombordare.
För plattformar som är bredare än 1 000 millimeter är rördimensionen ofta 32 millimeter, vilket också gör att priset hoppar upp en nivå. Djupa badplattformar kan kräva uppåtgående stag för stabilitetens skull.
Förutom att en badplattform snabbt kan bli familjens favoritställe att sitta på blir arrangemanget med badstege oftast bättre än utan plattform. En kassettstege kan nämligen monteras helt diskret under plattformen. Den går även att nå och fälla ut från vattnet.
För att välja rätt badplattform till båten behöver man mäta bredden på akterspegeln 300–400 millimeter ovanför vattenlinjen. Det är där plattformen ska monteras för att inte riskera att hamna under vattnet vid hård kryss eller motorgång, då en båt ofta sätter sig lite på aktern. Ett vanligt misstag är att man väljer en lite för bred plattform till en smal akter. Även om det går att klämma in en 1 000 millimeter bred plattform kan det lätt se klumpigt ut på en äldre båt med smal akter och fina proportioner. Vill man ha större yta att stå på kan man istället välja en plattform som är lite djupare, men inte tar hela akterns bredd.
Även på båtar med positiv akter, som lutar inåt, kan det finnas anledning att välja en extra djup plattform eller att montera den något högre än normalt för att få svängrum. Den innersta delen hamnar ju så att säga under akterspegeln. Beroende på vilken plattform som monteras kan det även behövas extra långa stag.
På Hallberg Rassy-35:an kommer vi att montera en 800 millimeter bred badplattform som är 460 millimeter djup, vilket är några centimeter djupare än normalt. Vi valde mellan den och en 600 millimeter djup plattform, men eftersom vi helst inte vill ha stag som går uppåt från plattformen till akterspegeln bestämde vi oss för den mindre och mer diskreta varianten.
ALLA FOTON: Johannes Nordemar
Den här gamla badstegen gör ont att gå på barfota, och den är även svår att klättra upp på eftersom den viker sig om man kliver fel. Nu ska den bort.Vi håller emot muttrarna på akterspegelns insida och lossar sedan skruvarna från utsidan.Sedan kontrollerar vi bredden på akterspegeln 400 mm ovanför vattenlinjen. En liten badplattform på 800×460 mm kommer att passa utan att se för stor ut.För att enklare kunna märka ut för de nya borrhålen sätter vi tejp som vi kan göra markeringar på. Sedan mäter vi upp halva plattformens bredd, från båtens centrumlinje.Vi markerar en vågrät linje (kompenserad för båtens lutning i vaggan) på den höjd där badplattformen ska monteras.Sedan monterar vi stagen som ska sitta under plattformen.U-beslaget som ska ligga an mot aktern monteras med brickor, bult och mutter på det tunnare 22 mm-röret.Efter det skjuter vi in det smalare röret i 25 mm-röret.Nyckelhålsbeslaget monteras med en plastbricka och en rostfri bricka men vi skruvar bara åt lätt, för att lämna justermån.För att enkelt kunna få plattformen vågrät hänger vi upp den i spännremmar och justerar in den centrerat på akterspegeln.När vi hittat rätt nivå markerar vi för det översta skruvhålet.Vi gör ett hål med 4 mm-borret.Sedan fäster vi plattformen provisoriskt med en liten plåtskruv för att ha möjlighet att kontrollera positionen innan vi borrar genomgående hål.De korta stagen som följde med till badbryggan räckte inte hela vägen till akterspegeln, eftersom aktern är positiv. Nu ser vi att de långa stagen behöver anpassas genom att kapa av 100 mm.Vi tejpar det rostfria röret för att bågfilen inte ska slinta och sågar sedan av.Därefter snyggar vi till kanterna med slippapper.Nu får vi en bra vinkel på stöttorna in mot aktern. Vi kontrollerar också att badplattformen är rak i förhållande till båtens däck och vattenlinje. Eftersom en båt ofta inte står exakt vågrätt i en vagga kan det behöva kompenseras för båtens lutning. Kontrollera båtens vattenlinje med ett vattenpass för att avgöra hur mycket båten lutar i längsled.Sedan märker vi ut var beslagen till stöttorna ska sitta.När badplattformen är i våg låser vi stöttorna tillfälligt med den skruv som finns.Så borrar vi fyra 6 mm genomgående hål i akterspegeln, två på varje sida.Därefter fäster vi beslagen tillfälligt.För att göra den permanenta låsningen av stöt- torna under plattformen behöver vi först låsa positionen med tejp, så att inget kan röra på sig.Sedan tar vi ur skruven och gör en markering i mitten av hålet.Vi borrar ett 5 mm hål i det rostfria röret och kyler/ smörjer borret med några droppar olja. Det är viktigt att hålet hamnar centrerat.Skruven som ska låsa ihop stöttan är 8 mm.Därför borrar vi det slutliga hålet med ett 8 mm borr. Eftersom vi förborrat är det lätt att få hålet centrerat.Sedan kan vi skruva i låsskruven i botten.Därefter demonterar vi den provisoriskt upphängda plattformen och låser nyckelhålsbeslaget i rätt vinkel.Vi borrar tre 6 mm genomgående hål på varje sida, för att fästa nyckelhålsbeslagen.För att skapa plats för tätningsmassa försänker vi hålen lite på utsidan med ett 10 mm borr.Hålen fylls med marin tätningsmassa.Sedan stoppar vi i de rostfria skruvarna och kompletterar med ytterligare tätningsmassa.Från insidan av akterspegeln monterar vi brickor och låsmuttrar. Om ingen kan hålla emot från utsidan kan man använda en svetstång för att skruven inte ska rotera. När alla beslag är fastdragna torkas överflödig tätningsmassa av med aceton och trasa.Då är badplattformen på plats.För att teakbrädorna ska hålla sig fina länge oljar vi dem redan nu med tung tree oil, även kallad “Kinaolja”. Det är en mycket tunnflytande olja som tränger ner djupt även i hårda träslag.Slutligen monterar vi kassettstegen under plattformen. Badplattformen är förberedd med fästpunkter så det är bara att skruva fast stegen med åtta insexskruvar.För att komma åt att gänga i de två yttersta skruvarna behöver vi demontera själva stegen från kassetten.Nu är både badplattform och stege på plats och båten redo för en lång, härlig badsäsong.