Åsa och Henric Bundy föll först för varandra, och sedan för franska Jeanneau. En välutrustad Sun Odyssey 40.3 i gott skick fick bli deras första egna båt. Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Jeanneau Sun Odyssey 40.3
Åsa och Henric föll först för varandra, och sedan för franska Jeanneau. En välutrustad Sun Odyssey 40.3 i gott skick fick bli deras första egna båt.
Artikeln är från Praktiskt Båtägande nr 6 2018.
När Åsa och Henric började träffas för snart ett decennium sedan, hade de en av sina första dejter ombord på en båt. Henric kunde redan segla, men för Åsa var det en ny erfarenhet, och en upplevelse som gav mersmak:
– Som seglingsnovis uppskattade jag att Henric orkade vara pedagogisk och försöka lära mig, och dessutom i en takt som jag kunde hänga med i, berättar hon.

Senare hyrde de en Jeanneau och semesterseglade i Kroatien, och de föll direkt för det franska varvets design och lösningar ombord. När den första egna båten skulle införskaffas 2012 var valet självklart – en Jeanneau Sun Odyssey 40.3 fick det bli.
Egentligen är Henric främst en inbiten golfare och för Åsa har hundarna alltid gått före allt annat, men när Åsa läste i en artikel att karriärister behöver ha ett stort gemensamt intresse för att stärka sitt förhållande, ja då fick det bli seglingen. Ombord på sin Bundystar delar de numera helt lika på alla arbetsuppgifter, även om Henric tack vare sitt bakgrundskunnande tog ett större ansvar initialt.
– Vår äldsta dotter var bara åtta dagar gammal när vi drog iväg på sex veckors seglingssemester, och det gick hur fint som helst, minns Åsa Bundy.

En stor fördel med att välja just en Jeanneau är enligt Åsa Bundy stödet och den goda sammanhållningen i Jeanneauklubben, som bland annat anordnade en kurs i manövrering och allt det praktiska som följer med ett båtägande, ledd av tre duktiga instruktörer.
– Första gången jag själv skulle backa in båten till bryggan låg visserligen vår dotter och skrek i högan sky, och det stora vindfånget gjorde att det inte alls gick som jag hade tänkt mig, men så småningom satt svängarna där precis som de skulle, skrattar hon, och visar mig hur fockskotvinscharna flyttats akterut på sittbrunnssargen för att rorsman ska kunna nå dem utan hjälp från gastarna.
– Det var ett krav att en av oss skulle kunna hantera båten på egen hand och samtidigt känna sig trygg i det, konstaterar Åsa Bundy.
Henric har seglat båten i ÅF Offshore Race ihop med kompisar, och tillsammans med Åsa och vänner även i Åland Race, medan parets längsta seglats än så länge gått från hemmahamnen vid Björksala varv på Värmdö till Borgholm på Öland. Bundystar har dock potential för ännu längre utfärder.
– Ja, vi fastnade för att båten är så gedigen och välutrustad och känns trygg och säker både för oss och för barnen. Här finns alla bekvämligheter, och det är så gott om plats att vi kan ta emot och ha med oss ganska många gäster ombord. Samtidigt som jag vill kunna klara mig ensam är det också trevligt att vara ett helt gäng när man är ute och seglar, tycker Åsa Bundy.
– Och så har båten mycket träkänsla för att vara byggd i plast, och en del spännande detaljer, som handfatet i förpiken, påpekar hon, men avslöjar i nästa andetag att just det sistnämnda knappt används.
Interiör
Med sina dryga tolv meters längd erbjuder förstås Jeanneau Sun Odyssey 40.3 en hel del utrymme även för en större familj. Från varvet fanns det möjlighet att beställa flera olika planlösningar, med en eller två separata akterhytter och med en eller två toaletter.

Familjen Bundys exemplar har också en lite annorlunda förpik som man inte ser så ofta, med ett handfat med varmt och kallt tryckvatten på styrbordssidan. I innertaket skvallrar recesserna också om att det från början kunde installeras en hel toalettmodul med dusch här, men Åsa Bundy tycker att det fungerar utmärkt som det är.
– Ja, handfatet används knappt, åtminstone inte av oss, och ytterligare en toalett med dusch känner jag inte heller att vi har något större behov av, säger hon.
På andra sidan huvudskottet har Åsa sin favoritplats ombord, uppkurad i babords soffhörn med fötterna bekvämt på sittpallen vid salongsbordet. Längst akterut i samma soffa erbjuder Jeanneau sin smarta navbordslösning, med ett bord som kan skjutas in över sittplatsen för att skapa mer plats i soffan, eller skjutas ut över soffan så att man kan sitta bekvämt och jobba vid det. Stuvutrymmena under soffan är förhållandevis väl tilltagna och lättåtkomliga.



Akter om navigationsplatsen finns båtens enda toalett, som inte är den största vi sett på en 40-fotare, men ändamålsenligt utrustad med dusch och tåliga vita plastmoduler istället för alltför mycket fuktkänsliga trädetaljer.
– I början frös jag ganska mycket på toaletten, men sedan vi ordnade ett extra värmarutblås där inne är det hur komfortabelt som helst, tycker Åsa Bundy.
Mittemot på styrbordssidan hittar vi L-pentryt, som är lite öppnare vinklat än de vanliga 90 graderna, vilket ger en mer spatiös känsla. Dubbla hoar och tvålågig spis med ugn samt riktigt rymlig kylbox ingår också.
– Det gamla kylaggregatet drog en hel del ström, brummade jättemycket och störde nattsömnen, men vårt nya fungerar med hjälp av en värmeväxlare och är nästintill knäpptyst, poängterar Åsa Bundy.


Akterkabinerna är två till antalet, nästan exakt lika stora och med en hyfsat bred dubbelkoj i varje. Dessutom finns här rymliga garderober att hänga sina kläder i. När familjen Bundy seglar utan gäster ombord, kan de alltså unna sig lyxen att låta de båda barnen ha varsin hytt.
– Fast det är ändå inte alltid som de vill sova själva där hela natten, skrattar Åsa, och avslutar med ett bra tips till alla som vill öka sömnkomforten ombord:
– Vi skaffade måttsydda bäddmadrasser av hög kvalitet, och det kan jag verkligen rekommendera. Man sover nästan bättre än hemma!
Exteriör
Vid hemmabryggan på Björksala varv på Värmdö öster om Stockholm ligger familjen Bundys Jeanneau Sun Odyssey 40.3 Bundystar förtöjd på kontinentalt vis med aktern mot bryggan. Det ger möjlighet att bekvämt komma ombord, via den integrerade badplattformen och öppningen i akterspegeln.

Väl uppe i sittbrunnen ger de dubbla rattarna fri passage akterifrån, och det praktiskt utfällbara sittbrunnsbordet stjäl inte heller mycket plats. Barncykelstolar kan vara bra för tillfälligt säker placering av småttingarna ombord, och istället för i cykelramen har fästena skruvats fast i styrpiedestalernas stadiga rostfria grabbräcken. Under dem kan instrument och kompass läsas av även när rorsman sitter ute på kanten och styr, medan plottern är centralt placerad i bordsstativets akterkant.


Promenaden fram till fördäck hindras inte nämnvärt av däcksbeslagen, och de indragna vanten är också ur vägen. Som en extra säkerhetsåtgärd har Henric och Åsa Bundy försett mantåget med ett finmaskigt nät hela vägen runt om båten för att garanterat hålla de små kvar ombord.
Att storskotstravaren löper på en skena uppe på rufftaket, framför sprayhooden, ökar också tryggheten i sittbrunnen. Uppe på nedgångsluckans garage kan livflotte, en hoprullad gummibåt, barnvagn eller kanske solpaneler få plats. Och framme i stäven ger den stora ankarboxen, och ankarspelet med sin väl tilltagna kätting, möjlighet att enkelt ankra på svaj eller med aktern mot bryggan.

Rullstorsegel är inte det mest prestandaorienterade man kan tänka sig, men passar perfekt för bekväm och lätthanterlig familjecruising. Segelmakeriet UK Syversens fina tapedriveduk hjälper upp det hela, och en 108 kvadratmeters blågul gennaker i strumpa fungerar också som ett vitaminpiller.
– Ja, det är ett väldigt roligt segel som jag faktiskt aldrig hade hört talas om tidigare, skrattar Åsa Bundy och tipsar vidare om familjens speciella lättvindsvapen.
– En Code 0 kan jag verkligen rekommendera, den gör stor skillnad i svagare vindar då det annars kan vara svårt att få båten att röra på sig, förklarar hon.
En konsekvens av båtens dubbla akterhytter är att stuvfacken i sittbrunnsbänkarna är betydligt grundare än på modeller utan akterhytt, men å andra sidan gör det mindre djupet prylarna lättåtkomliga. Gott om plats att härbärgera allehanda prylar finns här ändå.

Fjärrstyrt ankarspel med blyad lina av mer än tillräcklig längd samsas med landströmsanslutning och tillhörande kabel i babords aktre stuvfack. Akterankaret är rejält och fälls och hissas bekvämt via den kraftiga rostfria däverten. Det kan rengöras direkt vid upptagningen med hjälp av en sjövattenslang med högtryckspump som installerats i akterspegeln.
– Den funkar fint för smutsiga hundtassar också, framhåller Åsa Bundy, som inte helt gett upp sitt stora hundintresse till förmån för seglingen.
– Nej, de går utmärkt att kombinera, avslutar hon med ännu ett skratt.
Besiktningsmannen Bengt Arvidsson om Jeanneau Sun Odyssey 40.3
”En riktigt bra familjebåt”
”Jeanneau Sun Odyssey 40.3 är inte så extrem utan en riktigt bra familjebåt, med fina utrymmen interiört och ofta både storsegel och fock som kan rullas ihop enkelt. Alla de exemplar som jag besiktigat har i alla fall haft både rullstor och rullfock, med pålitliga konstruktioner och system som kanske inte är något man seglar race med, men som fungerar väldigt väl för familjesegling.

I sin konstruktion är båten gedigen, men man kan behöva se upp med krympningar eller dragningar i skrovet, nära vantinfästningarna. När man står på utsidan av båten och tittar längs skrovet så ser man då en dragning eller inbuktning i skrovet, i höjd med vantinfästningarna. Mest är väl detta en kosmetisk sak, som bara ger en etta i besiktningsprotokollet, och som egentligen inte har något med skrovets hållfasthet att göra, men som kan oroa om man inte vet vad det är för något.
Viss rost på kölbultarna har jag sett, liksom rostiga brickor under muttrarna, för att de har använt galvade brickor istället för rostfria. Det ska vara rostfritt överallt eller järn överallt, beroende på vad det är för köl, men oftast är kölbultarna rostfria, och då ska det inte vara galvade brickor.
Mantågsstöttorna ska man se till så att de verkligen sitter fast ordentligt. Stöttorna är monterade ihop med relingslisten, i trekantiga fästen som är inträdda under kanten på aluminiumlisten. I spetsen på det trekantiga beslaget sitter en skruv som kan ge vattenläckage in i båten om den råkar vara lös. Det gäller att dessa skruvar är åtdragna, och inte lämnar något utrymme att vicka fram och tillbaka så att läckage uppstår.

Däcket är byggt i sandwichkonstruktion med PVC-skum som distansmaterial, men längst ut mot relingen är det en och en halv decimeter enkellaminat, så man behöver åtminstone inte vara orolig för att det läcker in vatten i distansmaterialet.
Att de flesta Jeanneau Sun Odyssey 40.3 inte har teakdäck är positivt, för där finns en stor läckagerisk om de är skruvade istället för limmade. Tätningen vid propelleraxelns genomföring ska också ses över regelbundet. Den svarta gummitätningen på axeln måste tömmas på luft varje gång båten varit torrsatt, och det gäller förstås alla båtar som har sådana. På en av de båtar jag besiktigade läckte det ordentligt där.
Det finns inte så våldsamt mycket snickerier ombord, men de som finns håller sig väl. Dynorna behåller formen fint, och många köper en extra bäddmadrass ovanpå så det blir ännu bättre. 10–12 centimeter tjockt bör det vara.”
LÄS MER:
Text: Joakim Hermansson • 2024-12-27




