Holländska lastfartyget Skagern kommer bli lite sen med leveransen av virke till brittiska Hull. Foto: Sjöfartsverket

LivetOmbord

Ännu ett fartyg på grund i Göta Älv

För andra gången på två veckor har ett lastfartyg gått på grund i Göta älv.

Text: Jens Augustinsson • 2017-03-10 Uppdaterad 2021-06-09

För två veckor sedan gick det svenska lastfartyget Sternö på grund vid Lilla Edet i Göta älv. Igår var det dags igen när holländska Skagern fick bottenkänning mellan Trollhättan och Lilla Edet.

Enligt uppgifter från Sjöfartsverket ska fartyget 82,5 meter långa Skagern, byggt 2000 ha drabbats av någon form av tekniska problem ombord och klockan 07.24 på torsdagsmorgonen gick man på grund drygt två distansminuter sydvästd om slussarna i Trollhättan.

Åtta personer fanns ombord när olyckan inträffade men ingen ska ha kommit till skada. Fartyget var på väg till brittiska Hull med trävaror. Polisen har genomfört nykterhetskontroller på besättningen och det finns ingen misstanke om nykterhetsbrott i samband med olyckan.

Sjöfartsverket rapporterar att fartyget står hårt på grund på kanalbanken. En mindre mängd vatten har trängt in i en ballasttank. Vattnet har troligen trängt in i en spricka i skrovet som upptäckts vid besiktning av dykare.

Det finns inga indikationer på något läckage från fartyget och det finns i nuläget ingen risk för detta. Rederiet och klassningssällskapet ska upprätta en bärgningsplan i samråd med Transportstyrelsen, som ska besluta hur fartyget får flyttas.

Idag beräknas också bärgningsarbetet inledas med fartyget Sternö, som för två veckor sedan också gick på grund i Göta älv. Ett hål som då slets upp i skrovet är nu lagat och under lördagen ska man börja arbetet med att räta upp Sternö.

Läs mer: Lastfartyg på grung i Göta älv – har kraftig slagsida 

TV: Lastfartyg på grund i Göta älv – har kraftig slagsida

TV: Här bryts fartyget itu mot klipporna vid Biscaya

TV: Här kör lastfartyget vilse i snöstormen


Text: Jens Augustinsson • 2017-03-10
LivetOmbordNyheterBåtolyckaFartygNyheter
Scroll to Top