Båt i en box. Nya Volvo Super 40 ska gå att vika ihop så att den kan packas i en vanlig 40-fots container. Illustration: Volvo Super 40 design team

Båtnytt

Detta kan vara nästa Volvo Ocean Race-båt – svenskar deltar i projektet

Det pågår just nu en designtävling för att utse nästa båt för in port-racen i Volvo Ocean Race. Här är ett av förslagen – som har svenskkoppling.

Text: Jens Augustinsson • 2017-11-13 Uppdaterad 2021-06-09

Tävlingsorganisationen i Volvo Ocean Race har sedan tidigare annonserat att man till nästkommande tävling ska byta ut nuvarande VO65 till enskrovsbåtar med bärplan. Man startade också en budprocess där alla var välkomna att komma in med förslag på katamaraner mellan 32 och 50 fot (10-15 meter), som ska användas i de så kallade in port-racen vid varje delstopp i tävlingen.

I nuläget är det väl oklart om det blir båtbyte på havssträckorna redan till nästa tävling. Men förmodligen hinner de i alla fall införa nya båtar till de publikvänliga in port-racen i hamnarna.

Nu avslöjas ett av förslagen. Det handlar om en 40-fots katamaran med bärplan kallad Volvo Super 40, VS40.

Detta kan vara nästa Volvo Ocean Race-båt – svenskar deltar i projektet
Passagerare ombord sitter säkert i sin lilla bur under bommen.

Den kommer få konventionella segel för att förenkla hantering och transport. Men det betyder för den sakens skull inte att det här blir en lågpresterande båt. En snabb till på båtens polardiagram, som visar båtens teoretiska potential i olika vindstyrkor och riktning, avslöjar att det ska gå att krama ur 40 knop ur båten i 10 sekundmeter sann vindstyrka och runt 110 grader sann vindvinkel. Jo, man tackar.

Det kommer också bli två olika storlekar på bärplanen för att täcka in alla vindförhållanden. Den kan också seglas med en code 0 i lätta vindförhållanden.  

I enlighet med kraven från VOR-organisationen så ska båten enkelt gå att montera isär och packa in i en standard 40-fots container. De två skroven monteras aldrig bort helt utan viks in mot mitten. All löpande rigg sitter också kvar under transport. Den tvådelade masten monteras av och det behövs ingen kran för arbetet med masten, allt för att det ska krävas så lite kringutrustning som möjligt.  

Nästa sida: Svenskar med i namnkunnig projektgrupp bakom VS40

Detta kan vara nästa Volvo Ocean Race-båt – svenskar deltar i projektet
Det blir två olika uppsättningar bärplan, för att matcha alla vindförhållanden.

VS40 kommer från en mycket namnkunnig projektgrupp. Och sett med svenska ögon är det väldigt kul att far och son Mannerfelt i Mannerfelt Design Team har är medskapare. Med Teds bakgrund i bilindustrin tar han med sig bilindustrins kreativa designprocess. Och det ligger nära till hands att tro att Mannerfeltarna bidrar med det detaljrika designuttrycket som tydligt ska visa båtens samhörighet med huvudsponsorn Volvos bilar.

Detta kan vara nästa Volvo Ocean Race-båt – svenskar deltar i projektet
Volvo Super 40 får låna design-dna från företagets bilar.

Designteamet kommer i övrigt med massor av designerfarenhet från såväl Volvo Ocean Race som America’s Cup. Spanjoren Gonzalo Redondo hade ett finger med i spelet som designingenjör med fokus på hydrodynamik i vinnarbåten Groupama i VOR 2001-2012.
Samma roll hade han även i svenska Artemis Racing under deras utmaning i 34e America’s Cup i San Francisco 2013.

Med i Projektgruppen finns också spanska företaget IS3D Engineering, som backat såväl Artemis Racing i 34e America’s Cup som Team France i det 35e America’s Cup på Bermuda 2017. De har också varit inblandade i inte mindre än tre Volvo Ocean Race-vinnare, ABN Amro (05-06), Ericsson 4 (08-09) och Groupama (11-12).

Detta kan vara nästa Volvo Ocean Race-båt – svenskar deltar i projektet

TV: Volvo Ocean Race byter till foilande enskrovsbåt – och katamaran

TV: Vild start på Volvo Ocean Race – kolla in de fantastiska helikopterbilderna

Första seglingsbilderna – världens första produktionsbåt med bärplan sjösatt


Text: Jens Augustinsson • 2017-11-13
BåtnyttNyheterJorden*runt-seglingKappseglingSegelbåtVolvo*Ocean*Race
Scroll to Top