America's Cup flyger vidare i den 36:e upplagan, som seglas i Auckland på Nya Zeeland 2021. Men det blir i en kölbåt – utan köl. Illustration: ETNZ/Luna Rossa

Båtnytt

TV: Här är nästa America’s Cup-båt – ska segla med kölbåt utan köl

Jo, du läste rätt. Team Emirates New Zealand återuppfinner sporten segling och presenterar ett makalöst seglingskoncept inför nästa runda av America's Cup. Kolla in nya båten här.

Text: Jens Augustinsson • 2017-11-21 Uppdaterad 2021-06-09

Flerskrovsbåt var redan struket från listan i America’s Cup. Och trots att det nu blev en enskrovsbåt som utlovat till nästa America’s Cup, så kan vi nu ändå stryka att det blir en kölbåt.

Båten som kommer segla i vattnen kring Auckland i 36:e America’s Cup 2021 är något du aldrig sett tidigare. Det kommer bli en enskrovsbåt som lyfts helt ur vattnet med hjälp av bärplan. 

 

 

ETNZ, som vann 35:e America’s Cup på Bermuda sommaren 2017, har tillsammans med italienska Luna Rossa tillbringat de senaste fyra månaderna med att gnugga geniknölarna kring vilken typ av båt som ska användas. De har under denna tiden utvärderat en rad olika enskrovskoncept.

Nu har de alltså bestämt sig. Båten får dubbla svängande T-formade bärplan, som också kan ballastas för att skapa rätande moment när man seglar och stabilitet i lägre farter.

När båten seglas så är bärplanet i lä nedfällt så att det lyfter båten ur vattnet. Bärplanet i lovart fälls upp för att minska friktionen mot vattnet och med hjälp av ballasten inuti skapas ett rätande moment.

I seglingsmomenten strax innan start och vid kraftigare sjögång kan man segla med båda bärplanen nere för att maximera lyftkraft och stabilitet. Detta gör också att båtarna går att segla i ett större vindspann.

Beträffande segelplanet så har man ännu inte bestämt sig helt. Dock är man inne på att man vill använda sig av teknologi som sedan också kan föras över till annan typ av kappsegling. För närvarande arbetat ENTZ och Luna Rossa med ett antal olika lösningar, som samtliga bygger på att man inte ska behöva en kran för att lyfta av masten efter varje segling, vilket var fallet med AC-katamaranerna i de två senaste tävlingarna.
Det utlovas att segelhanteringen återigen kommer få en större betydelse för utgången i America’s Cup än det varit i de två senaste tävlingarna.

Båtarna kommer klara såväl slag som gippar svävande på bärplanen.

Kolla in filmen ovan för att få en närmare inblick i hur det nya America’s Cup-monstret AC75 är uppbyggd och tänkt att fungera.

 

Så säger America's Cup-folket om nya AC75

“Our analysis of the performance of the foiling monohulls tells us that once the boat is up and foiling, the boat has the potential to be faster than an AC50 both upwind and downwind.”

“Auckland is in for a highly competitive summer of racing in 2020 / 2021.”
Grant Dalton vd för Emirates Team New Zealands 

”The future of Sailing just got a lot more interesting. Looking forward to AC36.”
Sir Ben Ainslie, AC-utmanare i brittiska Landrover BAR

6 stora förändringar – så blir nästa America's Cup

America's Cup skrotar flygande katamaraner

Nya Zeeland vann America's cup – se höjdpunkterna


Text: Jens Augustinsson • 2017-11-21
BåtnyttNyheterAmerica's CupKappseglingNyheterTeknik
Scroll to Top