Rand 26 Sport har premiär hösten 2018. Foto: Rand Boats

Båtnytt

Nu kommer planande båtar med eldrift – dansk tillverkare först ut

Båtar med bärplan på el har vi redan sett. Nu kommer planande daycruisers med eldrift.

Text: Båtnytt • 2018-10-09

Länge har den som velat åka elektriskt på sjön fått nöja sig med att glida fram i fem-sex knop. Bärplan har ansetts vara det enda sättet att nå högre farter med eldrift, men nu kommer vanliga, planande båtar med elmotorer.

Danska Rand, som gjort sig kända för den lilla el­båten Picnic (testad på sidan 39 i Båtnytt nr 6-2018), kommer nu under hösten med Rand 26 Sport, en stilren bowrider med en helt ny, tysk eldrivlina. 

Nu kommer planande båtar med eldrift – dansk tillverkare först ut
Rand 26 Sport.

Motorerna, som tillverkas i Tyskland men säljs under Rands varumärke, är på 50 eller 100 kW (motsvarande 68 eller 146 hk) och ska ge en toppfart på 20 respektive 30 knop. Men det unika med Rand 26 Sport är inte hastigheten utan det stora batteripacket på 100 kWh som är mer än tre gånger så stort som Torqeedos standardpack.

– Vi har valt att göra ett skrov som planar redan vid 13 knop, för i den farten känns båten snabb, säger Oscar Rand, grundare och delägare i det danska familjeföretaget.

Skrovet är relativt flackt i aktern, 19 grader, och därmed lättdrivet. För att ändå gå mjukt i sjön är fören rak och vass. Priset är i skrivande stund oklart men Rand menar att branschstandarden för batteripaketet är “1000 euro per kWh” – vilket alltså innebär ett pris på en miljon bara för batterierna.

Höstens andra elbowrider kommer från slovenska Greenline, som har gjort sig kända för sina hybridbåtar. Den tio meter långa Neo kan förses med bensin- eller eldrift. Två Deep Blue-elmotorer från Torqeedo på motsvarande 80 hästkrafter ger en toppfart på 16 knop. Dubbla litiumjonbatteripack på 30,5 kWh räcker i sex knop till 40 sjömils räckvidd men vid maxfarten på 16 knop sjunker den till 20 sjömil. Men Neo kan också förses med förbränningsmotorer, maximalt dubbla 300 hästars utombordare.

Nu kommer planande båtar med eldrift – dansk tillverkare först ut
Greenline Neo.

Skillnaden mellan elmotorerna och bensinmotorerna när det gäller toppfart, räckvidd och inte minst pris är slående. Med dubbla 300-­hästare gör Neo 42 knop och med den inbyggda bränsletanken bör en marschfart på 25 knop och räckvidd på över 100 sjömil inte vara ett problem. Eldriften med batterier och motorer, men utan installation, kostar cirka en miljon kronor, medan dubbla Yamaha 300 kostar går på cirka 600 000 kronor.

Om och när Greenline Neo kommer till Sverige är oklart.

Nya satsningen: Bonus ska få båtägarna att skippa bensinaren och byta till elmotor

TV: Båtnytt testar foilande elbåten Candela

Så ska snabbladdning av elbåtar i skärgården bli verklighet


Text: Båtnytt • 2018-10-09
BåtnyttNyheterElbåtarNyheter
Scroll to Top