Inom fem år ska du kunna plöja obegränsat genom skärgården i planingsfart utan att behöva ha räckviddsångest. Foto: Torqeedo

Båtnytt

Så ska snabbladdning av elbåtar i skärgården bli verklighet

Om fem år kan du snabbladda din elbåt i skärgården, om Patrick Anderberg får bestämma. Hans bolag E-Sea har fått stöd av statliga Vinnova för att utveckla framtidens laddstandard till sjöss.

Text: Båtnytt • 2017-09-06 Uppdaterad 2021-06-09

Så ska snabbladdning av elbåtar i skärgården bli verklighet
Patrick Anderberg.

Varför behövs snabbladdare i skärgården?

Vi tror att det finns kommersiella eldrivlinor med modern teknik för båtbranschen om två till tre år. Men det är lite av ett moment 22: kan du inte ladda din elbåt snabbt i skärgården så blir det meningslöst att köpa en. Vi ­utvecklar därför tre olika laddstandarder: vanlig bryggladdare, en snabbladdare, och sedan en likströmsladdare som är på 120 kW och laddar ungefär lika snabbt som en Tesla super­charger på landbacken. 

Alltså kan du ladda ett fullt batteri på 20 till 40 minuter.

Ni har fått statligt stöd av Vinnova. Hur ser nästa steg ut?

Vi söker nu steg 2-pengar från Vinnova. Tanken är att ­bygga fungerande testanläggningar, sjömackar. Och ­anpassa båtar för den här tekniken. Om fem år är jag säker på att vi har ett gäng snabbladdare i skärgården och att priserna på batterier till båtarna gått ned betydligt.

Prenumerera på Båtnytt här

Var ska laddarna finnas?

På många ställen i skärgårdarna och med cirka tio till tolv sjömils avstånd mellan varje snabbladdare. Då kan man åka fort mellan dem, precis som med en bensindriven båt. Du vill inte åka hem i dagens elbåtsfart, sex-sju knop, när du är ute med hungriga och trötta barn.

Hur ser elbåtarna ut då, om fem år?

Allt kommer från bilbranschen. För 100 år sedan var det bensinmotorer som konverterades till marint bruk. I början var de svaga så båtarna var lättdrivna, typ Pettersson-båtar. Den utvecklingen tror jag kommer att ske på båtsidan också.

Ett jätteintressant område är att använda moderna
begagnade bilbatterier. De är billiga och har kvar 70-80 procent av kapaciteten men håller denna lägre energi­densitet i tio-femton år.

Personligen tror jag också på moderna katamaraner i aluminium med smala pontoner och som gör 16-17 knop. Däremot tror jag inte att man ska sätta elmotorer på gamla Targa, Nimbus eller Bertram. Då är det bättre att ösa på med en stor V8 eller två.

Det är mycket snack om elbåtar just nu. Men är det inte en fluga?

Nej. Men Sverige är lite efter. I Norge ska färjor som går kortare tider än 15 minuter vara emissionsfria år 2020, och de lär drivas på el. Och i Amsterdam förbjuds fossilbränsle­drivna båtar år 2025. Redan idag är förbränningsmotorer förbjudna på många sjöar i Tyskland och Schweiz. Det fina med el är att det blir så mycket billigare att köra båt. Idag tankar svenska folket sina båtar för två miljarder. I framtiden blir det en bråkdel av det, och då hoppas jag att fler kommer ut på sjön.

 

Guide: Så väljer du rätt elutombordare

TV: Båtnytt testar foilande elbåten Candela

TV: Vi kollar in Sveriges mäktigaste aluminiumbåt – SSM 40


Text: Båtnytt • 2017-09-06
BåtnyttNyheterElbåtarElmotorerMiljöNyheter
Scroll to Top