Helt nya Hallberg Rassy 340 ersätter modellen 342. Illustration: Hallberg Rassy

LivetOmbord

Världspremiär för ny Hallberg Rassy på Öppet Varv

Hallberg Rassy pensionerar 342 och ersätter den med helt nya 340. Massor med uppdateringar ska garantera en modell som känns modern i många år framöver.

Text: Jens Augustinsson • 2017-05-23

Helt nya Hallberg-Rassy 340 har världspremiär på Öppet Varv i Ellös på Orust, den 25-27 augusti 2017. 

Enligt ett pressmeddelande från Hallberg Rassy så får vi se en hel del utveckling och saker och funktioner som vi aldrig sett på en Rassy-båt tidigare.

Bland mycket annat hittar vi:

* Integrerat bogspröt för att halsa code zero eller gennaker. Det kan också bära ett ankare och fungerar också som fäste för stävstege.

Läs mer: Britterna imponerade av nya Hallberg Rassy 44

* För första gången hos Hallberg-Rassy erbjuds dubbla rattar. Standardutförandet är med rorkultsstyrning.  Upplägget ger god passage genom sittbrunnen. Sittbrunnslängden är 2,83 m, vilket är 42 cm längre än på föregångaren 342. Det är lätt att kliva ombord akterifrån.

* Precis som på Hallberg-Rassy 44 är det dubbla roderblad. Det ska ge en lättstyrd och lättkontrollerad båt under alla seglingsförhållanden, i synnerhet i tufft väder, menar man från varvets sida. Eftersom roderytan minskar jämfört med ett roder, minskar också roderlasterna och därmed ökar säkerhetsfaktorn. Varje roder har dubbla självjusterande roderlager, vilket ger en lättgående roderkonstruktion i alla lägen.

* Man satsar på en så ren däckslayout som möjligt. Det finns två vinschar på varje sittbrunnssarg. Det medger eldrift utan att störa ståhöjder i inredningen.
Det finns förvaringshål för överskottslinor akter om fallstopparna. Och man har valt underdäcksrulle för förseglet, dolda fall till sittbrunnen, alla fyra skylightluckorna flushmonterade och eventuell elektrisk ankarvinsch monteras under däck.

Nästa sida: Fler nyheter på Hallberg Rassy 340 

 

Mer från Hallberg Rassys pressmeddelande 

En nyhet för den här storleksklassen är att det finns möjlighet till att beställa en stor utfällbar badplattform. När plattformen är stängd, uppstår en elegant stängd akterspegel. Som standard finns en plattform akter om rorsman och ett steg ned till vattnet.

Segelplanet är modernt. Fockrullen är en Furlex TD med underdäcksrulle. Toppvant och undervant är uppdelade med separata röstjärn, för lätt passage på däck, bra skotning av genuafocken samt bred, stadig stagning av masten. En akterstagssträckare med utväxling på hela 1:32 är standardutrustning.

Förseglet är endast lätt överlappande, vilket gör det lätt att slå. Här finns även en möjlighet till ett arrangemang för självslående fock.

Världspremiär för ny Hallberg Rassy på Öppet Varv
Den här skrovpluggen ska den 25 augusti vara en färdig båt att visa upp på Öppet Varv i Ellös.

Det finns fyra stycken flushmonterade skylights och sex öppningsbara sidofönster samt tre skrovfönster. Alla fönster och skylights har klarglas, utom den i toalettutrymmet, som är mjölkfärgad, för att släppa in ljus, utan att medge insyn. Hallberg-Rassy 340 har mängder med naturligt ljus och god ventilation genom hela inredningen.

Genom ett designtrick bidrar även pentryt till en ovanligt generös luftighet i salongen. Pentryt är sjögående och är ur vägen från det naturliga flödet genom båten. Den som står i pentryt står inte i vägen för den som vill in i akterkabinen. Det finns djupa dubbla diskhoar och en väl tilltagen kyl. Pentryts arbetsyta är redan som standard i homogen kompositsten.

De ventilerade skåpsluckorna är flushmonterade och har osynliga gångjärn med inbyggda ändstoppare, så att luckan inte slår i övriga inredningen.

Förpiken är väldigt rymlig och att anse som båtens ägarkabin. Kojmåtten är hela 2,04 m lång, 1,98 m i akterändan och generösa 62 cm i fotändan. Förpiken har två egna byråer och två stora garderober, två öppningsbara sidofönster samt skylight.   

Också akterkabinen är väl tilltagen med en riktigt bred koj, rejäla 173 cm i huvudändan och enorma 142 cm i fotändan.

Nya Hallberg-Rassy 340 ersätter Hallberg-Rassy 342 som byggts i 328 exemplar under tretton år. Trots att nya 340 är större och erbjuder mer än 342, kostar den nya modellen inte mer segelfärdig än den gamla. Samtidigt justeras standardutrustningen, både uppåt och nedåt, för att motsvara förväntningarna för 2018 och väldigt många år framöver.

TV: Britterna imponerade av nya Hallberg-Rassy 44

Så blir Najads nya lyxseglare

TV: Späckhuggare siktade längs bohuskusten


Text: Jens Augustinsson • 2017-05-23
LivetOmbordNyheterNyheterSegelbåt
Scroll to Top