Har ni sett till att båten är ordentligt förberedd för vintervilan // Foto: Elinor Karlin

praktisktbatagande

Vintersäsongen är här – men har du täckt båten ordentligt?

Let's face it – båtsäsongen i Sverige består av fler vinter- än sommarmånader. Mörkret och kylan kommer varje år, oavsett vi vill det eller inte. Nu är det viktigt att båten får den omsorg den förtjänar för att vara i gott skick till våren igen.

Text: Elinor Karlin • 2021-11-24 Uppdaterad 2022-09-08

Hösten innebär för många båtägare ett nytt kapitel av underhåll och arbete på land. Framförallt så behöver vi täcka över båten för att skydda den från vintern och vädrets makter. Men varför är det viktigt att täcka båten, egentligen?

– Vattnet kan tränga in bara genom en lös skruv och när vattnet fryser blir det ett sprängmoment som kan spräcka gelcoat. Det beror lite på var du bor också, i norra Sverige, där det blir extra kallt och mycket snö, måste man täcka båten, säger Salvatore Pucci, som driver ett servicevarv på Köpmanholmen, strax söder om Örnsköldsvik.

Vintern är inte bara lång, den är dessutom smutsig och ofta blåsig. Bor du längre söderut, där det inte är lika stor risk för minusgrader, är det framför allt smutsen du undviker när du täcker båten med presenning. Det är många faktorer att tänka på när du ska vintertäcka båten, men det viktigaste av allt är att komma ihåg att titta till båten ett par gånger under vintern. Viktiga tillfällen att komma ut är efter första snöfallet, största snöfallet, och varje gång det varit rejält busväder. Och så förstås en riktigt vacker vinterdag. En grillkorv blir aldrig så god som en kall dag på bryggan, omgiven av is, snö, sol och pastellfärgade skyar. Då är också ett perfekt tillfälle att se till att båten mår bra.

– Väldigt vanligt är att man har missat att stänga en lucka, då tar sig snö in. Om det tar sig in mycket fukt i båten så kan den i värsta fall delaminera, då måste den totalrenoveras, säger Salvatore Pucci.

För det första bör du dubbelkolla att du har tillräckligt stora presenningar som täcker hela båten. Du med motorbåt eller en avmastad segelbåt har det förspänt, det blir mycket lättare om man inte behöver få till det runt masten. I sittbrunnen kan det samlas många hundra liter snö och sedermera slask och dessutom is om självlänsarna fryser igenom. Genomföringar, ventiler och nedgångsluckor är extra utsatta under den fuktiga snön.

– Det första problemet folk brukar göra är att de inte spänner ordentligt. Man behöver någon form av ställning, gärna av aluminium, som håller upp presenningen. Om det blir veck i pressen så samlas is och snö, och det kan bli skador på sikt om fukten kryper ner i exempelvis ett skruvhål. Bara ett snöre räcker inte för att hålla upp pressen, säger Salvatore Pucci.

Hittar du blottor i täckningen? Var inte rädd för att spänna på en extra presenning, men gör det med måtta. Ju mer löst material du använder, desto större risk är det att något blåser sönder. Du tjänar i längden på att ta tiden att lägga om presenningen om du upplever att den inte täcker ordentligt. Gå också ett varv och ryck i hörn och ändar. Var lite omild – vinterstormarna är starkare än vad du är och om något lossnar nu så riskerar det att blåsa sönder.

Har du tunna presenningar, undvik att knyta snören direkt i öljetterna. De håller inte för belastning i längden. En enkel lösning på det är att lägga något stort, typ en kotte eller sten, i hörnet på presenningen. Vik pressen som en klump runt, och knyt snöret runt klumpen i stället.

Att fästa presenningen en hel vetenskap och dessutom något av en säkerhetsfråga. Inte bara för din båt utan även för dina grannbåtar på landbacken. Fäst aldrig presenningen i din vagga eller dina stöttor. Det kan skapa en jättestor vindfångare som lyfter hela presenningen och rubbar bockarna, vilket i värsta fall kan leda till att båten välter. Det är ett väldigt dyrt domino som du inte vill vara med och betala för. Undvik också att knyta fast tyngder, typ dunkar, som hänger fritt i luften.

– Det kan bli farligt om det blåser för mycket. De rör sig hela tiden och du riskerar att båten belastar på fel sätt. I värsta fall kan den tippa. Båten måste stå stilla på land, säger Salvatore Pucci.

Glöm för allt i världen inte att gå upp på båten när du är ute. Se till att täckningen är ventilerad i för och akter. Fukten måste kunna blåsa igenom täckningen för att undvika fukt- och mögelskador under den fuktiga säsongen. Om du går upp på båten och märker att däcket känns fuktigt, då behöver du förmodligen öppna upp lite till i någon ända. Här ska det vara torrt hela vintern. Är det vinterväder: knuffa gärna ned några tunga snösjok från presenningen. Det gör du bäst från insidan.

TEXT & FOTO: ELINOR KARLIN


Text: Elinor Karlin • 2021-11-24
praktisktbatagandeFritidsbåtarHöstupptagningNy på landNy på sjönPraktiskt BåtägandeUnderhållVinterförvaring
Scroll to Top