w de delar pa baten ingang

Vännerna Kristoffer, Fanny, Kim och Morten delar på en Ömo 640. Här en sommardag med flera vänner ombord. Foto: Kristoffer Gåveby Sjöö

Reportage

De delar på båten

Att ha en båt tillsammans innebär att man delar på underhåll och kostnader. Men är delad glädje alltid dubbel glädje?

Text: Jennifer Berglund • 2025-11-06 Uppdaterad 2025-11-06
En ung, blond kvinna i rosa sydväst som ler och blinkar med ena ögat.
Maja Hafström

Maja Hafström, 25, jobbade på ett seglingsföretag i Kroatien med kollegorna Linus Staffas och Olof Rylander. Efter en säsong blev de vänner och en kväll började diskussionerna om att skaffa en egen båt för att kunna segla även hemma i Göteborg.

– Jag tror att vi alla tre är ganska impulsiva, och det gick snabbt från att idén kom upp tills vi började söka runt på Blocket efter båtar. Men Olof hade en båt sedan tidigare som han delat med andra kompisar, och när vi insåg att vi ju faktiskt kunde dela på den kändes det som ett enkelt val. Att ta hand om den båten några år innan vi blir tillräckligt rika för att uppgradera oss, säger Maja och skrattar.

Eftersom Olof redan ägde båten, en Albin Vega, löstes partnerskapet med att han formellt fortfarande är ägaren, och Maja och Linus köpte in sig genom att betala för båtplatsen och lite underhåll. Nu för alla tre varje månad över 750 kronor som används för underhåll, försäkring, båtplats och så vidare.

– Första året gick motorn sönder och vi behövde köpa en utombordare, då blev det en liten extra Swish till båtkassan, berättar Maja.

Två unga män och två unga kvinnor äter lunch i sittbrunnen på en segelbåt en solig sommardag.
”Vi har dukat upp med ost och chark i sittbrunnen. Göteborgs lyxigaste båt! Vi har en stor madrass som vi kan bädda upp med i sittbrunnen för att skapa en enda stor säng. Det är en otrolig känsla att glida fram i strålande sol på den”, säger Maja. Foto: Maja Hafström
Ett trettiotal personer ombord på några segelbåtar en solig sommardag i Smögen.
Vecka 30 varje år seglar Maja, Linus och Olof på båten i eskader med andra båtvänner från Göteborg till Smögen och tillbaka. Foto: Maja Hafström

Delad båt lösningen på renoveringsproblem

För Kristoffer Gåveby Sjöö, 37, var det på ett sätt också båten som kom före idén att dela med vänner, eller i alla fall båtplatsen. Kristoffer växte upp i en familj som alltid haft båt, så att han själv skulle ha båt när han flyttade till Stockholm var givet. Problemet var bara att han fick båtplats mycket tidigare än beräknat samtidigt som renoveringen av båten han köpt blivit mer omfattande än det var tänkt.

– Jag trodde att kötiden skulle vara några år och att renoveringen skulle vara klar lagom tills jag skulle få platsen, men det tog bara ett halvår innan båtklubben ringde, så jag tänkte att jag kanske skulle köpa en till båt, säger Kristoffer.

Men trots att Kristoffer var väldigt ivrig att kunna lägga i en båt direkt väcktes snart tankarna på att det kändes både dumt och dyrt att köpa en till båt och då ha två egna båtar. Lösningen blev att hitta några att dela en sjöklar båt med under tiden som han reparerade den första.

En ung man med mustasch och glasögon, iförd keps och flytväst.
Kristoffer Gåveby Sjöö. Foto: Jennifer Berglund

– Min sambo Fanny hängde på, och efter att ha frågat runt bland kompisarna blev det tveklösa ja från Kim och Morten. Vi hittade direkt en perfekt båt som vi köpte och hämtade bara tio minuter bort från vår båtplats. Det var så smidigt som det kunde bli, berättar Kristoffer.

Kristoffers gäng delade lika på insatssumman när båten köptes och äger därför en fjärdedel var av båten, men eftersom inköpssumman var så låg valde de att inte skriva något formellt kontrakt på ägandeskapet. De skaffade en app för att kunna dela även på de rullande kostnaderna som båtplats, upptagning, sjösättning med mera. Men när det kom till de rörliga kostnaderna blev det knepigare.

– Det svåra är sakerna som bensinen. Det har vi inte riktigt löst än, och det hade nog varit bra att ha löst från början. Nu har det blivit lite olika vem som tankat. Vi hade en tanke om att föra något slags logg över det, men samtidigt vill vi att det ska vara enkelt också. Och det behöver kanske inte vara exakt jämnt, det viktigaste är att det ska vara lätt att göra det typ jämt eftersom det inte är något enorma kostnader. Ett tag tänkte vi tanka efter varje tur, men det blir också konstigt när det inte alltid behövs, konstaterar Kristoffer.

Två unga män och två unga kvinnor håller på med olika bestyr på en motorbåt i en småbåtshamn.
Vännerna Kristoffer, Fanny, Kim och Morten delar på en Ömo 640. ”Det är egentligen mest jag som har någon form av båtvana av oss i gänget. De andra är ganska nya på sjön, vilket är superkul. Men vi har också min pappa som rycker in som vår personliga båtmek och trygghet”, säger Kristoffer. Foto: Jennifer Berglund

Inget av kompisgängen har haft problem med att båten redan är upptagen när någon i gruppen vill använda den, och de har löst det på liknande sätt med gruppchattar i appar där den som vill åka ut med båten kan meddela de andra.

– Vill någon använda henne skriver vi i en Messengergrupp vi har tillsammans. Det har inte hänt hittills att någon sagt emot, och vi alla tre går under principen att finns det hjärterum finns det stjärterum! säger Maja.

– Vi har en gemensam kalender där saker som underhåll och arbetsdagar i båtklubben också läggs in samt en gruppchatt där vi kan skriva lite mer spontant. Men mycket har ju skett på uppstuds eftersom det gick så fort, säger Kristoffer.

w de delar pa baten kristoffers gang johanna
Vännerna Kristoffer, Fanny, Kim och Morten delar på en Ömo 640. Foto: Jennifer Berglund

Båten utnyttjas mer och umgänget ökar

Efter att ha haft båten en säsong tillsammans landade Kristoffer och hans vänner i att planera lite mer.

– Det har varit ganska ostrukturerat. Hittills har vi mest åkt tillsammans för de andra har inte lika mycket sjövana, men förhoppningen är att alla ska kunna kasta loss och köra själva. När den tiden väl kommer behöver vi nog strukturera mer, så att man inte kommer ner och båten inte är på plats, säger Kristoffer.

Att inte känna någon press på att behöva ta ut båten för att den inte bara ska ligga där tycker Kristoffer är något av det bästa med att dela på en båt. Men också att det har gjort att vännerna tillbringar mer tid tillsammans.

– Oftast har vi tagit dagsturer ut för att bada. Vi bor alla ganska nära båtplatsen och kan åka ut ihop och fånga sommardagarna tillsammans, det har varit otroligt underbart.

Majas fem bästa tips till andra som vill dela på en båt:

  • 1. Just do it
  • 2. Man lär sig på vägen
  • 3. Det behöver inte vara dyrt för att vara väldigt roligt
  • 4. Skaffa båten med någon du tycker om
  • 5. Se till att göra det med folk som har samma ambitioner som du har

Kristoffers fem bästa tips till andra som vill dela på en båt:

  • 1. Ta det varsamt för att inte bli osams
  • 2. Dela med ett gäng som du redan känner för att minska överraskningar
  • 3. Sätt tydliga regler från början, även om ni är vänner
  • 4. Håll det lättsamt och roligt och inte kravfyllt
  • 5. Börja litet och hitta en båt som passar behoven

Viss anspänning har ändå uppstått. Till viss del i de klassiska situationerna.

– När man ska kasta loss och lägga till blir det osäkert vem som ska göra vad. Speciellt med mer nybörjare. Nerverna är utanpå. Men det har gått bra och vi har alltid pratat efteråt och kommit överens om att så länge vi inte pajar något eller oss själva så har det varit bra jobbat, säger Kristoffer med ett skratt.

Ett antal segelbåtar som lagt till med aktern mot varandra i en cirkel en solig sommardag. På båtarna är det fullt av människor i badkläder.
Att ställa upp båtarna med aktern mot varandra är en idé Maja och hennes kamrater fick från tiden i Kroatien. Det kallas circle raft, och man skapar en naturlig pool innanför båtarna. Foto: Maja Hafström
Fyra personer i regnkläder äter macka i sittbrunnen på en segelbåt under segling.
Det är inte alltid kanonväder. Denna regniga dag intogs lunch i form av mackor med mjukost. ”Båtens paradrätt”, säger Maja. Foto: Maja Hafström

Många fördelar och få nackdelar med att dela

Ingen av de intervjuade kan se några nackdelar med att dela på en båt, och enligt Majas kompisgäng är fördelarna många, men främst att den gemensamma båten har gjort att de kommit varandra närmare. De ses och hörs oftare när de gör resor tillsammans med båten, planerar eller genomför underhåll.

– Vi trivs väldigt bra tillsammans, och att ha båten ihop gör att vi kan få en väldigt naturlig och rolig mötesplats. Vi har ett stort kompisgäng som alla har egna båtar. Till exempel har vi en vecka bokad varje år, vecka 30, då vi åker ut allihop tillsammans och seglar från Göteborg till Smögen och tillbaka. Förra året var vi 17 båtar med kompisar som seglade ihop. Det är alltid årets bästa vecka, den är blockad i allas kalendrar. Det binder oss och alla andra kompisar samman, säger Maja.


Text: Jennifer Berglund • 2025-11-06

Rulla till toppen