Serieproduktionen har precis dragit igång och Båtnytt har som första journalister i världen fått ratta den svenska, eldrivna bärplansbåten Candela. Foto: Mikael Mahlberg

Båtnytt

TV: Första testet av Candela – så är det att köra en svävande elbåt

"Vill du köra tystare än så här får du köpa en segelbåt". Båtnytt har som första journalister i världen fått sätta sig bakom ratten på Candela och ta en svävande tur med elmotor och bärplan under skrovet.

Text: Max Carlgren • 2018-11-05 Uppdaterad 2021-06-09

Med ett lätt skrov i kolfiber, en elektrisk motor, utfällbara bärplan och ett avancerat styrsystem har svenska Candela byggt en svävande båt som kan köra 50 sjömil på en laddning.

 

TV: Första testet av Candela – så är det att köra en svävande elbåt
Candela. Foto: Mikael Mahlberg

Båtnytts medarbetare satte sig bakom ratten, fällde gasreglaget framåt och svävade ut i skärgården över vågorna, i det närmaste ljudlöst.

TV: Första testet av Candela – så är det att köra en svävande elbåt
Candela. Foto: Mikael Mahlberg

Nu är det skarpt läge för Candela. Serieproduktionen av den foilande svenska elbåten är igång och båtarna börjar levereras under 2019. Priset för havets Tesla kommer att ligga på 2,25 miljoner kronor.

TV: Första testet av Candela – så är det att köra en svävande elbåt
Candela från ovan. Foto: Mikael Mahlberg

Candela växlar upp tillverkningen

TV: Nu flyger svenska elbåten Candela

Så ska svenska elbåten Candela bli framtidens folkbåt

Svenska elbåten Candela på bärplan premiärkörd – "Vi har Tesla att tacka för allt"


Text: Max Carlgren • 2018-11-05
BåtnyttReportage
Scroll to Top