Serieproduktionen har precis dragit igång och Båtnytt har som första journalister i världen fått ratta den svenska, eldrivna bärplansbåten Candela. Foto: Mikael Mahlberg
TV: Första testet av Candela – så är det att köra en svävande elbåt
"Vill du köra tystare än så här får du köpa en segelbåt". Båtnytt har som första journalister i världen fått sätta sig bakom ratten på Candela och ta en svävande tur med elmotor och bärplan under skrovet.
Med ett lätt skrov i kolfiber, en elektrisk motor, utfällbara bärplan och ett avancerat styrsystem har svenska Candela byggt en svävande båt som kan köra 50 sjömil på en laddning.
Båtnytts medarbetare satte sig bakom ratten, fällde gasreglaget framåt och svävade ut i skärgården över vågorna, i det närmaste ljudlöst.
Nu är det skarpt läge för Candela. Serieproduktionen av den foilande svenska elbåten är igång och båtarna börjar levereras under 2019. Priset för havets Tesla kommer att ligga på 2,25 miljoner kronor.
Text: Max Carlgren • 2018-11-05
Båtnytt • Reportage