Flerskrovsbåt
-
TV: Här flyger den extrema trimaranen på bärplan
Alla kappseglare som jagar extrema farter vill upp på bärplan idag. Nu har Maserati, en av de redan extrema MOD 70-trimaranerna, utrustats med bärplan. Kolla in de mäktiga bilderna, där båten ibland beter sig som en otyglad vildhäst.
-
Lagoon 440, stadig cruiser
Lagoon 440 är en ren cruisingbåt. Den kränger inte och den erbjuder enorma utrymmen. Men går den att segla? Vi testar hårt väder till havs.
-
Dragonfly, med 15 knop genom skärgården
Ända fram till i höstas och One of a Kind svävade jag och troligen många andra i Regattan, i villfarelsen att flerskrovsbåtar visserligen är snabba, men så mycket sämre på kryss att de inte kan hävda sig mot kölbåtar. Men One of a Kind ställde sådana uppfattningar på tvären.
-
Catalac – Cruising på engelska
Även seglare som aldrig varit ute i en cruising-katamaran vet att den är annorlunda: Den kränger knappast, har andra seglingsegenskaper, bjuder på massor av utrymme . Att bedöma en sådan båt efter enskrovsmallen är mycket svårt. Vi gör i alla fall ett försök efter två provseglingar med engelska Catalac 30.
-
Snabbare än vinden, C-kattan god för 35 knop
Detta är Sveriges och förmodligen också Europas snabbaste segelbåt, C-katamaranen Sleipner. Båten är god för farter uppåt 35 knop och ännu mera och accelererar snabbare än de flesta motorbåtar. Sleipner används för nöjessegling i Stockholms skärgård, men är ett specialbygge för att tävla om Little Americas Cup, en pokal för vilken tävlingsreglerna bara föreskriver båtens längd, bredd och segelyta. I övrigt får den se ut hur som helst.
