Enligt Boundary Layer Technologies öppnar deras Electra-projekt upp dörrarna för mängder av färjelinjer runt om i världen // Foto: Boundary Layer Technologies

Teknik

Electra – elfärja i 40 knop

Snabbare, billigare och tystare.

Text: Martin Strömberg • 2021-11-18 Uppdaterad 2022-04-27

Det är företaget Boundary Layer Technologies i Kalifornien som utvecklat konceptet Electra, och enligt företaget ger deras eldrivna färja en högre hastighet (40 knop) tillsammans med en längre räckvidd (18,5 km) än andra liknande elalternativ.

Det skriver Interesting Engineering.

Färjan kan alltså ligga i 40 knop, motsvarande 74 km/h, med en räckvidd på 185 km innan batterierna är slut. Batterierna ligger på 9 000 kWh och ska kunna laddas fulla på mindre än tre timmar.

Enligt Boundary Layer Technologies öppnar prestandahöjningen upp för att elektrifiera mängder av färjelinjer runt om i världen.

Deras färja är en bärplansbåt, med liknande konstruktion som svenska Candela använder. Betydligt mindre motstånd i vattnet innebär att man kan krympa drivlinan och samtidigt få en bättre ekonomi.

Electra har plats för 150 passagerare, och ska enligt tillverkaren vara cirka 35 procent billigare i trafik än motsvarande färja med fossildrift. Bärplanstekniken har samtidigt de fördelarna att passagerarna kan åka bekvämt även vid krabb sjö, samt att ljudvolymen sjunker ordentligt.


Text: Martin Strömberg • 2021-11-18
TeknikbärplanBoundary Layer TechnologiesCandelaElbåtarElectraFärjaPraktiskt Båtägande
Scroll to Top