Motorbåtar

Sveriges ledande båttidningars testarkiv

Vi har testat båtar sedan 1963

  • Coronet 26 Family, fyra säsonger på en sommar

    Fyrahundratolv timmar representerar rätt mycket båtåka. Särskilt om det komprimeras till fem sommarmånader. Grovt räknat svarar det mot drygt fyra säsongers ”normal” användning. Så hann vi också lära känna vår ”testbåt -76” ganska väl – och hon oss -, vilket härmed redovisas.

  • Albin 25

    Albin 25, folkbåten med det unika andrahandsvärdet.

  • Daycruisers: Vackert väder viktigaste tillbehöret

    Är daycruisern bara en USA-inspirerad dagdröm, som borde ha stannat kvar däröver? Eller gör den hemma också i svenskt vatten och väder? Vi testade och fann att nog duger den bra hos oss också. Det beror bara på hur man realistiskt ser och använder den.

  • 100-timmarstest, motorbåtar

    Båtnytts stora och unika test är slutfört – i varje fall vad båtarna beträffar. Resultatet blev ömsom vin och ömsom vatten, delvis väntat och stundom överraskande. Snabbt summerat är erfarenheten den att båtarna nog i princip är bra, men också att kvaliteten tycks variera mellan exemplaren. Och att vissa tillbehör är genomgående dåliga.

  • Trio för sport och transport

    För många är sex eller sju knop höjden av sjölivets behag. Andra vill fara fram fem gånger fortare av olika anledningar. Här har vi tagit upp den senaste kategorins åkdon för närmare granskning och varför just detta sätt att bränna pengar har sin tjusning.

  • 15 Roddbåtar

    Småbåtarna är de verkliga storsäljarna och byter ägare i tiotusental varje vår. Många modeller är bra, andra är bättre. Vi har prövat femton olika typer för att hjälpa dig välja den som bör passa dig bäst. Antingen du vill ta dig fram med äkta ”gransegel”, eller föredrar snurra.

  • Catalina, trimplanen förbättrade sjöegenskaperna

    Vi är tre i familjen, så några problem med utrymmen i Catalinan har vi inte, säger Gösta Sandberg 33, från Stockholm. Sjöegenskaperna förbättrades avsevärt sen vi satte på trimplanen.

  • Curtevenne 830 ak, tuff holländare med stål i skrovet

    Stål är ett tämligen missförstått och misstrott material då det gäller nöjesbåtar. Här har vi hittat en holländsk nykomling som bör kunna rätta till missförstånden. ”Curtevenne 830 ak” visade sig vara en robust liten tuffing med familjekryssarens alla goda egenskaper. Något att hålla i, både i storm och stiltje.

  • Vi båtägare bedömer Beaufort 800

    Beaufort 800 är en halvplanande, dubbelruffad motorbåt som domineras av en stor ombonad akterruff och en fyndigt inredd förruff.

  • Tre moderna motorkryssare

    Svensk standard contra dansk Deluxe. Första klass är alltid dyrare. Så även när det gäller motorbåtar. I vårt provexempel blev det också ganska stora skillnader. Från 16.000 till 30.870 kr metern, närmare bestämt.

Rulla till toppen