Sveriges ledande båttidningars testarkiv
Vi har testat båtar sedan 1963
-
Crescent 49, båten som startade HT-vågen
Crescent 49 var vår första hardtopbåt när den presenterades 1968. Den blev en storsäljare – nära 2.000 49:or har hittills tillverkats.
-
Fjordling 17- stilbildare som lever länge
Norskbyggda hardtoppsbåten Fjordling är en av sextiotalets mest omtalade och kända båtar. Säg den båtägare som aldrig hört det namnet nämnas!
-
Concorde HT, stabil och rymlig
Marieholms bruks Concorde HT är en gammal bekant, som redan funnits ett par år på marknaden. Dessutom är modellen en vidareutveckling av den populära sportbåten Concorde 16, och torde alltså vid det här laget ha kommit över eventuella ”barnsjukdomar”.
-
Crescent 535, Albin 25 de Luxe
Crescent 535, halvplanande HT-båt Albin 25 de Luxe, nu med starkare motor
-
Fjord 21 HT & Marino V21
Två intressanta hardtop-båtar i 21-fotsklassen fick bekänna färg i den grova havssjön utanför Sandhamn, en dag då det stundtals blåste styv kuling. Fjord 21 HT och Marino V21 är två komfortabla och välbyggda båtar från Norge och Finland. De har varsin 170 hk Volvomotor i aktern. Båtnytt presenterar en intressant jämförelse.
-
Ankarsvik, Uttern 495
Ankarsviks Båtbyggeri i Sundsvall lanserar nu en intressant salongsbåt. Uttern 495, hardtopbåten har blivit mycket populär i detta land, och floran ökar ständigt på nya, djärva konstruktioner.
-
Flipper Cabin vs Uttern 550
Flipper Cabin och Uttern 550 är ruffade båtar med helt skilda bottenkonstruktioner. Men flera nämnare är gemensamma: De kostar cirka 18.000 kronor utan motor, och de är båda byggda för utbordardrift. Vi har testat dem i all slags sjö med var sin 50-hästare.
-
Ny Fjord snipa, gör 11 knop
Snipan är en båttyp som är fast förankrad hos båtfolket. Men nu skall snipan moderniseras. Elegant formgivning är en faktor att räkna med, bättre fartresurser en annan detalj. Här presenterar vi Fjord-snekke 21, en snabbsnipa från norska Fjord.
-
Catalina, bra bygge, klen motor
Catalina är en av Sveriges äldsta ruffbåtar i plast. Den började tillverkas redan 1959. Den har funnits i tre utföranden. Sammanlagt har fram till och med 1973 års säsong tillverkats 672 Catalinor. Vi har tittat på en 11 år gammal Catalina och berättar här om den och om hur båten förändrats under åren.
-
Daycruiser på fyra sätt
Daycruisern håller på att förändras. Från att tidigare ha varit en sportig båt med övernattningsmöjligheter för två, håller nu båttypen på att bli mera kabinbåt än daycruiser, Båtnytt har provat fyra av marknadens intressantare båtar av den här typen. Coronet 21 daycruiser, Draco DC 2000, Skagerak 21 och With Vitur.
