Hela testarkivet

Sveriges ledande båttidningars historiska arkiv

Artiklar från Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande sedan 1963.

  • Omvärderingen: Coronet 21 Cabin

    Här testar vi begagnade båtar med dagens kritiska ögon. Bland begagnade båtar går det en skiljelinje. Som delar vanliga begagnade båtar, från dem som har ett värde i historien. Vad det handlar om är en själ. Vissa båtar har den – andra inte.

  • Utombordartest, tungviktsmöte

    Det känns som en hästspark när man trycker gasen i botten och trimmar ut riggen maximalt. 50 knop blev toppfarten för en Aquador 21WA med en 225-hästars Evinrude på akterspegeln. En imponerande fart med en 21-fots kabinbåt.

  • Arcona 400, matchen

    Svensk familjekappseglare mot fransk bobåt. Arcona 400 mot Beneteau Oceanis 393. Storleksmässigt nästan identiska. Att det skiljer i prestanda kan var och en förstå. Men hur mycket? Vi stack ut på sjöhavet och förvånades storligen.

  • 4 bränslesystem

    På fyra olika 90-hästare , som klarar de nya miljönormerna i Norden när det gäller utsläpp och buller testade vi fyra bränslesystem. Favorit blev en fyrtaktare med elektronisk insprutning.

  • Crescent Dorado V 23, på nordiskt manér

    Crescent Dorado V 23 är ett utmärkt exempel på att vi nordbor bäst förstår hur en båt för våra förhållanden ska se ut.

  • First 47.7, mäktig

    Det finns några få standardbåtar för vanliga dödliga som ger en liten vision av hur det är att segla de mäktiga Volvo Ocean-båtarna. First 47.7 är en av dem.

  • Chaparral 300, skenet bedrar

    Till det yttre är Chaparral 300 ännu en bullig, lite uppblåst jänkare. På insidan något helt annat.

  • Fæton 780 Top Moraga, funktionen framför allt

    Den saknar allt som gör en båt ”flärdig” men har å andra sidan allt som gör densamma praktiskt. Fæton 780 Top Moraga är med andra ord en renodlad bruksbåt.

  • Tre daycruisers, lika vid första anblick

    Vid första anblicken ser de ganska lika ut. Men såväl invändiga planlösningar som sjöegenskaper skiljer en hel del. Så även priserna. Man får helt enkelt vad man betalar för den.

  • Bella 620 DC, så ska det se ut!

    Bellas nya daycruiser är bäst i 6-metersklassen.

Rulla till toppen