Sveriges ledande båttidningars historiska arkiv
Artiklar från Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande sedan 1963.
-
8 godkända båtar i flyttest
CE-normerna kan ge oss sämre båtar. De är inte anpassade för våra kalla vatten i Norden, menar många experter. Vi har testat flytförmågan hos åtta populära snurrebåtar. Resultatet kunde varit bättre. Höj ribban! 8 godkända båtar i flyttest.
-
Tre gånger 150 hk
Fem miljögodkända 150-hästare finns på den svenska marknaden. Vi har testat tre. En 4-taktare mot två 2-taktare. Vi kan konstatera att 4-taktaren inte bara är i en klass för sig avseende buller och avgaser – den är också snabbast.
-
Beason 31, båt utan akter
Mitt på Horsfjärden bland militära sjömärken, torpedbåtar, gamla förbrukade minor och sannolika ubåtar provade vi en klassisk 70-talare – Beason 31. En båt där akterspegeln ligger långt ovanför vattnet och inte ger någon bärighet alls.
-
Buster XXL, imponerande
Äpplet faller inte långt från trädet. Nya Buster XXL är en av de senaste förgreningarna i en lång tradition av robust båtbyggeri. Och den har mycket gemensamt med sina syskon.
-
Diesel vs Bensin
Vi bytte motor i en Bayliner 2858. En diesel på 270 hk ersatte den 300 hk starka V8:an. Dieseln vann knappt i praktiskt taget alla grenar.
-
Formula 330 SS, storasyster
Formula 330 SS är en förstorad kopia av lillasyster 280 SS. På gott och ont.
-
Flipper 630 CC, lås in formgivaren
Flipper har gjort en mittkabinare på det fina 630-skrovet. Överbyggnaden är lika snygg som opraktisk. Ibland ska formgivare låsas in i garderoben.
-
4 x 115 hk utombordare, datateknik
Datateknik styr den moderna utombordaren, både 2- och 4-taktare. Detta ger bland annat säkrare starter, bättre övervakning av förbränningen och sist men inte minst en möjlighet att gå in i motorn via en PC och göra felsökningar. Marknadens nya 115-hästare har alla dessa finesser.
-
Fjord 1001 CB, omvärderingen
Här granskar vi begagnade båtar med dagens kritiska ögon. Fjords 1001-serie sjösattes 1983 och tillverkades under hela 80-talet.
-
Etap 24i, färdigmeckad
De flesta nya båtar behöver några år på nacken i en händig ägares vårdnad för att bli riktigt tiptopp. De behöver en person som tillför båten det där extra som är svårt att införliva i en rationell serieproduktion. Små detaljer som sätter pricken över i – som förhöjer kvaliteten och underlättar livet ombord. Etap 24i…
