Hela testarkivet

Sveriges ledande båttidningars historiska arkiv

Artiklar från Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande sedan 1963.

  • 8 godkända båtar i flyttest

    CE-normerna kan ge oss sämre båtar. De är inte anpassade för våra kalla vatten i Norden, menar många experter. Vi har testat flytförmågan hos åtta populära snurrebåtar. Resultatet kunde varit bättre. Höj ribban! 8 godkända båtar i flyttest.

  • Tre gånger 150 hk

    Fem miljögodkända 150-hästare finns på den svenska marknaden. Vi har testat tre. En 4-taktare mot två 2-taktare. Vi kan konstatera att 4-taktaren inte bara är i en klass för sig avseende buller och avgaser – den är också snabbast.

  • Beason 31, båt utan akter

    Mitt på Horsfjärden bland militära sjömärken, torpedbåtar, gamla förbrukade minor och sannolika ubåtar provade vi en klassisk 70-talare – Beason 31. En båt där akterspegeln ligger långt ovanför vattnet och inte ger någon bärighet alls.

  • Buster XXL, imponerande

    Äpplet faller inte långt från trädet. Nya Buster XXL är en av de senaste förgreningarna i en lång tradition av robust båtbyggeri. Och den har mycket gemensamt med sina syskon.

  • Diesel vs Bensin

    Vi bytte motor i en Bayliner 2858. En diesel på 270 hk ersatte den 300 hk starka V8:an. Dieseln vann knappt i praktiskt taget alla grenar.

  • Formula 330 SS, storasyster

    Formula 330 SS är en förstorad kopia av lillasyster 280 SS. På gott och ont.

  • Flipper 630 CC, lås in formgivaren

    Flipper har gjort en mittkabinare på det fina 630-skrovet. Överbyggnaden är lika snygg som opraktisk. Ibland ska formgivare låsas in i garderoben.

  • 4 x 115 hk utombordare, datateknik

    Datateknik styr den moderna utombordaren, både 2- och 4-taktare. Detta ger bland annat säkrare starter, bättre övervakning av förbränningen och sist men inte minst en möjlighet att gå in i motorn via en PC och göra felsökningar. Marknadens nya 115-hästare har alla dessa finesser.

  • Fjord 1001 CB, omvärderingen

    Här granskar vi begagnade båtar med dagens kritiska ögon. Fjords 1001-serie sjösattes 1983 och tillverkades under hela 80-talet.

  • Etap 24i, färdigmeckad

    De flesta nya båtar behöver några år på nacken i en händig ägares vårdnad för att bli riktigt tiptopp. De behöver en person som tillför båten det där extra som är svårt att införliva i en rationell serieproduktion. Små detaljer som sätter pricken över i – som förhöjer kvaliteten och underlättar livet ombord. Etap 24i…

Rulla till toppen