Hela testarkivet

Sveriges ledande båttidningars historiska arkiv

Artiklar från Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande sedan 1963.

  • Larson LX 710 & LX 850

    Vid bryggan är de lika som bär men ute på sjön uppför de sig som varandras motsatser. Båda har sina fördelar och brister.

  • Smarter Chart 500 AIS Combo

    Att bygga in AIS-mottagare som extra bonus i navigatorn är en smart tanke. Men 500 AIS Combo faller på att själva grundfunktionen inte är tillräckligt bra.

  • Sy nytt kapell själv

    I vintras köpte jag och min man en Terhi 520 för 24000 kronor. Ett kanonpris, tyckte vi. Dynorna och kapellet var emellertid helt slut. Dynor hade jag sytt förut, men att sy ett kapell var en helt annan sak. (Artikel från 2011, 6 sidor)

  • Sea Star 20 CC, tillbaka till framtiden

    I grund och botten bygger Sea Stars nya styrpulpetare på gamla idéer. Resultatet är en båt som klarar sig med 60 hästar och en halvliter soppa per distansminut.

  • Summerland 40, den gubben går inte

    Summerland 40 är en katamaran ”med utrymmen som en 60-fotare”, påstår Ari Jukkola på Ariboats. Den pokerhanden synar jag.

  • Crescent 630 DC, blågul daycruiser

    Ursvenska Crescent har anlitat en PR-byrå och skaffat sig en ny slogan. På engelska, of course. Gudskelov fick inte PR-nissen sätta tänderna i varvets nya utflyktsbåt.

  • Saltö 31 & Saltö 3100, syskonfejden

    När akterruffaren Saltö 31 ansågs omodern på 1980-talet fick hon en storasyster i kabinbåten Saltö 3100. Men blev det verkligen bättre?

  • Allt om rullfock

    Ett rullsystem bidrar både till bekvämlighet och en högre säkerhet ombord. Vi tittar närmare på vad det finns för rullsystem på marknaden. Och visar hur det går till att montera. (Artikelserie från 2011, 2 delar/9 sidor)

  • Montera ny däckslucka

    Måtten på nya däcksluckor stämmer sällan med originalluckorna. Något slags speciallösning måste till. Ett sätt är att tillverka en träram med rätt mått att montera den nya luckan på. (Artikel från 2011, 4 sidor)

  • Delta 54, bara döda fiskar följer strömmen

    Få båtar sticker ut i farlederna som Delta med sin låga kepsliknande överbyggnad och negativa frontruta. Det nya flaggskeppet på dryga 18 meters längd håller stilen.

Rulla till toppen