Sveriges ledande båttidningars testarkiv
Vi har testat båtar sedan 1963
-
Arcona 321, Prydlig snabbseglare
För en liten tillverkare var det ett stort beslut 1982 att ta fram en egen ny båt. Men att bara sälja andras byggen lockade inte längre far och son Jansson på Boo Marin i Gustavsberg. De förverkligade sina idéer och bad kappseglaren och ingenjören Stefan Qviberg att rita en 32-fotare med snygga, snabba linjer.
-
Dufour 40, utmärkt fransyska
För tio år sedan var det inte särskilt livat på Frankrikes äldsta plastbåtsvarv Dufour. Efter ett antal felsatsningsar var varvet kört i botten. Vändningen kom 1995 med en lyckad Classic-serie. Men det riktiga lyftet kom för tre år sedan då en sofistikerad produktionsmetod infördes. Den följdes upp med en ny modellserie 2002 och inom kort…
-
Albin Stratus vs Mamba 34
Rolf Magnussons Mamba 34 vann Tjörn Runt då den introducerades 1977. Peter Norlings Albin Stratus slog till med en seger i VM för trekvartstonnare 1980. Vi har alltså att göra med två forna fartbåtar.
-
Albin Delta vs Compis 97
Albin Delta och Compis 97 står i 300-000 – 400.000 kronor och hör båda till den populära 31-32-fotsklassen. En seglar skapligt, en är överskattad. En har stor men finesslös inredning, en har trångt men välutnyttjat inre. Mest skiljer det i beboelighet och byggkvalitet.
-
Najad 511, skönseglande skepp
Nya Najad 511 är en av de flottaste båtar som byggs i Sverige och dessutom en av de behagligaste att segla – för att vara en långfärdsbåt. I kuling fick den visa sin klass.
-
Bavaria 38 Match, uppstickaren
Tyska Bavaria är kända för sina cruisingbåtar som slagit seglarvärlden med häpnad tack vare låga priser. Förklaringen är en mycket långt driven serieproduktion. Nu satsar de på den tuffa cruising/racing-marknaden. Främsta konkurrensmedlet är återigen priset. Först ut i den nya modellserien är Bavaria 38 Match.
-
Cayenne 42 vs Diva 39
Cayenne 42 och Diva 39 vänder sig till de som vill segla fortare än de flesta och är förtjust i långa, slanka skrov. För 500.000-700.000 kronor ger de fina, men totalt olika seglingsupplevelser.
-
Dehler 47, tryckvåg
Det går som en tryckvåg genom hela skrovet när vinden kommer. Segeltrycket ökar dramatiskt, det knirkar och knakar i skrovet, men det ger sig inte en tum. Båten lutar knappt märkbart trots vindökningen. Drivet är mäktigt. Vi har seglat en stor båt byggd för snabb framfart – Dehler 47, som också är en båt med…
-
Cayenne 42 & Diva 39, storartad segling
Cayenne 42 och Diva 39 vänder sig till dig som vill segla fortare än de flesta och är förtjusta i långa, slanka skrov. För 500.000 – 700.000 kronor ger de fina, men totalt olika seglingsupplevelser.
-
Malö 41 Classic, full tillit
En långfärdsbåts viktigaste egenskap är att skänka tillit. Att till sin besättning inge fullständigt förtroende. Resten är underordnat.
